כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

עם הספר: מחקר - היהודים לומדים הכי הרבה

מכון המחקר PEW בוושינגטון טוען כי היהודים בכל העולם מובילים בשנות השכלה, ובמגוון קטגוריות נוספות

אילוסטרציה: פלאש 90
אילוסטרציה: פלאש 90

ממחקר שפורסם השבוע על ידי מכון המחקר PEW שבוושינגטון ופורסם בניו יורק פוסט נמצא, כי ליהודים ברחבי העולם יש בממוצע ארבע שנות לימוד יותר מאשר הקבוצה הבאה הכי משכילה, הנוצרים, אשר להם בממוצע כתשע שנות לימוד. מוסלמים והינדים הם קבוצות דתיות פחות משכילות, כל אחת עם כחמש וחצי שנות לימוד פורמלי. הממוצע העולמי - פחות משמונה שנים.

יהודים הובילו בקבוצות גם בכמה קטגוריות נוספות. ההבדל בין השכלת גברים יהודים ונשים יהודיות היה בפער הממוצע הקטן ביותר – אפס. (בקצה השני של הסקאלה נמצאות הנשים ההינדיות, המפגרות אחרי הגברים ההינדיים ב -2.7 שנים) לשישים ואחד אחוזים מהיהודים יש שנות לימוד מעבר לחינוך תיכוני, כאשר הממוצע העולמי הוא 14%. לתשעים ותשעה אחוזים מהיהודים ישנה השכלה פורמלית כלשהי.

בקרב יהודים ברחבי העולם בגילאי 25 עד 34, נשים משכילות יותר מגברים. לנשים יהודיות באותה קבוצת גיל יש יותר מ-14 שנות לימוד פורמלי בממוצע, וכמעט 70% השתתפו בצורה כלשהי של לימודי השכלה גבוהה. גברים יהודים במדגם הזה, לעומת זאת, יש ממוצע של 13.4 שנות לימוד פורמלי, ו-57% לא היו בעלי השכלה גבוהה.

בעוד של-81% מהגברים היהודים האמריקאים בגילאי 55 עד 74 יש השכלה גבוהה, המספר יורד ל-65 אחוזים בקרב בני 25 עד 34. ה- PEW מייחס את הירידה הנ"ל לצמיחה של האוכלוסייה היהודית האורתודוקסית של אמריקה, אשר משיגה חינוך חילוני רשמי בשיעורים נמוכים מאשר יהודים שאינם אורתודוקסים.

בקרב יהודי אמריקה קיים השיעור הגבוה ביותר של ההשכלה הגבוהה, 75% (לעומת 40% מהאמריקאים בדרך כלל), והם בעלי ממוצע של 14.7 שנות לימוד. אצל יהודים ישראלים הממוצע הינו 12 שנות לימוד, ו-46% לא היו בעלי השכלה גבוהה.

אוכלוסיה יהודית משכילה פחות היא בדרום אפריקה, שבה יש ליהודים ממוצע של 12 שנות לימוד, ורק 29% בעלי השכלה גבוהה. אך זאת בהשוואה לדרום אפריקה כולה, בה רק לשלושה אחוזים מהאוכלוסיה יש השכלה גבוהה.

ליהודים בישראל יש יתרון בחינוך הפורמלי על פני ישראלים מוסלמים, אם כי הפער הולך ומצטמצם. בקרב היהודים והמוסלמים הוותיקים, קיים פער של שש שנים כמעט בהשכלה פורמלית. בין יהודים ומוסלמים בגילאי 25 עד 34, לעומת זאת, הפער מצטמצם ל-3.7 שנים.
השכלה לימוד מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד