ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הקבינט יתכנס; חשש מהחלטת האו"ם נגד ישראל

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס לדון בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות, על פיה על ישראל לעצור במידי את הפעילות בהתנחלויות, זאת על רקע החשש כי ארה"ב לא תפעיל את זכות הווטו שלה במועצה. דיווח: מצרים מבקשת לדחות את ההצבעה

(אבי אוחיון, פלאש 90)
(אבי אוחיון, פלאש 90) צילום: אבי אוחיון, פלאש 90

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב (חמישי) בכדי לדון בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות, על פיה על ישראל לעצור במידי את הפעילות בהתנחלויות, זאת על רקע החשש כי ארה"ב לא תפעיל את זכות הווטו שלה במועצה.

קודם לכן, קרא הנשיא האמריקאי הנבחר דונלד טראמפ לנשיא היוצא ברק אובמה להטיל וטו על ההחלטה. לדבריו, "שלום בין ישראל לפלסטינים צריך להגיע רק כתוצאה ממשא ומתן ישיר ולא באמצעות כפיה במוסדות האו"ם", עוד הוסיף טראמפ כי "אם ההחלטה תאומץ על ידי מועצת הביטחון יהיה זה לא הוגן כלפי כל הישראלים ויציב את ישראל בעמדת נחיתות בכל מו"מ עתידי".

עם זאת, בשעה האחרונה מתרבים הדיווחים על כך שמגישת הבקשה, מצרים, מבקשת לדחות את ההצבעה, ככל הנראה על רקע לחץ מירושלים.

לקראת ישיבת הקבינט המדיני-בטחוני, פנה השר אורי אריאל לחברים בקבינט והודיע כי במידה וארצות הברית לא תטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון להקפאת הבנייה בהתחלויות, יש לעבור ממגננה להתקפה.

השר אריאל אמר כי "לא יתכן שהמזרח התיכון מסביבנו ממשיך לבעור ומועצת הביטחון של האו"ם מפעילה סנקציות כלפי מדינת ישראל, אם מועצת הביטחון תקבל החלטה כנגד מדינת ישראל עלינו לעבור ממצב של הגנה למצב תקיפה, אמרתי לחברי הקבינט שבמידה ותתקבל החלטה באו"ם כנגד מדינת ישראל, עליהם לפעול במהירות להחלת ריבונות על שטחי C".

כזכור, אמש, קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו לארה"ב להצביע נגד ההחלטה, "על ארצות הברית להטיל וטו על הצעת ההחלטה שתעלה היום להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם", צייץ נתניהו באמצע הלילה, לאחר שעות של הצבעות במליאה על תקציב המדינה וחוק ההסדרים.

ההחלטה שצפויה לעלות היום באו"ם, הוגשה על ידי מצרים ולדבריה, "ההתנחלויות הן הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומכשול משמעותי לשלום. הן מסכנות את היתכנות פתרון של שתי מדינות והפסקתן היא חיונית להצלת פתרון שתי המדינות".

גורמים דיפלומטים אמרו כי ההצבעה הזו היא המבחן האחרון של הנשיא הנוכחי ברק אובמה, האם יטיל וטו כפי שארה"ב עשתה בעבר בהצבעות דומות או שיחליט להימנע או אפילו להצביע בעדה וזאת במטרה להשאיר חותם על יחסיו הלא תקינים עם ישראל.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר אתמול על ההצעה כי היא "התגלמות האבסורד והצביעות של האו"ם, זו יוזמה הזויה שמועלית בדיוק כאשר אלפים נטבחים בסוריה - ומועצת הביטחון מקדישה זמן דווקא כדי לדון בגינוי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

דנון הוסיף כי "בחודשים האחרונים אנו מנהלים מאבק דיפלומטי מול חברות מועצת הביטחון ומשתמשים בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כד למנוע את קבלת ההחלטה", לדבריו, "אנו מצפים מידידתנו הגדולה ביותר לא לאפשר קבלת החלטה חד-צדדית ואנטי ישראלית כזו".
מצרים וטו האו''ם ארה''ב התנחלויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד