י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פה אחד: ועדת הכנסת אישרה הסרת חסינות גטאס

בתום דיון סוער החליטה ועדת הכנסת לאשר פה אחד את הסרת חסינותו הפרלמנטרית של ח"כ באסל גטאס, החשוד בהברחת טלפונים ומסרים מוצפנים למחבלים בכלא. המהלך הבא: אישור מליאת הכנסת

באסל גטאס (Roy Alima/Flash90)
באסל גטאס (Roy Alima/Flash90)

בתום דיון סוער החליטה ועדת הכנסת לפני זמן קצר (רביעי) לאשר פה אחד את הסרת חסינותו הפרלמנטרית של ח"כ באסל גטאס, החשוד בהברחת טלפונים ומסרים מוצפנים למחבלים בכלא.

המהלך הבא: אישור מליאת הכנסת מחר להסרת החסינות. המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, הסביר לחברי הכנסת כי מדובר בבקשה חריגה מאחר ו"לראשונה היועץ המשפטי לממשלה מבקש להסיר חסינות תוך כדי הליך חקירה". נזרי הוסיף ואמר כי "ישנה תשתית ראייתית מוצקה לחשדות".

הדיון בעניינו של גטאס היה סוער ומספר חברי כנסת, בהם יו"ר קואליציה ח"כ דוד ביטן, הורחקו מהדיון.



ההחלטה התקבלה כאמור פה אחד, ברוב של 15 תומכים ללא מתנגדים וללא נמנעים. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש: "לפני כמה שעות פנה אליי יו"ר הכנסת והעביר לי בקשה דחופה להסיר את חסינותו של ח"כ באסל גטאס לצורך מעצר וחיפוש, בעקבות החשדות נגדו והחקירה שנערכה לו. המעשים המיוחסים לו הם פיגוע של ממש נגד הציבור הערבי בישראל. זו פגיעה אנושה בעמדה המוסרית שמצדיקה את חסינותו של ח"כ. הפרה גסה שדורשת טיפול מידי. הדיון שלפנינו הוא דיון ערכי המהווה תקדים לכנסת. כל החלטה שנקבל בנושא יהיו לה השלכות רבות. מצד אחד עומד לפנינו כלי החסינות שחשוב לדמוקרטיה, ומצד שני יש לנו חובה עליונה להעביר את המסר שלא ניתן לכלי זה לפגוע בביטחון המדינה".

היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון: "אנו דנים פה על חסינות מפני חיפוש ומעצר, לא על עצם החסינות עצמה. נדרשת המלצה של ועדת הכנסת על מנת להסיר את החסינות במליאה. ח"כ גטאס טען שמועד הדיון לא מאפשר לו הכנה מספקת. במכתב שהעביר לי טען שזהו הליך לא סביר. לדבריו, הרשויות רומסות את זכויותיו וזהו דיון פוליטי שתוצאותיו ידועות מראש ולכן הודיע שלא יתייצב אליו – וזאת מבלי לוותר על זכויותיו".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי: "זוהי בקשה חריגה. לראשונה, היועץ המשפטי לממשלה מבקש להסיר חסינות לצורך חיפוש ומעצר. הסיטואציה והנסיבות חריגות לא פחות. יש תשתית ראייתית מוצקה לחשדות נגד ח"כ גטאס. המשטרה פועלת להשלמת החקירה והיועץ סבור שלצורך השלמת החקירה יש להסיר את החסינות הזו. הסרת החסינות לא אומרת שהוא ייעצר מיד אלא שיהיו כלים נוספים כגון חלופות מעצר. התיעוד שבידינו מהמפגש בבית הכלא לנוכח מידע מודיעיני מקדים הוא אודיו בלבד ללא סאונד".

נזרי הוסיף כי "ח"כ גטאס העביר ניירות לאסיר אחד, ו-4 מעטפות לאסיר נוסף. הם הוצאו מתוך כיסיו הפנימיים והאסיר הכניס לתוך מכנסיו. בחיפוש שנערך על האסיר מיד לאחר המפגש נמצאו 12 טלפונים, 16 כרטיסי סים, 2 מטענים ואוזניה. ח"כ גטאס סירב להיחקר לאחר הביקור. בחקירתו אתמול טען בתחילה שלא העביר כלום ורק לאחר שהוצג בפניו הסרט הוא אישר שהעביר מעטפות אך לא היה מודע לתוכנן. לגבי הניירות – טען שידע שאסור לו להעבירם ושהיה בהם חומר פוליטי של מפלגת בל"ד. הוא חשוד בעבירה על פקודת בתי הסוהר שעונשה עד 3 שנות מאסר, ובסעיף של פגיעה בביטחון המדינה שעונשו עד 10 שנות מאסר. נבחנות גם עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע ומרמה והפרת אמונים. חסינות של חבר כנסת לא אמורה לאפשר ביצוע עבירות פליליות".

במהלך הדיון נרשמו מהלומות בין יו"ר הקואליציה דוד ביטן לבין חבר הכנסת מיש עתיד אלעזר שטרן. ביטן הטיח בשטרן: "אתם שמאלנים, תפסיקו כבר לתקוף את נתניהו", יו"ר הועדה קרא לו 3 פעמים לסדר והוציא אותו מאולם הועדה.

החלטת ועדת הכנסת תעלה מחר לדיון והצבעה במליאת הכנסת.
באסל גטאס הסרת חסינות ועדת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד