כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

גפני נלחם, אך חוק מס על דירה שלישית אושר

ועדת הכספים אישרה את החוק של כחלון שנועד לשחרר דירות לשוק, ולהוציא משקיעים - "בחדרי חרדים" עם כל הדרמות הליליות בוועדת הכספים, הקטטות וההישגים שהציג גפני

יו"ר ועדת הכספים משה גפני, פלאש90
יו"ר ועדת הכספים משה גפני, פלאש90



לאחר לילה ארוך, מתיש ודרמטי – ועדת הכספים בראשותו הלילה (שישי) של ח"כ משה גפני אישרה את החוק למיסוי דירה שלישית, והוא יעלה במליאת הכנסת לקריאה שניה ושלישית.

בעת ההצבעה עצמה גפני לא נכח במקום, זאת לאחר שהוא עזב את הבניין בזעם – לאחר ויכוחים קשים עם פקידי האוצר סביב גובה המס לדירה. עם אישור החוק אמר גפני כי "זהו אחד החוקים הגרועים ביותר. פוגעים באזרחים ודווקא בחלשים ומעמד הביניים שחסכו שקל לשקל ורכשו את הדירות, בין השאר על-מנת להוריש לילדיהם". סמוטריץ הוסיף כי זהו "חוק רע שלא יוריד בשקל אחד את מחירי הדיור. כחלון אנס את הקואליציה להעביר אותו למרות התנגדות גורפת מהקצה אל הקצה. עמלנו קשה על מזעור נזקים".

לפנות בוקר, כפה גפני את האוצר להחזיר את תקרת המס לסכום המקורי של 18 אלף שקל בשנה לדירה ולמחוק את הצעתו המקורית להטיל מאסר של 1-5 שנים למי שלא דיווח לרשות המסים והתחמק מתשלום המס. לפני תחילת הדיון, עזבו חברי האופוזיציה את אולם הועדה במחאה על קיום הדיון לטענתם בשעת לילה מאוחרת - מה שלא מאפשר להם ללמוד את החומר.

היועצת המשפטית שגית אפק צידדה עם החברים שדרשו לדחות את הדיון: "מדובר חוק מורכב מאוד שהשתנה כמה וכמה פעמים מאז הנוסח שאושר בקריאה ראשונה ע"י הממשלה, חברי הוועדה, כולל הצוות המשפטי קיבלו את הנוסח הנוכחי לפני כשלוש שעות, תוך כדי דיונים אחרים ולא הספקנו ללמוד אותו בצורה ראויה. אני סוברת שההליך הזה כעת בעייתי, זו הפעם הראשונה שאני נדרשת לתת ייעוץ משפטי לחברי הכנסת על נוסח חוק שלא ראיתי", הוסיפה. אך למרות דבריה – גפני החליט להמשיך את הדיון בחוק השנוי במחלוקת. חברי האופוזיציה עזבו במחאה את אולם הועדה.

מאוחר יותר התפרץ יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן על פקידי האוצר שנכחו בישיבה ודרש מהם למהר ולא לשאול שאלות: "די, אתה רוצים שנשאר כאן עד 10 בבוקר?, אנחנו לא חייבים לכם כלום". קודם לכן נרשם עימות חריף בין סגן שר האוצר איציק כהן לח"כ בצלאל סמוטריץ. לאחר שכהן הזכיר את פינוי עמונה בציניות – תקף אותו סמוטריץ' בצעקות ודרש להפסיק את הדיון בוועדה. "סגן השר, אתה אדם רשע, רע לב, אטום, אכזר, תתבייש לך, מה זו הציניות הזו? תתנצל, גפני, לא יהיה כאן דיון, 40 משפחות ו-200 ילדים נזרקים מהבית ואתה ציני?", הטיח סמוטריץ' בכהן.

כאמור, בעקבות התעקשותו של גפני, המס החדש יעמוד על 1% משווי הדירה הזולה ותקרת המס המירבית תעמוד על 18 אלף ש"ח. כל משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה עד לתאריך ה-1 באוקטובר 2017 לזוג צעיר חסר דירה או למשפר דיור ייהנה מהחזר של מס שבח עד לגובה 75 אלף שקלים לדירה.

משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה לזוג צעיר או למשפר דיור יוכל להפקיד תשלומים בקופת גמל מיוחדת להשקעה שתהנה מתנאים ייחודיים. קופת הגמל המיוחדת תיהנה מפטור של מס רווחי הון גם במקרה של משיכה הונית וגם במקרה של משיכה קצבתית. מועד ההפקדה בקופת הגמל לא יאוחר מתאריך ה- 1 באוקטובר 2017.

סך כל התשלומים שיופקדו בקופת הגמל המיוחדת להשקעה לא יעלו על שני מיליון שקלים. הכסף יופקד בקופת הגמל המיוחדת לתקופה של 5 שנים לפחות. עוד סוכם כי במקרה שבו שווי שתי הדירות להשקעה שמחזיק אדם יהיו עד לגובה של 1.15 מיליון ש"ח יינתן פטור מהמס. במקרים בהם שווי שתי הדירות הנותרות יחדיו הוא בין 1.15 מיליון ש"ח ל-1.4 מיליון ש"ח יחול מס מדורג באופן שנקבע בחוק. כאמור, מעבר לסכום זה תמוסה הדירה השלישית בשיעור של 1% שנתי משווי הנכס לשנה, עד לתקרה של 18 אלף שקל.

במסגרת התיקונים לחוק סוכם כי במקרים של בעלות משותפת המס יחול מבעלות על 249% דירות ומעלה. החוק יובא לאישור סופי במליאת הכנסת בשבוע הבא ויאושר יחד עם תקציב המדינה וחוק ההסדרים.
משה גפני מס על דירה שלישית ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד