כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

יומנו של האנוס המיוחס שהתגלה באורח פלא

אספן ותיק וחרוץ גילה באורח פלא יומן של אנוס ממקסיקו, ובכך חשף לאור עולם סיפור מדהים ומטלטל - חוצה יבשות • היומן שניצל

היומן האבוד
היומן האבוד

כולנו גדלנו על סיפורי האנוסים בספרד ובפורטוגל, מעטים מאתנו ידעו שזרועות האינקוויזיציה, שפעלה בין השנים 1487- 1800 (*בערך), נשלחו, פעלו, התפתלו והתעללו גם באנוסים שחיו במקסיקו, שבעצם הייתה מדינת קולוניה של ספרד.

**

המילה קונווארסו ('converso') מציינת את המושג "אנוס". בתערוכה בניו יורק, המתעדת את היהודים בשנים הראשונות של אמריקה, מוצג לראשונה פריט נדיר וייחודי - יומנו של האנוס לואיס דה קארוואחל.

היומן נמצא לפני 75 שנה, אך נעלם וכן היו חסרים בו דפים רבים. שנמצאו לאחרונה על ידי ליאונרד ל. מילברג, אספן נלהב שהבחין בהם במכירה פומבית. היומן מתעד בקפידה, בכתב יד ברור ובשפה רהוטה, את סיפורו של לואיס קארוואחל הצעיר, שהאינקוויזיציה מצאו אותו גם מעבר לאוקיינוס, כשברח מספרד למקסיקו.

מדובר על השנים 1561-1596 בהן חי ומת לואיס הצעיר. קארוואחל, שדודו ליאון שימש כמושל במדינת מקסיקו (!) נחשד כקונווארסו, כלומר, קתולי כלפי חוץ, אך שומר מצוות היהדות בסתר, נתפס על ידי האינקוויזיציה ותחת עינויים נוראיים, אולץ לפלוט שמות של 120 קונווארסוס נוספים מקהילתו, שהמשיכו לשמור על יהדותם בחשאי.

ההלשנה כמובן לא עזרה לו, והוא, ורבים מבני משפחתו, הועלו על המוקד. היומן, הכתוב להפליא, נכתב תחת שם העט יוסף למברוס, ואף הופץ, והיו לו כמה העתקים. אך המקור נעלם בשנת 1939 מן ארכיון הלאומי של מקסיקו. השנה הבחין ל. מילברג, האספן הנלהב, ביומן במכירה פומבית, ועזר להחזירו לארכיון הלאומי, אשר הסכים להלוות את כתב היד עבור התערוכה.

התערוכה, שתימשך עד פברואר, מציגה את חייהם של היהודים באמריקה הצפונית והדרומית בשנים הראשונות מאז גילוי אמריקה, וחושפת חיים שוקקים ומופלאים.


אנוסים מקסיקו אספנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד