כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

בעקבות חשיפת 'בחדרי': פניה ליועמ"ש ולמבקר המדינה

בעקבות חשיפת "בחדרי חרדים", התנועה למדינה יהודית פנתה לראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית והמפקח על התעבורה, תא"ל מאיר חן, בדרישה למצות את הדין בחומרה עם חברות התחבורה הציבורית שנסיעות רבות שלהן "גולשות" לתוך שבת בניגוד לחוק

אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)
אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)

בעקבות חשיפת "בחדרי חרדים" התנועה למדינה יהודית פנתה לראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית והמפקח על התעבורה, תא"ל מאיר חן בדרישה למצות את הדין בחומרה עם חברות התחבורה הציבורית שנסיעות רבות שלהן "גולשות" לתוך שבת בניגוד לחוק.

בראשית הפנייה נכתב: "במהלך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת ביום ז' באדר א' תשע"ו, 16.2.16, אשר עסק בגלישת קווי תחבורה ציבורית לשבת בניגוד לחוק, אמר מנהל אגף בכיר של תכנון, תפעול ורישוי תח"צ, מר דרור גנון, את הדברים הבאים:

"...כל הנושא של השבת נשמר, אנחנו מקפידים. אנחנו פועלים בהתאם להוראות החוק, לתקנות, לסטטוס קוו. יש הקפדה מלאה. אני תיכף אציין איך אנחנו עושים את זה. במידה ואנחנו מגלים חריגות אנחנו מטפלים במפעילים. אם בסוף זאת חריגה מרישיון הקו, לא חריגה משבת, אנחנו מטפלים בזה במסגרת הכלים שעומדים לרשותנו. אם זה הסכמים - קנסות, אם זה ברמה של חוק, אנחנו מטפלים בזה בסדר דין פלילי. זה ברמת ההבנה איך מטופל הנושא".

בנוסף אמר גנון כי "ב-2015 הייתה בעיה של כניסת שבת שהייתה לפני הזמן. אם אתם זוכרים, שינו את שעון הקיץ לשעון חורף מבחינת חודשים. היו לנו בעיות עם המפעילים, הם היו עובדים בסדר עבודה שנתי. זה שיבש את הכל... נכון, זה עניין טכני, אבל העניין הטכני הזה יצר בעיה. טיפלנו בה כמה שיותר מהר, סידרנו את זה. המערכות הממוחשבות שלנו לא מאפשרות היום להכניס נסיעה שהיא חורגת. אם תקליד במערכת 16:05, זה לא נותן לך אישור". מן הדברים הנ"ל עולה בבירור כי: א. לא תיתכן גלישת קווים לשבת בקווים אשר לא קיבלו היתר. ב. מפעיל שמפר את החוק – ייענש", כתבו.

עוד הוסיפו כי "על אף הדברים אשר נאמרו בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בשטח; קווים ממשיכים לגלוש לשבת בניגוד לחוק, ומשרד התחבורה מתכנן לוח זמנים כזה אשר גורם לגלישת אותם קווים לתוך השבת. דיווח על כך נמסר באתר בחדרי חרדים (14.2.16). לדיווח הללו הגיב (מכתב מיום 31.10.16) שר התחבורה ח"כ ישראל כ"ץ לח"כ אורי מקלב כדלקמן: "...המשרד מחייב את מפעילי התחבורה הציבורית לבצע התאמה של פעילות הקווים למתן שירות על פי זמני כניסת ויציאת השבת המפורסמים על ידי הרבנות הראשית לישראל, ובאופן שהקווים אשר אינם אמורים לפעול בשבת יסיימו את השירות לפני כניסת השבת ויתחילו את הפעילות רק לאחר יציאת השבת...לקראת המעבר לשעון חורף – בתאריך 9 באוקטובר 2016, אגף תח"צ הוציא הוראה למפעילים לביצוע התאמות ולהערכות לתקופה הקרובה בדגש על הפעילות לפני כניסת השבת ולאחר צאתה".

"יתרה מכך", הוסיפו בתנועה למדינה יהודית כי "ובניגוד למה שהובטח בדיון בוועדת הכלכלה מיום 16.2.16 כי המערכת הממוחשבת לא מאפשרת נסיעות אשר חורגות לתוך השבת נבהיר כי בפועל הדבר כן קורה והמערכת במשרד התחבורה מאשרת הוצאות רישיונות לקווים אשר גולשים לתוך השבת".

"האחריות לתכנן את לוחות הזמנים של הקווים הינה אחריות בלעדית של משרד התחבורה. כמו-כן, האחריות לוודא כי אין חריגות הינה באחריות כבודו כמפע"ת. המפעילים הם רק המבצעים והשליחים של מדיניות משרד התחבורה. אשר על כן, אי אפשר לגלגל את האחריות על המפעילים".

"גם אילו היינו מקבלים את הטענה כי האחראי לחריגה הינו המפעיל, הרי שלא ניתן לקבל את העובדה שמאז כניסת שעון החורף לתוקף, לפני כחודשיים וחצי (!), ועל אף ההתרעות החוזרות ונשנות בפני משרד התחבורה –לא ננקטה שום פעולה ברמת הבקרה והאכיפה אשר הובילה למיגור התופעה; החריגות לא תוקנו ולא פתחתם בהליך בירור ושימוע מול אף מפעיל שלשיטתכם הפר את הנחיות המשרד".

לסיום כתבו כי "אנו דורשים כי כבר היום תיערך בדיקה מקיפה לתיקון כל הקווים הגולשים לשבת, כך שהפרת החוק תיפסק. במקביל אנו דורשים קיום בירור בנושא במשרד התחבורה ומיצוי הדין עם האחראים להפרת החוק ברשות הארצית לתחבורה ציבורית".

העתקים מהמכתב נשלחו ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט; אורית קרופ, אגף ביקורת הפנים במשרד התחבורה מלי סיטון, יועמ"ש משרד התחבורה, ועדת הכלכלה של הכנסת ולמבקר המדינה, יוסף שפירא.
נסיעה בשבת תחבורה ציבורית פנייה ליועמ''ש חילולי שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד