כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הצצה: כך תיראה הרכבת הקלה של מטרופולין ת"א

רק באוקטובר 2021 תזכו לנסוע ברכבת הקלה מבני ברק לרחבי גוש דן, אך כבר עכשיו תוכלו להתרשם מהרכבת המתקדמת

הצצה: כך תיראה הרכבת הקלה של מטרופולין ת"א
יחצ

במקביל להתקדמות ההכנות לקראת כריית מנהרות הקו האדום, מקדמים בנת"ע את תכנון ועיצוב קרונות הרכבת, תוך מתן דגש מרכזי לנגישות, בטיחות ונוחות.

הרכבת הקלה תורכב משני קרונועים מחוברים, באורך כולל של 70 מטר, וברוחב של 2.65 מטר. רכבת כזו מכילה בנינוחות כ-450 נוסעים, כאשר חלק מהמרחב מוקדש למושבים קבועים, וחלקו מאפשר עמידה נוחה עם ידיות אחיזה רבות, לצד מושבים מתקפלים.



"מה שהנחה אותנו בעיצוב הקרון היה בראש ובראשונה המחשבה על נוחות הנוסע", אומר אפי כליפה, מנהל אגף טכנולוגיות בחטיבת התכנון של נת"ע. "הקפדנו על נגישות במובן הכי רחב של המילה – החל מהגישה מהרציף אל הקרון, במפלס אחד רחב ונגיש, דרך נקודות עגינה בקרונות לכיסאות גלגלים, ועד עוצמת התאורה וגודל הכיתוב בשילוט. תהיה כמובן גם גישה לאינטרנט באמצעות wi-fi ברכבת".



לרכבת התל אביבית יהיה חרטום מעוגל ומודרני. היא מצוידת במנגנון מורכב של בולמי זעזועים אנכיים ואופקיים – המותאם גם לנסיעה במנהרות, כדי לאפשר נסיעה מהירה חלקה ושקטה. הנסיעה במנהרות מחייבת גם תקני בטיחות מחמירים: בקרונות יותקנו מצלמות אבטחה שישדרו כל העת גם לתא הנהג וגם למרכז הבקרה של הרכבת. בנוסף, לנוסעים תהיה אפשרות לתקשר בעת חירום עם הנהג ועם מרכז הבקרה באמצעות מערכת אינטרקום דיגיטלית המותקנת בכל קרון.



הקרונות תוכננו על ידי החברה הסינית CNR שזכתה במכרז הקרונות של נת"ע, בשיתוף חברת העיצוב הגרמנית בורו סטאובך (buro-staubach). על פי תכנית העבודה הרב שנתית לייצור הקרונות, ברבעון השלישי של שנת 2017 יגיעו לישראל דגמי הקרונות הראשונים לצורך בקרה ואישור סופי של חברת נת"ע.



הרכבת הקלה היא חשמלית, ואין לה קטר נפרד. יש לה שמונה מנועים שמותקנים בקרונות, והיא ניזונה מחשמל דרך כבל עילי לאורך תוואי נסיעתה. זה אחד היתרונות הגדולים של רכבת קלה – שאינה מזהמת את הסביבה. ויש עוד יתרון חשוב: הרכבת לא רק צורכת חשמל, אלא גם מייצרת אותו! כאשר הרכבת בולמת, או נוסעת בירידה, היא מייצרת למעשה אנרגיה שמוחזרת למערכת החשמלית. באופן זה, הרכבת מייצרת בעצמה כ15% מהאנרגיה הנחוצה לה.



כמו כן, נהג הרכבת הקלה ישלוט בנהיגה ובמהירות הנסיעה במפלס הקרקע בלבד, בעוד שבתת הקרקע מתבצעת הנסיעה באופן אוטומטי, ללא התערבות אנושית, באמצעות טכנולוגית בקרה ושליטה מרחוק, באופן הזהה למערכות מטרו.

הקו האדום של הרכבת הקלה יופעל באוקטובר 2021. במקביל מקדמים בנת"ע את תכנון הקו הירוק מראשון לציון עד הרצליה דרך תל אביב (עם שלוחה לקריית עתידים) והקו הסגול מיהוד קריית אונו דרך רמת גן ללב תל אביב במטרה להפעיל אותם בשנת 2024.
הרכבת הקלה מטרופולין הקו האדום גוש דן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד