ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מלחמת הרשתות החברתיות

מאז כשלה לפני כשלוש שנים בניסיון לרכוש את סנאפצ׳ט, פייסבוק משכפלת בשיטתיות את היישומים הפופולריים ביותר של האפליקציה היריבה - הכל במטרה להשיג יתרון מול האפליקציה המועדפת על דור המילניאלס בשנתיים האחרונות

מלחמת הרשתות החברתיות



מלחמת ההתשה שמנהלת פייסבוק נגד האפליקציה הפופולרית ביותר בקרב צעירים, סנאפצ'ט, הגיעה השבוע גם לחזית חדשה - מסנג'ר. מאז כשלה לפני כשלוש שנים בניסיון לרכוש את סנאפצ׳ט, משכפלת פייסבוק בשיטתיות את היישומים הפופולריים ביותר של האפליקציה היריבה, ומטמיעה אותם בפעילויות החברים ברשת החברתית הפופולרית ביותר בעולם.

הפעולה האחרונה ברצף החיקויים היא מצלמה חדשה שמשולבת במסנג׳ר, ומציגה מגוון אפשרויות לצילום באיכות שלא נופלת מהמקור. זהו אחד משורה ארוכה של ניסיונות של פייסבוק להשיג יתרון מול האפליקציה המועדפת על דור המילניאלס בשנתיים האחרונות. רשימת השכפולים המלאה כוללת גם כמה שאינם מוכרים למשתמשים הישראלים, כיוון שאפשרויות אלו כלל לא הושקו בישראל, או כשלו בקרב המשתמשים, ולכן פייסבוק הסירה אותם מהפלטפורמה שלה.

אלה המהלכים של פייסבוק עד כה במלחמתה בסנאפצ'ט:

1. המשתמשים הוותיקים בטוח זוכרים את כפתור הנדנוד (Poke) כאחד מהפיצ'רים הראשונים של פייסבוק, אך בדצמבר 2012, ממש בתחילת דרכה של סנאפצ'ט, יצרו מפתחיו של צוקרברג אפליקציה בת בשם זה לשימוש אחר לגמרי. ניתן היה לשלוח הודעת טקסט, לצלם סרטון או תמונה, לבחור את הנמען ולשגר אליו את ההודעה לפרק זמן מוגבל בין מספר שניות בלי היכולת להעתיק אותה. אך מהר מאוד השימוש העיקרי שלה זלג למחוזות הסקסטינג, והאפליקציה הוסרה אחרי זמן קצר מהחנויות.

2. בנובמבר 2013 ניסה מארק צוקרברג לרכוש את סנאפצ'ט תמורת 3 מיליארד דולר אך, כמובן, נתקל בסירוב.

3. ביוני 2014 השיקה פייסבוק את סלינגשוט - אפליקציה המחקה באופן ישיר את יכולותיה של המתחרה הצעירה, ומאפשרת לשתף סרטונים ותמונות לפרק זמן קצר. החידוש שלה היה בכך שניתן לראות את התוכן הנשלח רק באמצעות שליחת הודעה חוזרת - כך שהמשתמשים תמיד יוצרים בה תוכן. האפליקציה לא תפסה את תשומת ליבם של המשתמשים, והוסרה כעבור שנה מחנויות האפליקציות.

4. בנובמבר 2015 בחנה פייסבוק במסנג'ר את האפשרות של הודעות שנעלמות לאחר שקוראים אותן, אך הפיצ'ר, שהושק רק בצרפת, נגנז תוך זמן קצר.

5. ביולי 2016 החליטו בפייסבוק לאפשר שליחת הודעה לפרק זמן מוגבל - אותו יקבע השולח. מסנג'ר, שעברה מהפכה בשנה האחרונה והוסיפה אפשרויות רבות לאפליקציה, כמו שירותי בוטים, גיפים ועכשיו גם משחקים, שדרגה את אפשרויות האבטחה והוסיפה יכולות הצפנה מתקדמות של השיחות. אפשרות זאת קיימת בה גם היום, וניתן לקבוע פרק זמן בין שנייה לשעות וימים עד מחיקתה של ההודעה.

6. לקראת פתיחת המשחקים האולימפיים בקיץ האחרון, בחנה פייסבוק בתוך האפליקציה הראשית אפשרות של מצלמת מציאות רבודה בקנדה ובברזיל. המטרה היתה לאפשר למשתמשים לפתח את האפליקציה ולהיכנס ישר למצלמה - כמו בסנאפצ'ט.

7. באוגוסט 2016 פייסבוק כבר לא ניסתה להסתיר את ניסיונות החיקוי שלה, והשיקה באינסטגרם את הפיצ'ר "סטוריס", הזהה באופן מוחלט לסנאפצ'ט, ובו ניתן להוסיף לפיד תמונות וסרטונים שנעלמים בתוך 24 שעות.

8. באותו החודש השיקה פייסבוק את לייפסטייג', המיועדת לתלמידי בית ספר, ומתעדת כל פרופיל בוידאו - במקום בטקסט.

9. בספטמבר העבירה פייסבוק את המאבק גם לאפליקציה הבת - וואטסאפ. כעת ניתן לצלם תמונה באמצעות האפליקציה, ולבצע בה עריכה כמו הוספת סטיקרים, טקסט או שרבוט על גביה.

10. במהלך אוקטובר השנה בחנה פייסבוק בתוך האפליקציה מצלמה עם פילטרים בקרב משתמשיה באירלנד.

11. בסוף אוקטובר השיקה פייסבוק מצלמת וידאו עם פילטרים חגיגיים להאלווין בתוך מצלמת הלייב שלה.

12. באותם ימים דיווח אתר טקראנץ' כי פייסבוק ניסתה לרכוש במהלך הקיץ את אפליקציית Snow הדרום קוראנית. סנואו ידועה בדמיונה לסנאפצ'ט, ויש לה כבר יותר מ-80 מיליון משתמשים.

13. לפני עשרה ימים השיקה פייסבוק אפליקציית מסרים מידיים המבוססת על מציאות רבודה, הזמינה כרגע רק בחנויות בברזיל ונקראת פלאש. ההשקה בברזיל דווקא מטרתה לוודא שהאפליקציה עובדת במקומות בהם האינטרנט איטי יחסית, וגם לנסות להיכנס לשוק שנמצא בצמיחה וסנאפצ'ט עדיין לא מובילה בו.

14. ביום חמישי האחרון השיקה פייסבוק בתוך אפליקציית מסנג'ר מצלמה חדשה בעלת פילטרים הזהה כמעט לזו שבסנאפצ'ט. האפשרות הפכה זמינה יחסית מהר לכל משתמשי מסנג'ר, וכעת ניתן להוסיף פילטרים שונים לתמונות או סרטוני וידאו, לערוך הודעות טקסט בצורה אמנותית ולשלוח לנמענים שונים.

15. בימים האחרונים המלחמה הגיעה לשיא חדש, כאשר פייסבוק החלה מאיימת לחסום משתמשים שתמונת הפרופיל שלהם לקוחה מסנאפצ'ט, אם לא יחליפו אותה עד ל-20 בדצמבר. האיום של פייסבוק הופץ על ידי משתמשים ברחבי הרשתות החברתיות.
פייסבוק רשתות חברתיות פיצ'רים צוקרברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד