י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תרגיל נועז וגאוני של עציר חרדי מול המשטרה

שבועיים וחצי לאחר שנכנס למעצר מרצונו החופשי, בעקבות סירובו להיות עם אזיק אלקטרוני בשבת בביתו, בית המשפט החליט לשחרר את שלמה זלמן ויספיש ממעצר - ללא איזוק אלקטרוני

ויספיש. צילום: יעקב לדרמן
ויספיש. צילום: יעקב לדרמן

שבועיים וחצי לאחר שנכנס למעצר מרצונו החופשי, בעקבות סירובו להיות עם אזיק אלקטרוני בשבת בביתו, בית המשפט אישר לשחרר את שלמה זלמן ויספיש ממעצר - ללא איזוק אלקטרוני.

כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', שלמה זלמן ויספיש (25) מבית שמש, נעצר והואשם בתקיפת הרב הבלין על רקע גיוס בחורי חב"ד לצה"ל. מאחר ונגדו עומדים מספר תיקים משפטיים שלא טרח להתייצב לבית המשפט והפר תנאים, הוארך מעצרו עד תום ההליכים.

העסקן הרב שמעון שישא נכנס לתיק והביא מכתב מרבני העדה החרדית לפיה ניתן להשתמש באזיק אלקטרוני בשבת, בדיעבד, וכן הורה לו לשתף פעולה עם רשויות החוק - ובית המשפט החליט לשחררו למעצר בית. אולם ויספיש לא היה רגוע ואמר שוב ושוב שהוא אינו חש בנוח עם אזיק אלקטרוני בשבת אך ביהמ"ש סירב לאשר את ההסרה בשבת וגם לא למעצר בפועל רק בשבת.

לפני כמה שבועות החליט ויספיש לחזור למעצר, לאחר שרבנים אמרו לו שאכן יש חשש חילול שבת עם האזיק. המשטרה לא התלהבה מהרעיון, ככל כנראה בשל החשש מהפגנות, אך בית המשפט קיבל את בקשתו וכפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי', לפני שבועיים וחצי הוא נכנס למעצר בפועל. היום, בערר שהגיש בסיוע הרב שישא, בית המשפט קיבל את טענותיו והחליט לשחררו למעצר בית ללא אזיק אלקטרוני - כפי שויספיש רצה מראש.

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', ויספיש החליט לחזור מרצונו לתא המעצר ונכלא במגרש הרוסים בירושלים, זאת לאחר חודשיים בהם שהה בביתו עם אזיק אלקטרוני.

חזרתו למעצר הייתה הליך חריג, מאחר ומרבית האנשים מעדיפים לשלם ערבויות גדולות ולשהות בתנאי מעצר בית חמורים ובלבד שלא לשהות בתא המעצר בתנאים ירודים. יצויין כי התנאים בבית כלא משופרים יותר, אך לא במקרה זה בו ויספיש היה אמור לשהות במעצר עד תום ההליכים - אולם החלטת בית המשפט היום מהווה ניצחון של ויספיש על המשטרה.

כאמור, בעקבות התרגיל שביצע - כניסה למעצר מרצונו - הוחלט לשחררו ללא איזוק אלקטרוני. על פי תנאי שחרורו היום, ויספיש ישהה לאחר שחרורו במעצר בית עד תום ההליכים המשפטיים, בביתו שבבית שמש, יפקיד 25 אלף ש"ח בנוסף על הערבויות הקודמות, כל אחד מהמפקחים עליו, בהם אשתו, חתמו ערבות על 30,000 ש"ח וכן ערבות עצמית של ויספיש של 50,000 ש"ח.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי לפני כניסתו המחודשת למעצר, לפני שבועיים וחצי, המשטרה התנגדה לכך, זאת ככל הנראה למנוע הפגנות בירושלים, בבית שמש ובקרית גת. בדיון היום נציג המדינה עו"ד דניאל זוהר אמר כי התנהלותו של ויספיש בהליך זה ובתיק שמתנהל נגדו באשדוד, "היא מעבר לשערורייתית. במשך תקופה של שנים האיש מהתל בבית המשפט, פעם אחר פעם, ומשום מה בתי המשפט לא עושים לכך סוף, ואף נותנים לו פרס על ההתנהלות השערורייתית שלו".

"אני מנסה להבין" הוסיף, "איך יכול להיות שאדם שנמצא בפיקוח אלקטרוני מחליט יום אחד שזה פשוט לא נוח לו, ונוקט בפעולה כה בוטה בשקיפותה של "אני אכנס למעצר ממש כדי לעורר את רחמי בית המשפט על מנת שישקול מחדש את התנאים בהם אני נמצא". אין כאן בתיק זה שום הצדקה לשקילת התנאים מחדש".

"מדובר במשיב שפעם אחר פעם מבצע עבירות, פעם אחר פעם מוגש נגדו כתב אישום ובקשה למעצר, הוא משתחרר, לא טורח להתייצב לדיונים, וחוזר על התנהגותו בזמן זה. כשהוא לא מוצא זמן להגיע לדיונים, הוא מגיע ל"מחאה". עם כל הכבוד לבית המשפט, יש מערכת חוקית בישראל, אשר קבעה מפורשות אחרי דיונים מעמיקים בנושא זה, כי אין שום בעיה דתית עם פיקוח אלקטרוני. עם כל הכבוד לרבנים, הם לא קובעים את החוק במדינת ישראל".

זוהר הוסיף, "אין כל הצדקה שלא להחיל אותו על המשיב, רק כיוון שמספר רבנים שהוא מתייעץ איתם אמרו לו שזו הפרת השבת – האיזוק האלקטרוני. אם זה המצב, בוודאי שהפתרון לכך הוא לא פרס בדמות הסרת האיזוק, אלא מעצרו. מבחינתו, אם בית המשפט רואה לנכון להחליט כי האזוק האלקטרוני לא יכול לעמוד יותר, יש לכך פתרון אחד וזה מעצרו עד לתום ההליכים".

אולם השופט ד"ר אוהד גורדון, לא קיבל את דבריו, בין היתר בשל כך כי רבני העדה החרדית בירושלים פסקו כי על ויספיש לשתף פעולה בהליכים שנגדו, כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

ויספיש "פועל מתוך אמונה מסוימת. במסגרת זו, כפי שחזר והדגיש בדבריו, הוא רואה עצמו מחויב לציית לרבנים המנחים אותו" וכראייה הזכיר השופט כי "חזר למעצר לאחר שרבני 'העדה' שינו את דעתם והעלו ספק שמא הפיקוח האלקטרוני גורם לחילול שבת".
ויספיש אזיק אלקטרוני קרית גת הרב הבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד