ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הפלס תוקף את הכנס נגד האקדמיה: המפלגות החרדיות משתפות פעולה

ביטאון "הפלג הירושלמי" יוצא במתקפה מנומקת נגד הכנס שיתקיים השבוע לבנות הסמינרים נגד "לימודי האקדמיה", וטוען כי העסקנים שמאחוריו נגועים בצביעות - ונציגי המפלגות עצמם קשורים במכונים אקדמיים • גם החוק של גפני זוכה לאזכור

תלמידות סמינר
תלמידות סמינר צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

כינוס אלפי בנות הסמינרים בשבוע הבא כנגד לימודי האקדמיה זוכה הבוקר (שישי) למתקפה בעיתון "הפלס" של הפלג הירושלמי, המביע ביקורת על כך שנציגי המפלגות החרדיות במישור הארצי והעירוני אינם מסייעים למאבקם של גדולי התורה, וחלקם אף מקיימים קשר סמוי עם יוזמי לימודי האקדמיה.

בהפלס טוענים כי "המאבק נגד מגמות אלו צריך להתנהל בצורה חד-משמעית ובכל החזיתות. יש להיזהר מפני מאבק מוגבל ומאמירות דו-משמעיות שרק יגבירו את הבלבול ויפתחו פתח ופרצה לגיבוש מגמות פסולות 'בהכשר' ו'תחת פיקוח' כביכול. אין ספק שיש לקיים הסברה שיטתית בקרב קהל היעד אליו לוטשים עיניהם גורמי האקדמיה, אך נגד המאבק נגד מגמות האקדמיזציה לא יוכל להסתכם רק בהסברה ייעודית עבור תלמידות הסמינרים, בעוד הסביבה כולה והאטמוספירה של הרחוב החרדי גדושה במסרים מתעתעים המעודדים לימודי אקדמיה למיניהם".

ב"הפלס" תוקפים - "לא יתכן שאישים חרדיים רשמיים ישתתפו בדיונים בסגנון 'הנגשת ההשכלה הגבוהה לציבור החרדי'; לא יעלה על הדעת גם שגופים עירוניים בכירים בערים חרדיות מקדמים הקמת מכללות שונות ומרכזי הכוון תעסוקתיים שמעודדים את החדרת האקדמיה בתוכנו. התנהלות מסוג זה מתפרשת כיחס מעומעם ודו-פרצופי מול אותו איום חמור שמפניו אנו מזהירים ומתריעים ללא הרף באוזני תלמידות ובוגרות החינוך החרדי".

"הפלס" טוען כי הסמינרים אמורים גם לתבוע מנציגי הציבור החרדי לפעול מול רשויות השלטון שדואגות ללא הרף לצמצם את תחומי הפרנסה שבהם ניתן להסתפק בהכשרה הרלוונטית הניתנת בסמינרים של 'בית יעקב', כשבפני הבוגרות החרדיות מוצבת דרישה לתואר אקדמי.

"בתחומים שונים כמו חינוך מיוחד וקלינאות תקשורת וכדו', הולכות וננעלות הדלתות של מקומות העבודה – גם בתוככי הציבור החרדי – בשל ההתניה הממשלתית השרירותית להשגת תעודה אקדמית. תחומי פרנסה רבים הולכים ונסגרים, ואין פוצה פה ומצפצף. אחר כך יבואו בטענה כי 'אין ברירה' וכי נוצרה 'מציאות' שמאלצת כביכול לעבור הכשרה אקדמית כדי למצוא פרנסה בתחומים שונים" מוסיפים בעיתון.

כאן עובר העיתון לתקוף את משה גפני, גם החקיקה של ח"כ הרב משה גפני לאפליה מתקנת בשירות הציבורי, לא תסייע לבוגרות סמינרים שאינן מצויידות בתואר אקדמי׳. "נשים חרדיות המחפשות עבודה וסבורות כי ייהנו מהעדפה מתקנת בעבודה ממשלתית, יגלו בהקדם כי עבודות אלו מיועדות לחרדים אקדמאיים בלבד, שכן משרדי הממשלה דורשים כתנאי סף תואר ראשון. מדובר במגמה ההולכת ומתרחבת לתחומים שונים, גם באפיקי ההוראה. מאבק אפקטיבי נגד הנסיונות להחדיר אקדמיזציה חרדית חייב לכלול גם פעילות נמרצת של הנציגות החרדית נגד גופי השלטון המייצרים דרישה שרירותית לתואר אקדמי, שמטרתם לכפות מציאות מגבילה שתצמצם את אפשרויות העבודה העומדות בפני נשים חרדיות".

'הפלס' מזהיר גם מפני נסיונות "להכשיר", כלשונו, את לימודי האקדמיה. "יש להיזהר מפני המלכודת הפרושה לרגלינו ע"י הגורמים המבקשים לחדור לשולי הציבור החרדי על מנת לשנות את אופיו של הציבור התורתי כולו. אם נתפתה להתמקד אך ורק בבעיות ספציפיות וממוקדות של תכני הקורסים, מקומות הלימודים ושאלת האווירה הסובבת, או באופי המרצים והמורים – ניפול לאותה מלכודת שמבקשת לשכנע אותנו שכביכול אין כאן 'בעיה בעצם', אלא אך ורק בפרטים כאלה ואחרים הטעונים תיקון.

"במקרה כזה, השלב המתבקש הבא יתבטא ברעיונות תעתועים שיעלו במהירות ע"י גורמים בשולי המחנה ובקרב משתפי פעולה המסייעים לקידום הרפורמות שיחוללו שינוי בציבור החרדי, למציאת 'פתרונות' בצורה נקודתית, באמצעות 'פיקוח רבני' ו'בקרה חינוכית', כביכול, שתכליתם האמיתית לקדם 'לימודי אקדמיה והשגת תוארים על טהרת הקודש' ולכינון 'מכללות ואוניברסיטאות חרדיות' בצורה כזו או אחרת".

בסיום המאמר מזכיר העתון שבתקופה הקרובה צפויה להתקיים פעילות הסברתית למניעת חדירת לימודי האקדמיה בציבור החרדי, וכפי שנודע עומד להיערך גם כנס גדול לבנות כל הסמינרים של 'בית יעקב'. "בציבור החרדי הובעה תקוה כי הפעילות תישא פירות חיוביים וכי המאבק יתנהל, כאמור, בכל החזיתות, על מנת להתחיל ולהוביל שינוי מקיף וכולל של האטמוספירה שנוצרה ע"י השלטון וגופים הפועלים מטעמו במטרה לחולל שינויים הרסניים באורח חייו של הבית החרדי, כאשר אחד הכלים המרכזיים לביצוע הרפורמה הקלוקלת מתמקד ברעיונות של 'חרדים באקדמיה'"
הפלס בנות הסמינרים ארנה נציגים חרדים האקדמיזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד