י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

טראמפ טרף את החישובים: הבנק הפדרלי העלה ריבית

ריבית הבסיס בארה"ב הועלתה לטווח של 0.5%-0.75% - עלייה שנייה בלבד מאז 2006; בכירי הבנק המרכזי צפו רק שתי העלאות ריבית בשנה הבאה בתחזיתם מספטמבר

טראמפ טרף את החישובים: הבנק הפדרלי העלה ריבית



הבנק הפדרלי העלה הערב (ד') את ריבית הבסיס בארה"ב, בפעם השנייה בלבד מאז 2006. העלאת הריבית הקודמת התבצעה בדצמבר 2015, תוך הבטחה לארבע העלאות נוספות במהלך 2016. ואולם מאז הבנק נמנע מלהעלות את הריבית שוב לנוכח סימנים לחולשה בכלכלת ארה"ב ובכלכלה העולמית.

הריבית הועלתה לטווח של 0.5%-0.75%. עם העלאתה צפויה עלייה בריביות נוספות, מפקדונות, דרך ריבית על משכנתאות, ועד עלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות. בציפייה לעליית הריבית זינקה התשואה על אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים מ-1.5% בתחילת ספטמבר ל-2.5% היום.

הבנק הפדרלי גם פירסם היום תחזיות כלכליות לראשונה מאז הבחירות בארה"ב, ובמסגרתן העריך כי קצב העלאת הריבית בשנה הבאה יהיה מהיר מכפי שהעריך עד כה. מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי צופים כעת שלוש העלאות ריבית בשנת 2017, לעומת צפי לשתי העלאות ריבית בתחזיתם מחודש ספטמבר.

החלטת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) התקבלה פה אחד, ובהודעת הריבית הדגישה הוועדה כי קצב העלאת הריבית ממשיך להיות "הדרגתי" למרות העלאת תחזית בכירי הבנק למספר העלאות הריבית בשנה הבאה.

בכירי הפד דבקו בתחזיתם מספטמבר לשלוש העלאות ריבית ב-2018 וב-2019, אולם שבו והעלו את תחזית הריבית לטווח הארוך ל-3% לאחר שהורידו אותה בספטמבר ל-2.9% לעומת 3.5% לפני שנה.

בדצמבר 2008 הורדה הריבית לרמה של 0%-0.25% - רמתה הנמוכה בהיסטוריה של ארה"ב. הריבית הנמוכה נועדה לעודד את הכלכלה האמריקאית ולדרבן צמיחה, השקעה וצריכה פרטית. השינוי בריבית אמנם קטן, אולם הוא מאותת על המשך הדרך: לאחר שנים של דריכה במקום מצפים האמריקאים עתה כי הממשל הבא, בראשותו של דונלד טראמפ, ישקיע מאות מיליארדי דולרים בשיפור התשתיות המוזנחות של ארה"ב. מאז בחירתו של טראמפ מדדי המניות עולים ומחירי האג"ח יורדים, שכן המשקיעים מצפים לגידול בביקוש ולעלייה ברמות המחירים, ובעקבות כך להעלאות ריבית שיפגעו בכדאיות ההשקעה במכשירים פיננסיים כמו אג"ח.

בכירי הבנק הפדרלי לא הכניסו שינויים משמעותיים בתחזיות הצמיחה הכלכלית שפורסמו היום, ועדיין צופים כי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב יצמח בממוצע בקצב שנתי של 2% בשלוש השנים הבאות. במהלך אותה תקופה צפוי שיעור האבטלה בארה"ב להישאר קרוב לרמה של 4.6%, אליה נפל בחודש שעבר.
ריבית טראמפ הבנק הפדרלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד