י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עקף את מצדה וקיסריה: איזה גן לאומי היה הפופולרי ביותר ב-2016?

רשות הטבע והגנים מסכמת שנה עם 175 דו"חות על ציד לא חוקי והשיקה כרטיס מועדון למשפחות חד הוריות

שמורת עין גדי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
שמורת עין גדי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



רשות הטבע והגנים סיכמה את שנת 2016, והיא מדווחת על גידול של 10% במספר הכניסות לאתרי רשות הטבע והגנים לעומת השנה שעברה. השנה, נרשמו למעלה מ-6.7 מיליון כניסות ישראלים לאתרים, ועוד כ-2 מיליון תיירים מחו"ל. מועדון המנויים של הרשות, מועדון המטמון, הגדיל השנה את מספר המנויים שלו ב-12 אלף מנויים חדשים וחברים בו כ-80 אלף מנויים. השנה, בעקבות דרישות של מבקרים, השיקה רשות הטבע והגנים גם כרטיס בקטגוריית סבא/סבתא שעדיין לא מוגדרים כגמלאים בחוק, וכן הושקו כרטיסי משפחות חד-הוריות.

האתר הפופולארי ביותר בקרב ישראלים היה השנה הגן הלאומי אשקלון, עם 365 אלף מטיילים. במקום השני הגן הלאומי קיסריה עם כ-340 אלף מטיילים ישראלים, ואחריו שמורת עין גדי עם 310 אלף מטיילים. בבניאס ביקרו 254 אלף ישראלים.

בקרב המטיילים מחו"ל, נראה כי מצדה ממשיכה להיות האתר התיירותי המוביל מבין אתרי רשות הטבע והגנים - עם 329 תיירי חוץ ואחריו הגן הלאומי בקיסריה, אליו נכנסנו 272 אלף תיירים מחו"ל.

הרשות מנהלת למעלה מ-500 גנים לאומים ושמורות טבע, מתוכם כ-65 מוסדרים בתשלום והיא פועלת מתוקף חוק רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים שנחקק ב–1998, חוק שאיחד בין שתי רשויות - רשות הגנים הלאומיים ורשות שמורות הטבע. השר האחראי על הרשות הוא השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, שעיקר כוחו מולה הוא מינוי יו"ר לרשות. כיום כמנכ"ל מכהן בתפקיד שאול גולדשטיין.

תקציב רשות הטבע והגנים לשנת 2016 עמד על 225 מיליון שקל, ולאחר תוספות תקציב היא מסיימת את השנה להערכת הסדנא לידע ציבורי עם 355 מיליון שקל שעברו בקופתה. בנוסף לתקציבים אלו, התקבולים מכניסות לאתרים ב-2016 מוערכים בכ-160 מיליון שקל ותגמולים נוספים הנכנסים לקופת החברה ניתנים בעבור תשלומים לרט"ג על מנויים בכניסה לאתרים, הכנסות ממרכזי שירות של רשות הטבע והגנים ותשלומי קנסות. בסך הכל מדובר בסדר גודל של כ-250 מיליון שקל הכנסות מקליטת המבקרים, בנוסף לתקציב המדינה. הכנסות אלו משמשת לטובת הוצאות על פעילויות חינוך, הסברה ושכר עובדים. בנוסף מוענקים לרשות תקציבי מחקר.

רט"ג פעלה השנה להכשרת נגישות ב-8 גנים לאומיים; מבצר נמרוד, שמורת טבע תל דן, גן לאומי בית אלפא, שמורת טבע נחל עיון, שמורת טבע נחל שניר, שמורת טבע נחל משושים, גן לאומי מצדה ושמורת טבע האלמוגים שבאילת. מדובר לפי הרשות, בעבודת פיתוח מאומצת במסגרתה עובדת הרשות בצמוד ליועצי נגישות ומול מפקחי הנגישות מטעם הנציבות. גם אתר האינטרנט של הרשות תורגם לשפה האנגלית ובהמשך יונגש גם לשפה הערבית.

רט"ג פועלת לשמירה על השטחים הפתוחים ועל משאבי הטבע והשתתפה במספר מאבקים השנה שיקדמו הכרזה על שמורות טבע במקום הסבת שטחים לטובת תשתיות או דיור. כך למשל אושרה בתחילת השנה התוכנית לגן לאומי פלמחים במקום תכנית להקמת כפר נופש בשטח החוף. לאחרונה גם הושג כתב שיפוי מצד הממשלה, שיאפשר מתן פיצוי ליזמי כפר הנופש ובכך הובטח למעשה סופית כי השטח יישמר כשטח פתוח לרווחת הציבור. כמו כן התקבלה השנה החלטה להטמנת קו מתח במכתש רמון, למעט באזורים בהם יגרם נזק סביבתי.

אחד המאבקים הגדולים של רשות הטבע והגנים הוא במלחמה בתופעת הציד לשם מסחר או תחביב, נושא זה נמצא על סדר יומה הקבוע של רט"ג. בתוך כך, בשנת 2016 ניתנו 175 דוחות על ציד לא חוקי לעומת 121 דוחות ציד ב-2015. חלק נכבד מהדוחות הבשיל לתיקים המתנהלים בבתי משפט. בנוסף אוכפים פקחי הרשות גם הפרעות ופגיעה בסדר הסביבתי והציבורי בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע. בשנת 2016 ניתנו ע"י פקחי רשות הטבע והגנים 3,289 דו"חות לאזרחים מפרי חוק וסדר לעומת 3,824 דוחות ב -2015.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, מסרי כי "שנת 2016 היתה שנה גדושה בפעילות במגוון רחב של תחומים. חל גידול מרשים בכמות המבקרים בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע, השקענו ברשת חניוני הלילה ברחבי הארץ, הכרזנו על 5 שמורות טבע חדשות, זכינו בפרס בינלאומי למצוינות באכיפה על חיות הבר וישראל נבחרה לאחת מ-4 המדינות המייצגות את אירופה בוועדת Cites, המסדירה את הסחר בעולם במינים בסכנת הכחדה. כל אלו ועוד, לצד המשך פעילות יום יומית בהגנה ושמירה על הטבע דוגמת פעולות אכיפת ציד בלתי חוקי, פעילות למען חיות הבר בסכנת הכחדה, פיקוח ימי ועוד".
רשות הטבע והגנים הגן הלאומי קיסריה עין גדי בניאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד