כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מכה קלה בתקציב: נתניהו מבקש 180 מיליון ש' להשלמת רכישת מטוס רה"מ

עלות המטוס נאמדת בכ-360 מיליון שקל ותיפרס על פני 2017-2016 • משרד רה"מ: "כיוון שהנושא נידון במסגרת ישיבות הקבינט לא ניתן להוסיף פרטים"

(משה מילנר, לע"מ)
(משה מילנר, לע"מ)



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבקש לאשר העברת 180 מיליון שקל לתקצוב רכישת מטוס. עלות המטוס הכוללת נאמדת בכ-360 מיליון שקל ותיפרס על פני שתי שנות התקציב 2016 ו-2017. עלות המטוס הסופית צפויה להיות גדולה יותר, ולכלול את התאמתו לצרכים ביטחוניים.

בעקבות החלטת הקבינט שאישרה את תקצוב המטוס, משרד האוצר הגיש פנייה בעניין לוועדת הכספים, שתועבר אל הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון עוד לפני סיום שנת התקציב 2016. במשרד ראש הממשלה פנו לקבלת תגובה ממשרד האוצר, שם נמסר כי הבקשה הוגשה בעקבות החלטת הממשלה.

באוגוסט 2016 נמסר שבמסגרת דיוני התקציב יופחת התקציב לרכישת מטוס לרה"מ מכ-400 מיליון שקל ל-220 מיליון שקל. לממשלה נמסר אז שעלות היקף רכישתו היתה נמוכה מהצפוי. באותה ישיבת ממשלה נכללה גם הצעת האוצר לדחות לשנת 2020 הוצאה של עוד כחצי מיליארד שקל להקמת מעון רשמי חדש לרה"מ.

בנובמבר 2015 אושר תקציב של 400 מיליון שקל לרכישת המטוס והסבתו. האוצר העריך כי עלות האבטחה והתחזוקה השוטפת עשויה להגיע ל-175 מיליון שקל בשנת הרכישה. ואולם מטוס ראש הממשלה, שהגיע באוגוסט 2016, נרכש במחיר נמוך מהצפוי, ולכן בוצעה הערכה מחודשת של עלותו. הנשיא, ראובן ריבלין, הודיע שאינו זקוק למטוס, וימשיך בטיסות סדירות לחו"ל.

בדצמבר 2013, בהתאם ליוזמה של נתניהו, החליטה הממשלה על הקמת ועדה ציבורית שתחליט בנושא. בראש הוועדה עמד שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג.

ועדת גולדברג המליצה כי משרד הביטחון יהיה אחראי לרכישת המטוס וחיל האוויר יהיה אחראי להפעלתו. כמו כן, היא הצביעה על שני ליקויים חמורים הקיימים כיום בהטסת ראשי המדינה לחו"ל: היעדר מערך אלחוטי מוצפן, המונע יצירת קשר טלפוני שוטף; והיעדר אמצעי אבטחה, שלא מאפשר לראש הממשלה לטוס למדינות מסוימות.

הוועדה קבעה כי "עמדת השב"כ - הרואה חשיבות יתרה בכך שהמטוס ישמש לנסיעות הנשיא וראש הממשלה בלבד, ולא ייעשה בו שימוש לביצוע משימות שוטפות אחרות - מקובלת על הוועדה".

הפנייה של האוצר לתקצוב המטוס לא הועברה עדיין לחברי ועדת הכספים.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אנו פועלים לממש את החלטת ממשלה בדבר אימוץ עיקרי דו"ח הוועדה הציבורית לבחינת רכישת מטוס לראשי מדינה. כיוון שהנושא נידון במסגרת ישיבות הקבינט לא ניתן להוסיף פרטים".
מטוס ראש הממשלה תקציב משרד האוצר תקציב הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד