ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

בקרוב: מחירי המוניות מנתב"ג עשויים להיחתך

משרדי האוצר והתחבורה דנים בחשאי עם רשות שדות התעופה בזניחת הבלעדיות של הפעלת המוניות מנמל התעופה - ופתיחת ההסעות לתחרות • הסיבות: הביקורת על המחירים הגבוהים, השינויים בשוק המוניות והגידול במספר העוברים בנתב"ג

בקרוב: מחירי המוניות מנתב"ג עשויים להיחתך



האם המונופול על שירותי המוניות מנמל התעופה בן גוריון לרחבי הארץ בדרך להישבר, מה שיאפשר את הורדת מחירי הנסיעות הגבוהים כיום?

ל-TheMarker נודע כי באחרונה מתנהלים בממשלה דיונים לגבי ביטול מודל הזיכיון הבלעדי שעל פיו מפעילה לאורך השנים רשות שדות התעופה (רש"ת) את שירותי ההסעה מהשדה. זאת בעקבות התרעומת הציבורית הגוברת על גובה המחירים, וכן בעקבות השינויים הדרמטיים בשוק המוניות בישראל ובעולם והגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג.

לפי המודל הנהוג כיום, הזכות להסעת נוסעים מזדמנים מהטרמינל מוקצת לתאגיד מוניות אחד בלבד. זאת, בהליך מכרזי שבו מתמודדים המציעים על גובה התמלוגים שישולמו לרש"ת בעבור הזיכיון. באופן זה מעודדת הרשות הממשלתית תשלום תמלוגים מקסימלי, שמגולגל באופן ישיר על הנוסעים.

המציאות האבסורדית גרמה בשנים האחרונות לניפוח קופתה של הרשות הממשלתית במיליוני שקלים מדי שנה, בעוד שהנוחתים בשערי ישראל נדרשים בלית ברירה לשלם תעריפי נסיעה מופרזים. זאת, לא רק בגלל היעדר תחרות בין המוניות, אלא גם בהיעדר שירותי תחבורה ציבורית חלופיים בשבתות ובחגים (רכבת או קווי אוטובוס סדירים).

לפיכך, במשרד התחבורה ובאגף התקציבים במשרד האוצר דנים באחרונה, בשיתוף רש"ת, בביטול הקצאת הזכויות הבלעדית, ובאימוץ מודל חלופי שיאפשר הסעת נוסעים מנתב"ג ואליו באוטובוסים, במוניות ספיישל - או אף בקווי שירות סדירים - ללא רישיון בלעדי. זאת, תוך הבטחת רמת שירות נאותה, שתוודא בין היתר נוכחות קבועה ומספיקה של מוניות בעת נחיתות, וכן תפעיל מנגנוני אכיפה נגד הפקעת מחירים.

חשש מסיכול פוליטי

עוד נודע כי בכוונת הגופים להשלים את המהלך הרגולטורי, שעשוי לכלול גם תיקוני חקיקה, עד מארס 2017. זאת, לקראת הפקיעה של תקופת ההתקשרות הבלעדית של רש"ת עם תחנת המוניות הדר־לוד.

באופן מעורר תהייה, במשרדי הממשלה הטילו בחודשים האחרונים איפול מוחלט על המגעים המתנהלים בסוגיה, והם עדיין שומרים על מעטה חשאיות באשר לסיכומים. כך למשל, התוכנית לא הופיעה בטיוטת חוק ההסדרים למשק, וגם לא בהצעת חוק התקציב. זאת, אף כי תאריך היעד ליישום הרפורמה הנקודתית נקבע כבר למארס. כך גם לא הוזכר המהלך בדיונים על הרפורמה בשוק המוניות.

לפי השערות, האיפול נובע מחשש לסיכול המהלך בידי גופים פוליטיים. בעיקר, ועד העובדים העוצמתי של רש"ת, שעשוי לטעון כי מדובר בהתערבות ממשלתית פסולה בעניין עסקי לגיטימי של המונופול, תוך פגיעה באחד המקורות המשמעותיים להכנסותיו.

כמו כן, ייתכן כי גם ארגוני בעלי המוניות יפעילו את כוחם הפוליטי. זאת, אם קו שירות המוניות לנתב"ג ינוצל כ"אתר ניסויים" ראשון עבור אפליקציות ההסעה השיתופיות. אגב, הקו מנתב"ג נחשב לרווחי מאוד. לפי הערכות, נהגי מוניות שמעוניינים לעבוד בו משלמים לתחנת הדר־לוד דמי סדרנות של 4,000–3,000 שקל בחודש.

חצי מיליון שקל בחודש

תחנת הדר־לוד פועלת כבר כ-40 שנה בנתב"ג, ובאופן מתמיה היא מצליחה שוב ושוב לזכות במכרזי רש"ת להפעלת שירותי מוניות הספיישל לכל רחבי הארץ. הדר־לוד זכתה במכרז האחרון, שנוהל בינואר 2012, ושבו הציעה לרש"ת דמי זיכיון משוערים של כחצי מיליון שקל מדי חודש. זאת, לתקופת התקשרות בת חמש שנים, עם אופציה להארכתה בשנתיים נוספות.

ההתקשרות הבלעדית גררה את המדינה לפקח על מחירי הנסיעה, באמצעות צו פיקוח, ולהציע לנוסעים גם מחיר קבוע על בסיס מנגנון מורכב וארכאי. כך, מפרסם משרד התחבורה טבלה שבה 71 יעדים מנתב"ג לאזורים שונים, שלפיהם יחושב תעריף הנסיעה. זאת, לצד תוספות תשלום חריגות שאושרו לזכיין בגין מטען (4.4 שקלים למזוודה), נוסע שלישי (4.9 שקלים), או המתנה (גבייה לפי מפתח של 94 שקל לשעה).

חיובים אלה גרמו לתמחור גבוה יחסית למחירי שוק תחרותיים, תוך יצירת פערים אבסורדיים בין עלות הנסיעה לשדה לבין החזרה המוגבלת ממנו.

לפי דיווחי חברת המוניות, העמידה הדר־לוד עבור נתב"ג צי של 500 מוניות, אך עקב הגידול במספר העוברים בנתב"ג ובשל גלי הביקוש, מה יוצר עומסים כבדים נקודתיים, נתקלו כבר ברש"ת במחסור במוניות. המחסור נענה לעתים על ידי מוניות מתחנות אחרות, שמעמיסות נוסעים באופן אקראי "מתחת לרדאר".

מנתב"ג פועלים שני קווי שירות נוספים לירושלים (באמצעות נשר) ולחיפה (מוניות עמל). לפי הערכות, מדי חודש מבוצעות מנתב"ג כ-200 אלף נסיעות מונית.

האתגר העיקרי של בלעדיות שירות המוניות נרשם ב-2014, אז התחילה אפליקציית המוניות גט טקסי ( Gett) להציע שירות לנוסעים מנתב"ג. בגט טקסי יצאו אז במסע פרסום שהציע הזמנת מוניות לשדה התעופה בתעריף מוזל של 99 שקל בלבד, אלא שהנהלת רש"ת הרחיקה את החברה בטענה כי היא מפירה את ההתקשרות הבלעדית עם הזכיין.

גט טקסי עתרה לבג"ץ נגד רש"ת, ומשכה את העתירה לאחר שסוכם כי לקוחותיה יוכלו לבצע הזמנה מראש עוד לפני עלייתם למטוס (או עד שעתיים לפני מועד הטיסה). למעשה, ההסדר נאכף רק בקרב חברות האפליקציה (גט ואובר), אך אינו ניתן לאכיפה ממשית בכל הנוגע להזמנות טלפוניות מתחנות המוניות האחרות.
מוניות נתבג מוניות נתבג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד