כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

חשיפת "הארץ: מיליונר המקורב לנתניהו קנה מחצית מבית הוריו בירושלים

ספנסר פרטרידג' שילם מיליוני שקלים לאחיו הצעיר של נתניהו והפך לשותפו של רה"מ בנכס • איש העסקים כונה בעבר בלשכת נתניהו "המונית האווירית" לנסיעות בארה"ב • דוד שמרון, פרקליטו האישי של נתניהו, ייצג את שני הצדדים בעסקה

ראש הממשלה נתניהו, פלאש90
ראש הממשלה נתניהו, פלאש90



ספנסר פרטרידג', איש עסקים אמריקאי ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, רכש באחרונה מאחיו הצעיר עידו נתניהו מחצית מבית הוריהם המנוחים בירושלים. בכך הפך לשותפו של ראש הממשלה בנכס. מנתונים פומביים של רשות המסים עולה כי פרטרידג' שילם 4.2 מיליון שקל עבור רבע מהבית, ובסך הכל רכש חצי ממנו. שני הצדדים — פרטרידג' ועידו נתניהו — יוצגו על ידי עו"ד דוד שמרון, פרקליטו ואיש סודו של ראש הממשלה, ששימש גם מנהל העיזבון של פרופ' בנציון נתניהו, אביו של ראש הממשלה.

שמו של פרטרידג' הופיע בתחקיר "ביבי־טורס" של רביב דרוקר ב–2011, וכונה שם "המונית האווירית" של נתניהו בארה"ב. על פי התחקיר, בין סיום כהונתו הראשונה של נתניהו כראש ממשלה ב–1999 ועד חזרתו לשלטון עשר שנים אחר כך, מימנו אנשי עסקים שונים נסיעות ולינות שלו ושל משפחתו בחו"ל. במסמך שהוכן בלשכת נתניהו ונחשף בתחקיר נכתב על פרטרידג' כי הוא "חבר. עשיר. המונית האווירית של נ. בארה"ב. לא תרם ישירות אבל עוזר במעשים".

בשיחה עמו אישר פרטרידג' כי רכש מחצית מהנכס וכי מי שטיפל ברכישה בישראל היה משרד עורכי הדין שמרון־מולכו. פרטרידג' אמר כי הוא עדיין איננו יודע מה יעשה בבית. הוא סירב להשיב לשאלה מה באפשרותו לעשות עם הנכס כשרק מחציתו נמצא בבעלותו, או על שאלות באשר למהות קשריו עם ראש הממשלה.

SMP הפורצים

הבית המדובר הוא בית ילדותו של ראש הממשלה בשכונת קטמון היוקרתית בירושלים, ברחוב הפורצים 4. ב–2012 מת האב, בנציון, והוא הוריש את הבית לשני בניו, בנימין ועידו, שווה בשווה. זהו בית ערבי שמשתרע על מגרש בגודל 582 מ"ר, וכולל גם מרפסות וחנייה. האדריכל דוד קרויאנקר מזכיר אותו בספרו "שכונות ירושלים — טלביה, קטמון והמושבה היוונית" (הוצאת כתר ומכון ירושלים לחקר ישראל). בשיחה עמו סיפר קרויאנקר כי הבית נבנה בשנות ה–30 או ה–40 של המאה הקודמת ועוצב בצורה צנועה יחסית, על פי הסגנון הבינלאומי של אותה תקופה.

בכתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" ב–1996 סופר כי בבית היה חלל פתוח שיצר הד, וכשבנימין נתניהו הצעיר הזמין את חבריו לבקר בו הוא הזהיר אותם שעליהם לדבר בלחש כדי שלא להפריע לעבודת אביו. בתחילת השבוע היו התריסים בבית מוגפים וניכר שאיש איננו מתגורר בו. בכניסה אליו יש שלט של חברת אבטחה, אבל השער פרוץ וגורי חתולים מסתובבים בחצר הנטושה. שכנה המתגוררת ממול לבית סיפרה כי מאז מותו של בנציון עומד המבנה בשיממונו, אם כי מדי פעם מגיעים אנשים כדי לטפל בגינתו.

לאחר מות האב פנה למשפחה קבלן שהציע לקנות את הנכס. בסופו של דבר, החליט ראש הממשלה לא למכור את חלקו בבית בשלב זה. אחיו עידו החליט למכור בכל זאת, והוא חיפש חבר של המשפחה שיקנה את חלקו. המטרה היתה למצוא רוכש שלא ינסה לכפות על ראש הממשלה צעדים נדל"ניים בנכס שאינם מקובלים עליו. ראש הממשלה לא החליט עד כה מה בדעתו לעשות עם חלקו בבית.



על פי נסח הטאבו של משרד המשפטים, הבעלות על הבית הועברה לאחים נתניהו מתוקף צו ירושה באוקטובר 2015, כשכל אחד מהם מחזיק בכמחצית הנכס. באותו החודש התקשר עידו עם פרטרידג' בעסקת הרכישה והנכס שועבד לטובתו בטאבו. בתחילת דצמבר 2016 הושלמה העסקה, והבעלות עברה סופית לחברה זרה ממישיגן בשם "אס. אם. פי. הפורצים". בבדיקת מסמכים פומביים ממישיגן מתברר כי החברה נרשמה במדינה בספטמבר 2015, זמן קצר לפני הרכישה, ושפרטרידג' הוא בעליה. SMP הוא ראשי התיבות של שמו.

חברי הקרוב, היהודי המסור

התועלת של איש העסקים האמריקאי מרכישת חצי מהבית הירושלמי אינה ברורה. לבעלי הנכס ישנן זכויות בנייה המאפשרות להוסיף לו קומה נוספת, פרטרידג' ונתניהו יכולים לשפץ את הבית ולהסב אותו לווילה רחבת ידיים, ואופציה אחרת היא הפיכתו לפרויקט עסקי. הבית נמוך יחסית לבתי הדירות הסמוכים לו, בני 4–5 קומות, ולא מן הנמנע שניתן להפוך את המגרש לשטח של בנייה רוויה, בהתאם לאופי השכונה. בכל מקרה, לכל צעד נדל"ני זקוק פרטרידג' להסכמת שותפו ראש הממשלה, או שיהיה עליו לפנות לבית המשפט ולבקש את פירוק השותפות ביניהם.

פרטרידג' מתגורר בפרבר יוקרתי של העיר דטרויט והוא בעליהן של חברות רבות בארה"ב, בעיקר בתחום הנדל"ן. ב–2006 הוא התעניין ברכישת תאגיד האחזקות "גרנית הכרמל" אך העסקה לא עלתה יפה, וככל הידוע כיום אין לו אינטרסים עסקיים בישראל. הוא פעיל בקהילה היהודית והציונית בארה"ב ורכש את אוסף הצילומים של פאול גולדמן, המתעד את תקופת המנדט ושנותיה הראשונות של המדינה. בבחירות האחרונות בארה"ב הוא תרם למרוץ של מרקו רוביו, הסנאטור מפלורידה שהתמודד בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית.

על קרבתו של פרטרידג' לנתניהו דווח בכמה הזדמנויות. ב–2014, למשל, פרסם העיתונאי בן כספית ב"מעריב" כי פרטרידג' שילם על ארוחה של נתניהו במסעדה בניו ג'רזי, שם סעדו יחד עם קבוצה של ידידי ראש הממשלה. פרטרידג' הוא גם תורם בולט לסניף מישיגן של האגודה למען החייל. בגאלה שנערכה לכבודו בנובמבר 2015 הוקרן סרטון וידאו ששלח נתניהו ובו הודה ל"חברי הקרוב, היהודי המסור ספנסר פרטרידג'".

ניר חפץ, דוברו של ראש הממשלה, מסר בשמם של עידו ובנימין נתניהו: "עסקת המכירה בין עידו נתניהו לספנסר פרטרידג' נעשתה במחיר השוק, על פי הערכת שמאי, ודווחה לרשויות המס. ראש הממשלה אינו צד בעסקה. משרד שמרון־מולכו מייצג את עידו נתניהו מזה עשרות שנים".

חפץ העביר גם את התגובה בשם פרטרידג': "הנכס נרכש על ידי כאדם פרטי מעידו נתניהו ולא מראש הממשלה, במחיר שנקבע על פי הערכת שמאי. מדובר בקרקע שיש בה זכויות בנייה בלתי מנוצלות המאפשרות תוספת קומות. אני שוקל לבנות במקום דירת מגורים לעצמי, או מוזיאון וארכיון, או לשלב בין שני הדברים. עדיין לא החלטתי באיזה חלופה לבחור".
בנימין נתניהו ספנסר פרטרידג דוד שמרון עידו נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד