י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

קונים באינטרנט סלון ומחשב? זו התשובה של החנויות

המכירות מדשדשות - וחנויות החשמל והריהוט מנסות לעמוד ביעדים השנתיים באמצעות מבצעים עמוקים • "התחרות בענף מוצרי החשמל אינטנסיבית מאוד ותנאי השוק לא מאפשרים העלאת מחירים. הרשתות משפרות את הרווחיות באמצעות סגירת סניפים והקטנת שטחי מסחר"

קונים באינטרנט סלון ומחשב? זו התשובה של החנויות



גידול בהזמנות מחו"ל, האטה במכירות וניסיון לעמוד ביעדים השנתיים - אלה חלק מהסיבות שהביאו את חנויות הרהיטים ומוצרי החשמל לצאת במבצעים עמוקים לקראת סוף השנה.

"חנויות ריהוט קטנות רבות נסגרו השנה - מה שהביא לכך שהנתח של השחקניות הגדולות בעוגה גדל. בנוסף, חלה עלייה משמעותית ברכישות של ריהוט מיובא, שחולש כעת על כ-30% מסך המכירות בענף", מסביר צח ברקי, סמנכ"ל בחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט. לפי נתוני החברה, המכירות בענף הרהיטים צפויות להסתכם ב-2016 ב-8 מיליארד שקל - נתון זהה ל-2015 - מה שמלמד על ירידה ריאלית במכירות, לאור גידול טבעי באוכלוסייה של כ-2% מדי שנה.

המכירות בענף מוצרי החשמל ב-2016 צפויות להסתכם בכ-6 מיליארד שקל, לעומת כ-5.9 מיליארד שקל ב-2015 - גידול של כ-1.7%. גידול מוערך של 5% במספר המוצרים שהצרכנים ייקנו השנה, מלמדת על כך שהמחירים בענף ב-2016 ירדו.

לדברי ברקי, "הגידול בביקושים נובע מכך שהיתה שחיקה במחירים, והמשמעות היא שאנשים קנו יותר מוצרים במחיר נמוך יותר. התחרות בענף מוצרי החשמל מאוד אינטנסיבית וכיוון שתנאי השוק לא מאפשרים העלאת מחירים, הרשתות היו צריכות לשפר את הרווחיות שלהן באמצעות שינוי מבנה ההוצאות והתייעלות, לדוגמה, סגירת סניפים והקטנת שטחי מסחר".

"מעדיפים לטוס לחו"ל מלקנות סלון חדש"

"אנחנו מזהים תופעה שלפיה אנשים מפנים יותר הכנסה פנויה לרכישת מותרות בתחומים שנתפשים בעיניהם כבילוי - מסעדות וטיסות לחו"ל. ההכנסה הפנויה שמוקצית לטובת עיצוב פנים מצטמצמת. אם ריהוט הסלון או פינת האוכל עדיין ראויים לשימוש מבחינתם, אנשים כיום יעדיפו להמתין ולא למהר לקנות חדש אלא לחסוך לחופשה בסוף השנה. עבור רשתות הריהוט וכלי הבית היתה זאת מחצית שנה לא קלה, ועתה הן צריכות לדחוף את המחירים כלפי מטה כדי 'להיפטר' מסחורה לפני סוף השנה", אומר בכיר בחברת ריהוט וכלי בית גדולה, שמעדיף להישאר בעילום שם.

ואכן, בלתי־אפשרי להיכנס בימים אלה לחנות רהיטים או מוצרי חשמל בלי לשים לב למבצעים והנחות של 20%–50% על מגוון מוצרים, לעתים כמעט על כל המוצרים בחנות.

"המבצעים והמכירות החזקות של סוף השנה מתחילים, בדרך כלל, כבר בסוף נובמבר. אבל השנה הצרכנים התחילו לקנות רק באמצע דצמבר", אומר עופר איתני, מנכ"ל א.פ. עיצובים ומבעלי רשתות ביתילי, איי די דיזיין ו-Urban. "קצב המכירות היה חלש יותר בגלל שהשנה חג סוכות, שמאופיין במכירות חזקות בתחום הריהוט, חל במחצית השנייה של אוקטובר ולא בספטמבר כמו בשנה שעברה - מה שגרם לדחייה של שבועיים במכירות של סוף השנה.

"המבצעים ההתחלתיים היו מאוד דומים לאלה שהצענו בסוף השנה הקודמת, אבל לאור העובדה שהמכירות היו נמוכות מהרגיל נאלצנו להעמיק את המבצעים כדי להביא את האנשים לחנויות. אנחנו מציעים כעת מבצעי עומק של כ-50% הנחה על כמחצית מהמוצרים שלנו, בעיקר בתחומי פינות האוכל ומערכות הישיבה, והנחות קטנות יותר על שאר המוצרים", מציין איתני.

לדבריו, השנה "נגמרו הבלופים": "אם פעם בענף שלנו היו עושים 'קומבינות', כמו להעלות מחיר מחירון כדי להוריד אותו בזמן המבצע, כיום יש יותר שקיפות. הצרכן מתוחכם יותר ויודע להשוות מחירים באינטרנט.

"כמו כן, כדי להישאר אופנתיים ולייצר מכירות חייבים לחדש ולשנות את הקולקציות כל הזמן. אנחנו מחליפים כ-90% מהקולקציה עד לשנה הבאה. לדוגמה, לפני ארבע שנים הצבע החזק היה בז', בשנתיים האחרונות האפור נכנס לאופנה ובשנה הבאה הצבעים השולטים יהיו שילוב של אפור עם כחול. שינויים כאלה יוצרים צורך גדול לפנות במהירות את החללים בחנויות".

מירן מלכה, הבעלים של רשת העיצוב הרמוניה לבית, מציע כעת את כל הריהוט שבחנותו ב-50% הנחה לרגל סוף השנה. "פסח מוגדר כ'חג הרהיטים' בתחום שלנו, ובחנויות מעדיפים לסיים עם הקולקציות הישנות כדי שבפברואר־מרץ כבר יכניסו את הקולקציות החדשות. לכן עושים מבצעים כדי לחסל מלאים ולנקות תצוגות", הוא מסביר. "עיקר המבצעים הם על ריהוט כי מדובר במוצרים גדולים שתופסים שטח גדול יותר בחנות. אף שהמבצעים אצלנו ברשת מוגדרים 'מבצעי סוף שנה' - הם יימשכו גם במהלך ינואר עד שכל הסחורה של 2016 תיגמר".

לדברי מירן, "השנה האחרונה היתה סבירה, אך לדעתי היא תסתיים בסטגנציה. דצמבר, החודש של מבצעי סוף העונה, יסתיים השנה חלש יותר לעומת שנה שעברה, כי אז נרשם שיא של מכירות בדצמבר אחרי גל הטרור של ספטמבר־נובמבר 2015".



רוצים לקבל את הבונוסים

ברשתות מוצרי החשמל מספקים הצצה למניעים שעומדים מאחורי המבצעים: "לספקים וליצרנים יש יעדי מכירות שנתיים שהם צריכים להגיע אליהם, ושלפיהם הם מקבלים בונוסים. הדרך הכי קלה 'לדחוף החוצה' סחורה היא להציע הנחות", מסביר יורם בדש, מנהל חטיבת קמעונות חשמל באלקטרה, שמנהלת את מחסני חשמל ושקם אלקטריק.

בנוסף, לדבריו, "מדד GFK (מדד של חברת המחקר הגרמנית GFK המפרסם את נתחי השוק של החברות השונות בקטגוריות מוצרי החשמל, אלקטרוניקה ומחשבים) מתפרסם ולמותגים הגדולים חשוב מאוד להראות שנתח השוק שלהם גדל, או לפחות נותר על כנו. נוסיף לכך את העובדה שיש הרבה חברות ועסקים שרוצים לייצר לעצמם לקראת סוף שנת המס הוצאות מוכרות וכל זה מתכנס בתקופת סוף השנה", בדש מציין.

"מבחינת הרשתות, ההבנה היא שאם אתה לא שם - אתה לא קיים. כלומר, כולם יוצאים במבצעים ואם לא תצטרף, תהיה מחוץ למשחק. בנוסף, אתה רוצה לסגור את השנה כמו שצריך. יש לנו מוצרים שאנחנו לא מתכוונים למכור בשנה הבאה ואנחנו רוצים לממכור אותם לפני תום השנה. זה הזמן שבו אפשר למצוא אותם בהנחות של עד 50%. במוצרים אחרים ההנחות נעות סביב 20%–25%, כשהקטגוריות העיקריות שבהן יש ההנחות הן מכונות ומייבשי כביסה ומסכי טלוויזיה.

"באופן כללי, מחירי המוצרים יורדים משנה לשנה, וגם השנה, עקב ההזמנות ברשת ואתרי השוואות המחירים. משום שאנחנו מוכרים יותר, המחזור שלנו השנה דומה לזה של שנה שעברה ומתווספת רק התוספת שנובעת מהגידול הטבעי באוכלוסייה. בפועל, הרווחיות נשחקת כי יותר ויותר מהתקציב המשפחתי מופנה לרכישות מוצרים בתחום הסלולאר, שבו הרווחיות נמוכה - וזה בא על חשבון מוצרי חשמל אחרים רווחיים יותר".

מבצעים נוספים כבר בפסח

המבצעים הנוכחיים בענפי הריהוט ומוצרי החשמל מגיעים זמן קצר אחרי סיום מבצעי ה"בלאק פריידיי", שהוא חג קניות אמריקאי אמנם, אך רשתות ישראליות רבות אימצו אותו השנה. המבצעים האגרסיביים הבאים צפויים להיערך במארס לקראת חג הפסח, שיחול השנה ב-10 באפריל. "מי שצריך, או רוצה, לקנות טלוויזיה, מכונת כביסה או מוצר אחר כדאי לו לעשות את זה עכשיו, כי בינואר ובפברואר המחירים יהיו גבוהים יותר. אך לקראת חג הפסח יהיו שוב מבצעים טובים. המבצעים הבאים אחרי פסח יהיו בראש השנה ואז שוב בבלאק פריידיי", אומר בדש.

בעוד שבענף מוצרי החשמל מודים שבמארס יציעו החנויות שוב מבצעים דומים, בענף הריהוט טוענים שמבצעי סוף השנה הם האטרקטיביים ביותר. "זה נכון שאנחנו תמיד מחפשים סיבה למסיבה ולא אחת יש מבצעים בתחום, אבל אין כמו מבצעי סוף השנה מבחינת האטרקטיביות,העומק והרוחב שלהם. בפסח נציע שוב מבצעים אבל הם יהיו פחות טובים, כי לא יהיה מדובר במבצעי חיסול קולקציה רוחביים - אלא במבצעים על קטגוריות ספציפיות", אומר איתני.

לדברי מירן, "המבצעים של פסח יהיו פחות אטרקטיביים בכל הנוגע לשיעור ההנחה שיוצע, כי הם יהיו בעיקר על קולקציות חדשות, שנכנסו לחנויות זמן קצר קודם לכן. ובכל מקרה, חשוב שהציבור לא יסונוור מהמלה 'מבצע' ומשיעורי ההנחה הגבוהים שכתובים על השלטים. תמיד צריך לבדוק שהמחיר הסופי באמת משתלם, כי זה מה שחשוב בשורה התחתונה".
קניות באינטרנט מבצעים הזמנות מחול סוף שנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד