כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

המתנה של נתניהו לאלוביץ': תבוטל ההפרדה המבנית בבזק

בזק נלחמת להסרת חובת ההפרדה המבנית, ויודעת כי אם תצליח בכך תחסוך לקבוצה בכל שנה מאות מיליוני שקלים, ואולי אף יותר ממיליארד שקל

נתניהו. צילום: פלאש90
נתניהו. צילום: פלאש90



הודעה דרמטית של בזק: החברה הודיעה לבורסה כי אתמול (יום ה') התקבלה‏ במשרדיה‏ הודעת‏ מנכ"ל‏ משרד‏ התקשורת‏ שלמה פילבר, בדבר‏ "ביטול‏ חובת ‏ההפרדה‏ המבנית‏ בקבוצת‏ בזק".

אחד הנושאים המטרידים ביותר מבחינת בזק, וגם מבחינת מתחרותיה, הוא ביטול ההפרדה המבנית במונופול הגדול של שוק התקשורת. בזק, במיוחד תחת המנכ"לית הנוכחית סטלה הנדלר, נלחמת להסרת חובת ההפרדה המבנית, ויודעת כי אם תצליח בכך תחסוך לקבוצה בכל שנה מאות מיליוני שקלים, ואולי אף יותר ממיליארד שקל. לכן, ההודעה של בזק, בבעלות שאול אלוביץ' - הנחשב מקורב לראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו - משמעותית.

בבזק כותבים: "בהתאם‏ להודעה (של פילבר),‏ משרד‏ התקשורת‏ מקדם‏ בשלב‏ ראשון‏ את‏ ביטול‏ ההפרדה‏ התאגידית‏ בקבוצת‏ בזק,‏באופן‏ שבו פעילות‏ החברות‏ הבנות‏ של‏ בזק‏ תהיה‏ תחת‏ מבנה‏ תאגידי‏ של‏ חברה‏ אחת,‏אך‏ תוך‏ הפרדה‏ חטיבתית‏ בין‏ הפעילויות‏ השונות,‏ כך‏ שבשלב‏ זה‏ יישמרו‏ כללי‏ האסדרה‏ הקבועים‏ כיום‏ ברשיונה‏ של‏ החברה‏ לעניין‏ הפרדה‏ מבנית‏ בהיבטים‏ התחרותיים‏ בין‏ הפעילויות‏ השונות.

"בהודעה ‏הובהר ‏כי ‏האמור ‏לעיל ‏כפוף ‏להתחייבות ‏החברה ‏להשקעה ‏בתשתית, ‏לפיה ‏תאיץ ‏החברה ‏את‏ הפרישה של‏ תשתית‏ רחבת‏ פס‏ (סיבים‏ אופטיים) מתוך‏ כוונה‏ להשיק‏ את‏ השירות‏ על‏ גביהם‏ כבר‏ בתחילת‏ 2017,‏ ולקבוע‏ תוכנית‏ פרישה‏ מואצת‏ ל-76% מבתי‏ האב‏ שתסתיים‏ תוך‏ 3 שנים,‏ ולהשלמת‏ חובת‏ הפרישה‏ האוניברסאלית ‏המלאה, ‏לה ‏מחויבת ‏החברה ‏בזמן ‏שייקבע".

עוד הודיעה בזק כי "משרד ‏התקשורת מבהיר כי ‏בנוסף ‏בכוונתו ‏לצאת ‏במהלך ‏שנת ‏2017 בשימוע ‏בדבר ‏ההסדרים‏ לביטול‏ ההפרדה‏ המבנית. החברה‏ בוחנת‏ את‏ האפשרויות‏ ליישום‏ ביטול‏ ההפרדה‏ התאגידית‏ כאמור".

יודגש כי לא מדובר בביטול כל חובות ההפרדה, אלא רק ברמה התאגידית. כלומר בזק תהיה חברה אחת, ולא יהיו עוד חברות נפרדות כגון בזק בינלאומי, יס ופלאפון. בשלב זה החברות לא יוכלו לשווק חבילות במשותף, ולא יהיה טריפל של בזק.

ל-TheMarker נודע כי במשרד התקשורת הבהירו לגורמים בשוק התקשורת שמדובר במהלך שמחייב שימוע, ובשל כך בזק תצטרך להשיב מדוע לא דיווחה באופן מדויק לבורסה. עוד נטען מפי גורמים בענף כי נראה שההחלטה התקבלה בניגוד להנחיית מבקר המדינה לפיה יש להמתין עד לאחר שיפרסם את הדו"ח.

בזק מחויבת בהפרדה מבנית מלאה בין כל תחומי הפעילות וכל החברות הבנות: בזק קווי, בזק בינלאומי, yes ופלאפון. החברה חייבת בהפרדה פיזית, חשבונאית ותפעולית — שכוללת הנהלות נפרדות, איסור העברת מידע, איסור תעדוף ואיסור שיווק חבילות משותפות.

ההסדר הזה נקבע באמצע שנות ה–90, אז נכנסו לשוק ספקיות אינטרנט נוספות, ונועד לאפשר להן להתחרות בתנאים שווים על גבי התשתית היחידה בישראל באותה עת — התשתית של בזק.

בזק טוענת כי המדינה צריכה להוציא לפועל את ביטול ההפרדה המבנית, כפי שהתחייבה לעשות ב–2012 כששר התקשורת דאז, משה כחלון, אימץ חלקים ממסקנות ועדת חייק, שקבעה כי יש לבטל את ההפרדה המבנית בכפוף להגברת התחרות. המדינה, מצדה, העדיפה עד כה להמתין עם ביטול ההפרדה, כדי לא לאפשר לבזק לתפוס כוח שוק בלתי סביר. בנוסף, היא מחזיקה את הביטול כקלף מיקוח מול בזק לעניין הגברת התחרות ושיתוף פעולה מצד החברה ביישום רפורמות תחרותיות.

בשוק התקשורת תוהים מדוע מגיעות לבזק מתנות כשהיא לא משתפת פעולה עם שתי הרפורמות החשובות – פתיחת הטלפוניה שלה לתחרות, ופתיחת תשתיות בזק למתחרות.
בנימין נתניהו בזק שלמה פילבר שאול אלוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד