כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כל מה שאתם חייבים לדעת על מהפכת השקיות בסופר

המחיר לשקית, השקיות שעדיין תהיינה בחינם, מתי תקבלו שקית ללא תשלום והאם באמת אנחנו עדים למהפכה סביבתית בישראל - 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על החוק החדש שייכנס לתוקפו בעוד שבועות ספורים

פלאש90
פלאש90

בעוד כעשרה ימים, ב-1 בינואר של השנה האזרחית החדשה, ייכנס לתקפו 'חוק השקיות' אשר יאלץ את ציבור הקונים ברשתות המזון בישראל לשאת בעלות השקית ולשלם סך עשר אגורות לכל שקית ניילון.

החוק התקבל בכנסת לפני כשנה, במטרה להרגיל את ציבור הצרכנים להצטייד בשקיות רב פעמיות ולצמצם את השימוש בשקיות הניילון המזהמות את הסביבה. בחוק נקבעו יעדים למעקב אחר מילויו, וכן נקבע כי השר להגנת הסביבה יוכל להרחיב את החוק לכלל רשתות השיווק ואף להעלות את מחיר שקיות הניילון.

עוד נקבע בחוק כי הסכום שייגבה מהצרכנים יגיע במלואו לקרן במשרד להגנת הסביבה וישמש למימון פרויקטים לצמצום זיהום האוויר ברחבי הארץ ולהסברה על המס החדש.

מה יעשה לקוח שלא ירצה לשלם? החל מהשבוע הקרוב ובמועד כניסתו של החוק לתוקף חלק מרשתות השיווק יחלקו סלים רב פעמיים ללא עלות, בקנייה מעל סכום מסוים. למשל על קנייה מעל ל-100 ש"ח יינתן סל 1.

מה כן נקבל בחינם? השקיות (ללא ידיות) במחלקת הירקות והפירות והמעדניות ימשיכו להיות מחולקות בחינם. בנוסף, החוק אינו חל על מרכולים פרטיים, חנויות ירקות, קצביות, מינימרקטים. גם רשתות קטנות שאינן מוגדרות כ"קמעונאי גדול" בחוק המזון – ימשיכו לחלק שקיות מרשרשות בחינם, גם ליד הקופה. כמו כן, אין כל שינוי ברשתות האופנה, הספרים, האלקטרוניקה, רשתות הפארם וחנויות אחרות שימשיכו לחלק שקיות ניילון או פלסטיק ללא תוספת תשלום.

בשיחה של "בחדרי" עם אחת ממתכנתות התוכנה לחיוב תשלום על השקיות, שתוטמע ברשתות השיווק בהתאם לחוק, עולה כי בתחילת כל קניה הצרכן יצטרך לומר את מספר השקיות אותן הוא מעוניין לרכוש לאריזת המוצרים שרכש בקנייה. "יהיה קצת מסובך יותר במקרה שבסוף הקניה הלקוח יצטרך עוד שקיות, כי המוכרת תצטרך לעשות פרוצדורה מסוימת כדי להוציא ללקוח עוד שקיות, בעיה נוספת תהיה במקרה שהלקוח יגלה בסוף הקניה כי קנה יותר מדי שקיות ועד כה לא נמצאה דרך לבצע 'החזרה' של שקיות" היא מוסיפה.

פעילים למען איכות הסביבה מביעים אכזבה מהחוק במתכונתו הנוכחית בטענה כי התמחור הזול יחסית של שקית - לא מהווה גורם שיפחית את השימוש בשקיות ניילון, זאת בניגוד להצעת החוק הראשונית שבה עמד מחיר כל שקית על סך של 30 אגורות. כאמור, השר יוכל לעדכן את המחירים בהתאם לעמידה ביעדים.

ח"כ מקלב פנה הבוקר למשרד הכלכלה והרשות לסחר הוגן בדרישה לאכוף את החוק בשלמותו ולוודא כי בעלי עסקים שאינם נכללים בחוק לא ינצלו את הבלבול שיגרם כתוצאה מכניסת חוק השקיות לתוקף, ויגבו אף הם תשלום מהלקוחות עבור השקיות או יעלו את מחירי המוצרים בשל כך.

במכתבו ביקש מקלב להציב פיקוח הדוק על כלל העסקים בכדי שיגנו על האזרח, "נושא איכות הסביבה חשוב ויש לקדם אותו, אך ישנה אי בהירות לגבי פרטי החוק ודבר זה עלול ליצור בלבול בציבור, חוק זה שנועד להקטין את המפגעים הסביבתיים שיוצרים שקיות אילו יפגע בעקיפין בלקוחות" – סיכם מקלב.
חוק השקיות שקית בסופר מהפכת השקיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד