כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

האלוף, המחשב וההתפטרות: טופולנסקי טוב לחרדים? • מיוחד

בעקבות התפטרותו של ראש אכ"א האלוף חגי טופולנסקי, עלה וצף הנושא שהיה קשור אליו באופן אישי - גיוס חרדים • "תמיד היה נגד" אומר גורם בכיר ל'בחדרי' • הרב ראבד: "א"א להאשים אותו" • טוב או רע לחרדים? הדעות חלוקות • מיוחד

האלוף חגי טופולנסקי (דובר צה"ל)
האלוף חגי טופולנסקי (דובר צה"ל)

"חוק הגיוס הוא רע לי" כך אמר בעבר ראש אכ"א, האלוף חגי טופולנסקי, שהתפטר אמש (רביעי) בעקבות גניבת מחשבו הפרטי ועליו ככל הנראה מידע מסווג, על רקע תיקון חוק הגיוס בנובמבר 2015. "אני רוצה חיילים שהגיעו מרצונם ולא כאלה שגייסו אותם בכפייה, אני צריך עכשיו להתמודד עם ההשלכות ולא אף אחד אחר". את הדברים אמר לידידו הרב רמי ראבד ששימש כרב חיל האוויר.

אז טוב או רע לחרדים? הדעות חלוקות. טופולנסקי, מתוקף תפקידו, היה האחראי הישיר על כל נושא גיוס החרדים לצה"ל. בעקבות ההתפטרות עלו וצפו הנושאים שהיו קשורים אליו באופן אישי בכל הקשור לגיוס חרדים ושירות חרדים בצה"ל.

מי שהוביל את פקודת הזקן בצה"ל שגרמה לחיילים חרדים רבים להסיר את הזקן, ולאחרים שנענשו בעקבות אי קיום הפקודה, הוא טופולנסקי. הוא גם האיש שהוביל את נושא המינהלת לגיוס חרדים. "בכל דבר שקשור לחרדים הוא תמיד היה נגד" אומר ל'בחדרי חרדים' אדם העוסק רבות בכל הקשור לסיוע לחיילים חרדים. "הוא הוביל את הקו להחלשת הרבנות הצבאית, במאבק שבין הרבנות לחיל החינוך - הוא פעל לסגור את תודעה יהודית".

הגורם הוסיף, "אני מתקשה לציין פעם אחת שפנינו אליו וקיבלנו מענה חיובי. תמיד הוא היה נגד".

לעומת זאת, הרב רמי ראבד, שפרש מצהל לאחר 28 שנה כמחאה על אי מילוי הבטחות שניתנו לחיילי שחר, שבתפקידו האחרון היה רב חיל האוויר, דווקא מגונן על טופולנסקי. בראיון ל'בחדרי חרדים' אומר הרב, "אני מכיר אותו לפחות 20 שנה עוד מהימים שאני הייתי רב בסיס חצרים בדרגת רס"ן והוא היה מפקד הטייסת בפועל. הוא רחוק מאוד מאידישקייט אבל מאוד מכבד את היהדות".

לדבריו, האלוף טופולנסקי תמיד היה בעד הציבור החרדי. הפסדנו אדם מאוד מאוד ערכי, שהבין את הציבור. כשהייתי רב חיל האוויר הוא היה מפקד בסיס חצרים, היו לרב הבסיס בעיות בנושאי יהדות עם מפקד בית הספר לטיסה. ניסיתי לפתור את זה אך ללא הצלחה".

"פניתי למפקד הבסיס, טופלונסקי, ולמרות שה'מערכת' הייתה נגד, הוא צידד לטובת רב הבסיס". מאז פרש הרב ראבד מצה"ל, הוא התבטא לא מעט נגד הצבא ועמדותיו בנושאים הקשורים לחיילים חרדים וגיוס. אולם, "טופולנסקי ביקש ממני שאייעץ לו בנושא חרדים. אנחנו משוחחים כמה פעמים בשבוע".

לדבריו, ראש אכ"א "עשה הכל כדי שכל נושא חוק הגיוס, שבאחריותו, לא יגרום נזק לציבור החרדי. לא כל החלטה בידיים שלו. יש חוק גיוס שהוא בכנסת, יש פרקליטות צבאית, אבל כל דבר שהוא יכל לעשות - הוא בא לקראת הציבור החרדי".

הרב רמי ראבד

האלוף חגי טופולנסקי, הוא יוזם פקודת הזקן, שסוקרה בהרחבה ב'בחדרי' - על הבעיות הרבות שגרמה לחיילים חרדים. הפקודה הגיעה בעקבות התופעה בה חיילים מגדלים זקן כאופנה, היפסטרים, "הוא הסביר לי שאין לו שום רצון לפגוע בחייל הדתי, הוא לא התכוון לחרדים" אומר הרב ראבד. "אבל הנושא הגיע למקומות שהוא לא ציפה להם, גם הוא הבין שזה הלך רחוק מידי".

רק אתמול, יממה לפני שהגיש את התפטרותו, הוא שלח לראבד ציטוט על מנת שיוכל לומר את הדברים בראיון. "המדיניות שלנו כי אין גוזרים גזירה שפוגעת בציבור שאינו יכול לעמוד בה. הכוונה היתה לחזק המשמעת ולמנוע מחיילים לגדל זקנים מסיבות של אופנה או עצלות. לאחר שלמדנו את התהליך בחודשים האחרונים כולל סוגיות גידול זקן מטעמי דת אנו מתאימים את התהליכים וההנחיות כך שהחיילים לא יפגעו".

כראש אגף כוח אדם בצה"ל, טופלונסקי היה אחראי על כל נושא הגיוס ובכללותו גיוס חרדים. "המשטרה הצבאית פועלת על פי הוראות שלי, אני יכול להרים טלפון ולתת הוראה לעצור את כל אלו שנפקדים, בדקה אחת כולם הופכים לעריקים ובאים אליהם הביתה לעצור. אתה שמעת אותי אומר את זה? אמרתי לעצור מישהו?" אמר לראבד לפני תקופה.

"עד כמה שזה היה תלוי בו, הוא דאג שהכל יהיה בהבנה ולא במלחמה" אומר ראבד. "הוא היה בקשר עם אנשים מאוד חשובים במיינסטרים של הציבור החרדי, הכל היה מתואם איתם".

הרבנים תמכו בחוק הגיוס? ראבד נבהל והבהיר את עצמו תוך הדגשה כי "היה מתואם עם רבנים ועסקנים איך לפתור את הבעיות שנותרו עקב חוק הגיוס, ולא איך לגייס את החרדים".

על רקע הטענות העולות נגד טופלונסקי, ראבד מדגיש בראיון ל'בחדרי חרדים' כי אסור לשכוח שאלוף הוא איש חילוני והצבא הוא חילוני. "לצה"ל יש את האינטרסים שלו והוא עושה את הדברים בדרכו שלו על פי האמונה החילונית".

כידוע, מי שאמור לדאוג לאינטרסים הדתיים והחרדים זה הרבנות הצבאית. בין חיל החינוך לבין חיל הרבנות הצבאית ניטש בשנים האחרונות מאבק שליטה, בכל הקשור לענף התודעה היהודית ופעילות חיל החינוך והנוער. "ברגע שהוא הוציא את תודעה יהודית מהרבנות, הוא אכן החליש את הרבנות הצבאית" מאשר ראבד. "בעבר רצו גם כן להוציא את זה והרבנים הראשיים נלחמו. הם ידעו לעמוד על דעתם ולא נגעו בהם - אלא שהפעם הם לא נלחמו" הוא אומר, "מה שקרה, שפתאום באו לראש אכ"א ואמרו לו, איך יתכן שמי שאחראי על היהדות בצבא זה הרבנות. אין חיל חינוך? מי אמר שהרבנות צריכה להנחיל את היהדות? זו דרישה שהגיעה מלמטה, אך אם בשלב הזה הרבצ"ר היה נלחם, אני חושב שהוא היה מצליח. אבל זה הגיע לראש אכ"א ולרמטכ"ל והתקבלה החלטה. הרב הצבאי הראשי לא עמד על רגליו האחוריות ונלחם, מה שקרה הוא שטופלונסקי נדחק לפינה".

הרב ראבד מתייחס גם לסוגיית שירת נשים בצה"ל. "אנחנו מכירים את סיפור הזה כבר עשרות שנים, עוד כשהייתי רב צבאי ראשי בשנת 1984, כבר אז דרשו שחיילים חרדים ישתתפו בשירת נשים. הרבנות עמדה על הרגלים האחוריות ושיחררו את החיילים הדתיים. בא הרב הראשי הזה (רפי פרץ א.ש.), אמרו לו שחיילים דתיים יהיו בשירת נשים, והוא לא נלחם על זה. לבוא בטענות על טופולנסקי בנושא יהדות, הוא לא הכתובת אלא הרבנות הראשית בצה"ל".

"כשאני נכנסתי לרבנות הצבאית, 90% מהחרדים שהתגייסו אז, הגיעו לפנסיה. היום, זה הפוך, 90% לא מגיעים לפנסיה".

כזכור, טופולנסקי פנה אמש לרמטכ"ל איזנקוט וביקש לסיים את תפקידו לאור גניבת מחשב נייד צבאי מביתו. הרמטכ"ל קיבל את בקשתו וציין כי החלטתו מתקבלת בלב כבד מתוך הערכה אישית עצומה לאלוף טופולנסקי. עוד ציין כי "מדובר בקצין מוערך ורב זכויות, טייס קרב שנתן את כל חייו למען ביטחונה של מדינת ישראל ומעשיו הם ביטוי לנורמה הנדרשת מכל מפקד".

אלוף חגי טופולנסקי ציין בפני הרמטכ"ל כי "כל חיי חונכתי לקחת אחריות וכך דרשתי מפקודי מקווה שזה יעביר מסר למשרתים ולפקודי". עוד אמר כי צה"ל בכלל ומעמדו בפרט חשובים לו ותקוותו כי מעשה זה יעביר את המסר הנכון למשרתים ולציבור. ראש מטה אגף כוח האדם, תת-אלוף מירב קירשנר תמונה לממלאת מקומו עד אשר יסוכם מחליף קבוע. התפטרותו של אלוף חגי טופולנסקי אינה מפתיעה איש, מאחר וידוע כי עבירות ביטחון בצה"ל נענשים עליהם בחומרה רבה.

ביתו של האלוף, ראש אגף כוח האדם, נפרץ ומשם נגנב בין היתר מחשב נייד ובו ככל הנראה חומר מסווג. בעקבות כך, זומן לחקירה באזהרה במשטרה הצבאית המנוהלת על ידי קצין חקירות במילואים בדרגת סגן אלוף.
חגי טופולנסקי רמי ראבד חיילים חרדים חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד