י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סערת פריצות בי-ם: 1,000 סטודנטיות מול תלמידי ישיבת חברון

סערת פריצות חדשה: עיריית י-ם אישרה הקמת מכללה, בה ילמדו כאלף סטודנטיות, מול ישיבת חברון • ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת ראשי הישיבה, המנהל הקהילתי וכ-150 התנגדויות של תושבי השכונה: "יהיו כאן בעיות צניעות" • כל הפרטים בפרסום ראשון

סערת פריצות בי-ם: 1,000 סטודנטיות מול תלמידי ישיבת חברון
יוסי זמיר, פלאש 90

סערת צניעות חדשה בירושלים: ועדת ההקצאות בעיריית ירושלים אישרה הקמת מכללה לאומנויות - "מכללת אמונה", ל-1,000 סטודנטיות בגבעת מרדכי - מול ישיבת 'חברון'. כך נודע ל"בחדרי חרדים".

כאמור, המכללה אמורה לקום מול בניין ישיבת 'חברון' בגבעת מרדכי וראשי הישיבה התריעו על המיקום המקומם של המכללה, כאשר מול ישיבה של אלפי תלמידים חרדים מקימים מכללה בה ילמדו סטודנטיות שאינן חרדיות, שההופעה שלהן אינה מתאימה לאווירה הרוחנית סביב הישיבה, מה שעלו לגרום לבעיית פריצות.

בנוסף, ל"בחדרי חרדים" נודע כי חברי המנהל הקהילתי בגבעת מרדכי, ואתם עוד למעלה מ-150 חרדים תושבי השכונה, שלחו התנגדויות להקצאה. לטענתם, גם ללא נושא הפריצות הבעייתי, חסרים שטחי ציבור והקצאות לטובת תושבי השכונה והעירייה בוחרת להקצות שטחים בשכונה לטובת אנשים מבחוץ.

מעיון בפרוטוקול ועדת ההקצאות עולה כי העירייה בחרה להקצות את המגרש למכללה, למרות שנוהל ההקצאות אינו מאפשר הקצאה למכללה, אך עיריית ירושלים העבירה את ההחלטה במסגרת 'ועדת חריגים' שכינסה לשם כך.

בפרוטוקול ועדת ההקצאות נכתב: "מאחר והתבחינים להקצאת קרקע אינם מאפשרים להקצות קרקעות לצורך הקמת מכללות הובאה הבקשה לדיון בוועדת החריגים בהתאם להוראות סעיף 55 לנוהל ההקצאות העירוני. ועדת חריגים דנה בבקשה והמליצה לפרסם אותה כיוון שהקצאה למכללה היא חלק מתכנית אב שהוכנה למרגש כולו ומדובר בהקמת מוסד לכאלף סטודנטיות שרובן תושבות העיר ומדובר במוסד רציני שזכה לפרסים על פעילותו".

בהמשך נכתב: "לאחר שעיינו בהחלטת וועדת החריגים ובנימוקים המפורטים בה, אנו מאמצים את המלצת ועדת החריגים מנימוקיה, ומאשרים לפרסם את הבקשה, וזאת בשים לב בפרט לייעוד התכנוני של הקרקע ולתרומה של מוסד כזה לעיר ירושלים".

בפרוטוקול ועדת ההקצאות צויין כי מספר אגפים התנגדו להקמת המכללה בעקות צרכים שכונתיים קודמים (רווחה, מנח"י ואגף לתכנון העיר).

למרות הכל, החליטה הוועדה לאשר את ההקצאה. בפרוטוקול נכתב: "לאחר ששמענו את המבקשים, המתנגדים והגורמים המקצועיים, החלטנו להיעתר לבקשת אמונה לקבלת ההקצאה במגרש לצורך הקמת והפעלת מכללה ולדחות את בקשותיהן של 'בית יעקב' ועמותת 'יחד בשמחה'".

ש', פעיל חרדי מוכר בגבעת מרדכי, אומר ל"בחדרי חרדים": "למעלה מ-400 ילדים חרדיים תושבי השכונה יוצאים מידי יום ללמוד במוסדות חינוך בשכונות אחרות. קיימים בשכונה 5 גני ילדים במבנים לא תקניים, אך במקרה הזה עיריית ירושלים העדיפה להקצות למכללה שאינה קשורה כלל לשכונה, במקום לתת מענה לתושבים שביקשו להקים במקום מעון יום, בי"ס ותלמוד תורה".

לדבריו, "גן ילדים חרדי נמצא בחנות שכורה ללא חצר ועם מים דולפים בחורף, אך העיריה מעדיפה למקם מוסד לא חרדי ושאינו קשור לשכונה, במקום לתת פתרון לתושבי השכונה".

אברהם, תושב השכונה, אומר ל"בחדרי חרדים": "ברגע שתקום כאן מכללה לאלף סטודנטיות לא חרדיות, כל רוח התורה בשכונה יעלם, יהיה כאן פריצות ובעיות צניעות".

לדברי גורם במנהל הקהילתי בשכונה ששוחח עם "בחדרי חרדים", "למרות כל ההתנגדויות של תושבי השכונה ואנשי המנהל הקהילתי, שום דבר לא עזר. ראש העיר ניר בקרת יחד עם מנכ"ל העירייה אמנון מרחב היו נחושים להעביר את המכללה מהמקום שלה היום בשכונת תלפיות דווקא למגרש מול ישיבת חברון".

לדבריו, "מנכ"ל תנועת 'אמונה', דוד הדרי, ששימש בקדנציה הקודמת כסגן ראש עיריית ירושלים, שלח בשנת 2013 מכתב לאגף תכנון בעירייה בו הוא מבקש שכל שטחי הציבור ישמשו לתושבי השכונה היות וחסרים להם דברים רבים. אך כעת עמד הדרי על דרישתו להקצות את השטח לטובת המכללה שהוא עומד בראשה, ואף הגיע בעצמו לוועדת ההקצאות לשם כך, לדבר עם חבריו מהקדנציה הקודמת שיאשרו את ההקצאה למוסד שלו".







"התנהלות עיריית ירושלים מקוממת" אומר הגורם ל"בחדרי" ומוסיף, "כשנוח לעירייה היא משתמשת במנהל הקהילתי ובתושבים כסיבה שלא לאשר קיומה של ישיבה, כמו שראינו בעניין של 'יד אהרן' ברמות (שבטענה של המנהל הקהילתי בשכונה מתנגד לקיום השיבה בשכונה, הודיע העירייה על סגירת הישיבה והוציאה צו סגירה) אך כשהמנהל הקהילתי בגבעת מרדכי והתושבים מתנגדים לאינטרסים אחרים של העירייה, היא פשוט מצפצפת עליהם".

לדבריו, "יש קונצנזוס של כל המגזרים בשכונה נגד הקמת המכללה על חשבון שטחי הציבור של השכונה. הוגשו למעלה מ-150 התנגדויות מסיבות של בעיות תחבורה, מחסור במבני ציבור ועוד טענות רבות, אך במקרה הזה כמו במקרים רבים אחרים העירייה אינה מתחשבת ברצון של התושבים. העירייה מתעלמת מרצון התושבים. שולחת מאות ילדים קטנים מידי יום ללמוד בשכונות אחרות ומסרבת להקים להם מבני חינוך בשכונה, ובמקום זה מאשרת מוסד של אלף סטודנטיות, שחלקן הגדול לא תושבות ירושלים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "ממדיניות עירונית לקידום ההשכלה הגבוהה בעיר, פרסמה עיריית ירושלים קרקע הנמצאת במגרש בעל ייעוד ציבורי, להקצאה לבניית מכללה. מכללת אמונה הגישה את הבקשה ולאחר דיון ארוך בוועדת ההקצאות, אליו הוזמנו נציגי המנהל הקהילתי, נציגי האגפים השונים ומבקשים נוספים, החליטה הוועדה להמליץ בפני מועצת העיר להקצות חלק ממגרש זה למכללת אמונה. נדגיש כי נציגי השכונה תמכו בבניית המכללה".

עוד נמסר: "יצויין כי הובהר מפורשות על ידי העירייה כי הכניסה והגישה העתידיות למכללה לא תהינה דרך שכונת גבעת מרדכי אלא דרך כביש בזק".

לסיום אומרים בעירייה: "ההחלטה התקבלה לאחר בחינת צרכי השכונה, כפי שעלו ע"י התושבים, והם מקבלים ביטוי בתכנית עבודה רחבה לקידום המתנ"ס המרכזי בשכונה ובו גני ילדים ומעונות יום, ספריה, חדרי חוגים, אולם רב תכליתי ועוד".

ממנכ"ל תנועת אמונה דוד הדרי, טרם התקבלה תגובה.
ישיבת חברון שכונת גבעת מרדכי פריצות עיריית ירושלים מכללה חילונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד