י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

אנשי עמונה דחו את המתווה של הממשלה

תושבי עמונה החליטו לדחות את המתווה שהוצע להם • בשעות האחרונות הגיעו לאזור פעילי ימין הנערכים למאבק עם כוחות הביטחון

הפגנת תושבי עמונה. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
הפגנת תושבי עמונה. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

תושבי עמונה החליטו הלילה (ה) לדחות את המתווה שהוצע על ידי הממשלה לפינוי ויישוב מחדש של אנשי היישוב. בשל כך צפוי בימים הקרובים לצאת לפועל הליך הפינוי. בשעות האחרונות הגיעו לאזור פעילי ימין הנערכים למאבק עם כוחות הביטחון.

כזכור, הבוקר הובאו ב"בחדרי חרדים" - פרטי ההסכם בין התושבים למדינה, עליהם הם דנו במשך היום. על פי ההסכם, פסיקת בג"צ תבוצע - ובמסגרתה יפונו כלל המבנים המצויים במתחם הקיים היום של היישוב עמונה, עד למועד שנקבע בפסה"ד, או עד למועד מאוחר יותר שייקבע ע"י ביהמ"ש העליון, באם תתקבל בבקשת הדחייה שתוגש ע"י המדינה.

בנוסף, המדינה תפעל באופן מידי להקמת 11 מבנים יבילים בשטח סמוך - חלקה 38, ששטחה כ-6 דונם. לצורך כך, חלקה זו תוקצה באופן מידי למועצה האזורית מטה בנימין לתקופה של שנתיים, ויינתן בה היתר בנייה שתוקפו לשנתיים, במקום ההיתר הקיים שתוקפו שמונה חודשים. לשם הכשרת השטח והצבת המבנים נדרשים כחמישה שבועות.

במקביל לכך, המדינה תפעל להציב כארבעים מבנים נוספים בחלקות הסמוכות ליישוב עמונה, לתקופה של שנתיים. במהלך תקופת השנתיים תיבחן האפשרות לאשר התיישבות ארוכת טווח בחלקות הסמוכות לעמונה. לשם כך, יושלם הליך בירור ההשגות שהוגשו. כמו כן, המדינה תפנה לבית המשפט השלום בירושלים בבקשה לשינוי בעלות בחלקות שיימצא כי עיקר הבעלות בהן הינו בגדר נכס נטוש. "לאחר שיובהר – בסיומם של תהליכים אלו – היקף השטח הנמצא בחזקת הממונה, יבחנו הגורמים המקצועיים אם ניתן מבחינה תכנונית להקים התיישבות ארוכת טווח במקום, ובהמשך לכך יבחן היועץ המשפטי לממשלה אם ניתן לאשר זאת מבחינה משפטית" לשון ההסכם.

המדינה תבקש מבית המשפט דחייה בת 30 ימים במועד ביצוע פסק הדין. בנוסף, המדינה תכין פתרונות דיור זמניים לתושבי עמונה ביישוב עופרה, למקרה בו ייווצר פער בלוחות הזמנים בין יום הפינוי של היישוב עמונה לבין הצבת המבנים בחלקות הנ"ל. המדינה אף תפעל לכך שפער הזמנים יהיה קצר ככל הניתן.

בתמורה לזה, היו אמורים התושבים להודיע לבית המשפט, כי המתווה המתואר לעיל מקובל עליהם, וכי הם יפנו את מתחם היישוב בדרכי שלום וללא כל עימות, וימנעו מהתנגדות לביצועו של פסק הדין. אך כאמור, לבסוף הודיעו התושבים על התנגדותם - ומראות הפינוי האלים - כבר בדרך.

היום הופעלו לחצים על אנשי עמונה לקבל את המתווה אך הם דורשים שהיישוב כולו יעבור בבבת אחת למקום החדש ולא בפעימות כפי שהוצע להם. התושבים טענו כי על פי המתווה הנוכחי, המדינה לא ערבה לכך שלכל המשפחות יהיה פתרון דיור על ההר.

על פי החלטת בג"ץ, פינוי היישוב אמור להתבצע עד ל-25 בדצמבר, אך התושבים חוששים שהוא יפונה עוד הלילה.
עמונה יהודה ושומרון פינוי ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד