י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מכה למונופול תמר: מצרים תתיר יצוא גז - על חשבון ישראל

עוד לבנה במתווה הגז מתפרקת: לפי דיווח במצרים, Eni סיכמה עם הממשלה המקומית על יצוא גז דרך מתקן ההנזלה, שדרכו אמור היה להימכר הגז ממאגר תמר • הבעיה: ממשלת ישראל נכנעה ללחצי תמר, והסכימה להתנות את הכפלת הצינור מהמאגר בקיומו של יצוא

מאגר תמר. צילום: משה שי, פלאש 90
מאגר תמר. צילום: משה שי, פלאש 90



ענקית האנרגיה האיטלקית ENI סיכמה עם ממשלת מצרים על כך שתייצא חלק מהגז הטבעי שתפיק במאגר Zohr, מול חופי מצרים - כך דיווח אתמול אתר החדשות Daily News Egypt.

הסיכום המדווח הושג חרף הכרזות מצרים כי הגז שהתגלה לפני כשנתיים ב-Zohr, ינוצל רק לצרכי המשק המצרי המקומי. לפי הדיווח, Eni תייצא את הגז דרך מתקן ההנזלה שלה בדמייטה שבצפון מצרים, שמושבת מאז 2012 עקב המחסור המקומי בגז.

לפי הדיווח במצרים ההסכם מתיר ל-Eni לייצא מהמאגר כמות יומית של 750 MMCF - השקולה לנפח שנתי של 7.5 מיליארד מ"ק (BCM) - שהוא גם הקיבולת המקסימלית של הטיפול במתקן.

אלא שדרך מתקן זה אמור היה להיות מיוצא לאירופה הגז ממאגר תמר הישראלי. ערוץ יצוא זה עמד בבסיס נימוקי הממשלה לשורת ההקלות שאישרה על יצוא גז במסגרת מתווה הפשרה מול המונופול.

עבור עסקה זו התגייסה ממשלת ישראל להעניק לשותפות במאגר חבילת הטבות והקלות מעוררת מחלוקת. זאת, לרבות עקיפת חוק ששינסקי (מיסוי רווחי נפט) והיתר לייצוא גז מתמר - עוד לפני חיבור מאגר לווייתן לחוף.

העסקה אף היוותה נדבך מרכזי ברשימת הנימוקים המדיניים והביטחוניים להפעלתו התקדימית של סעיף 52 לחוק ההגבלים - ולאישורו של מתווה הגז חרף התנגדותו של הממונה לשעבר על ההגבלים, פרופ' דיויד גילה.

חמור מכך, על עסקה זו לייצוא הגז מתמר לדמייטה, אף שעוגנה בהסכם עקרונות בלבד, השעינה ממשלת ישראל את הפרויקט להכפלת צינור הגז ממאגר תמר לאסדת הטיפול מול חופי אשקלון.

חרף ביקורת ציבורית נוקבת, עסקת הייצוא נהפכה תנאי להגדלת מתקן הטיפול בגז מול חופי אשקלון ולפיתוח מאגר תמר SW - ובגינה אף ויתרה הממשלה על חיוב בעלי תמר בהנחת צינור גז נוסף לאשקלון, שאמור היה לסייע להגברת הביטחון האנרגטי במשק. זאת, בעוד שבממשלה הישראלית המעיטו בחשיבותו של מאגר Zohr וביטלו את פוטנציאל הייצוא ממנו.

"Eni תניח בקרוב צינור לייצוא"

במאי 2014 חתמה שותפות יוניון פנוסה (Union Fenosa Gas) - שבה החזיקו Eni (40%), פנוסה הספרדית (40%) וחברות הגז המצריות (20%) - עם בעלי מאגר תמר, על מזכר הבנות למכירה של 24% מנפח המאגר (67.5 BCM גז) במשך 15 השנים הבאות.

הכוונה היתה יצוא גז מוקדם של כ-4.5 BCM מדי שנה, בסכום כולל שעשוי להגיע ל-15 מיליארד דולר. זאת, עם אופציה להגדלת הייצוא ל-7.5 BCM בשנה – אופציה שככל הנראה כבר לא תתממש.

השותפות הספרדית-איטלקית התעניינה בגז הישראלי, כדי שזה ימלא את מקום הגז המצרי החסר, ויאפשר לה להפעיל את המתקן בדמייטה ולייצא ממנו גז מונזל (LNG) ללקוחותיה, בעיקר באירופה. זאת, לפחות עד שהמצרים יחדשו את פיתוח השדות שלהם.

עם חשיפת מאגר Zohr מיהרו בישראל ובמצרים להבהיר כי הגז שיופק מהמאגר לא יבוא על חשבון עסקת תמר-פנוסה – שעמדה בבסיס הנימוקים לאישורו של מתווה הגז.

ואולם מקורות ממשלתיים אמרו ל- Daily News Egyptכי בכוונת Eni להניח בקרוב צינור ממאגר Zohr למתקן ההנזלה בדמייטה, לקראת הפקת הגז מהמאגר שצפויה כבר בשנה הבאה.

לפי הדיווח בעיתונות המצרית, ההסכם על הייצוא בין Eni לממשלת מצרים הינו חלק מהניסיונות להגיע לפשרה בתביעת הבוררות שהגישה החברה האיטלקית נגד מצרים בסך 8 מיליארד דולר - בגין השבתת מתקן ההנזלה שלה. בדיווח נטען כי במסגרת הסיכום הטרי הוחלט על דחיית הבוררות עד לאחר השלמת הייצוא.

במהלך השבועות האחרונים ביצעה Eni שורת עסקות במאגר Zohr במטרה לבצר את מעמדו הבינלאומי והפיננסי – לאחר שרכשה חלק מזכויות הספרדים במתקן. כך, מכרה Eni 10% מהזכויות במאגר לענקית האנרגיה BP, תמורת 375 מיליון דולר. רק בשבוע שעבר דיווחו האיטלקים על מכירת 30% מחלקה במאגר לרוסנפט הרוסית תמורת 1.125 מיליארד דולר. בדיווח נטען כי בכוונת Eni למכור 10% נוספים מהמאגר.

יש לציין, כי גם השותפות במאגר לווייתן חתומות על הסכם עקרונות לייצוא גז למתקן ההנזלה המושבת של BG בצפון מצרים. גם משא ומתן זה מושהה כבר כמה שנים לנוכח הצלילה במחיר הגז בעולם, מכירת BG לענקית האנרגיה של – וכן לנוכח המגעים הנמשכים בין ישראל לבין ממשלת מצרים על כספי הפיצויים שלהם זכאית חברת החשמל הישראלית, לאחר הפסקת אספקת הגז המצרי לישראל.
מאגר תמר יצוא גז מצרים מתווה הגז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד