כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הצצה: כך החרדים מנהלים את תקציב המדינה

עוד בלייבל'ה: סיקור נרחב מהכנסת והדרמות בוועדת הכספים, מי מחה באלעזר שטרן ומי שיחק אותה בפרשת מוהל האתיופים • איזה סגן ירושלמי מסתובב באסיפות הורים ואיזה מעדיף ביקור אצל מקובלים, ההוראה המפתיעה של הרבי מאמשינוב ומפגש המשב"קים של סאטמר וסקווירא • וגם: פינת מזל טוב ענקית, משהו על מחאת ערד ומבזקים מעולם המוזיקה והתקשורת

הצצה: כך החרדים מנהלים את תקציב המדינה
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

אחרי 152 מהדורות לייבל'ה, עשרות מבזקים ייחודיים ואפילו ראיון חושפני אחד – נפרד לייבל'ה מעצמו, כלומר מחציו, כלומר מעורך המדור אבי גרינצייג, שמסיים בסוף השבוע את עבודתו ב'בחדרי חרדים' לטובת תפקיד עורך ראשי של 'קו עתונות' וזה הזמן לכמה מילות פרידה ובקשת סליחה.

סליחה מכל הנפגעים מפרסום תמונותיהם (סתם, יש רק אחד כזה, הוא אפילו הגיש תביעה בבית המשפט, שם הוסכם בערך שנה אחרי פרסום התמונה המדוברת – למחוק אותה). סליחה מכל אלה שנפגעו מאי פרסום תמונותיהם, בטוח שאתם חתיכים ופוטוגניים, זה אנחנו (וקהל הגולשים) שלא זכינו עדיין להגיע לדרגה הראויה ולהיחשף למראה פניכם. סליחה מאלו שהתעלמנו מהם (אתם לא מעניינים, בעיה) וסליחה מאלו שלא הנחנו להם לרגע (אהה זייברט, תמשיך לטוס לחו"ל ולנשנש הערינג, כן?).

לייבל'ה ממשיך להבטיח ולבעוט מדי שבוע, להביא את המיטב שבמיטב, הסיפורים הפיקנטיים והרכילויות העסיסיות, התמונות הנדירות והחשיפות שלא תשמעו בשום מקום אחר, לשמור על חיסיון מקורות (לרוב זה לא כל כך קשה לנחש, פשוט תבדקו מי המצולם...) ולספק מבזקים שירעישו את אמות הסיפין.

פינת הכנסת
שבועיים סוערים חלפו על כנסת ישראל, שהספיקה לגלות בוגד, להעביר תקציב, לטפל בחוק ההסדרה וההסדרים, ליצמן התקוטט בערד, גפני התקוטט עם ליצמן וכל זה בקושי פרומו. אבל לייבל'ה, כידוע, מעדיף את הסיפורים החשובים באמת.

ונתחיל עם וועדת הכספים: בשיא הלחץ של דיוני התקציב, נצפו אברהם פינזל ושלמה ברילנט מאיגוד הת"תים מוחים נמרצות על כך שמוסדות הפטור לא מקבלים מספיק תקציבים. בהמשך, ירדו השניים לחדר סיעת יהדות התורה - ונותרו מחוץ לישיבת סיעה, שם תועדו מסתודדים עם פולק ומורגנבסר, זה שהביא בליל שישי שעבר את הטשולנט של מוטיס היישר לפיהם של חברי הוועדה, כולל אחמד טיבי.


גם במגזר הכללי יודעים שגפני הוא הכתובת, וכך תיעד לייבל'ה מאחורי הקלעים קבוצת ראשי ערים בראשות יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס, סוגרים דילים עם יו"ר ועדת הכספים.


בין לבין, מוצא גפני זמן לאכול משהו, ועל הדרך לתדרך את צמד הפרשנים הבכירים במגזר – יעקב ריבלין ואבי בלום, כשהוא נעזר בעמיתו לסיעה יעקב (ואל תשכחו לכתוב על הנדל"ן) אשר.


ואם תהיתם איך גפני קשישא החזיק מעמד וראש לאורך השעות הקטנות של הדיונים על חוק ההסדרים, קבלו את הלוחש על אוזנו, שלומי פולק המסור, שלא זז מהבוס לכל אורך הדיונים.


ואותו פולק עם אותו גפני תועדו בשני בלילה, רגע לפני ההצבעה, בדיון דחוף עם נדב שיינברג, הכל יכול באוצר והרמ"ט של השר כחלון.


מצד שני, אחד ששולט היטב במספרים וחסרונו בלשכת גפני מורגש, הוא הבכיר החרדי וסמנכ"ל משרד הנגב והגליל שמואל ליטוב, שתועד רגע לפני המינוי הנכסף חולק סידור עם ח"כ אורי מקלב בעת קידוש לבנה במשכן הכנסת.


השתדלנות החרדית נמשכה גם בליל אישור התקציב הדו שנתי, לייבל'ה מצא את הרמ"ט של יו"ר הוועדה לפניות הציבור ישראל אייכלר, הלא הוא חיים רבינוביץ', מסתודד עם הרל"ש של ביבי יואב הורביץ, שבטח קיבל ממנו 'טיפ' או שניים.


ובינתיים, לפני ההצבעה במליאה, התפנה שר החינוך לפגישה עם החצי הנוטש של לייבל'ה, לתדרוך ושיחת רקע. מאחורי המצלמה ניצב האסטרטג שבישל את המפגש ומי שחגג בשבוע האחרון את השקת שיעורו השבועי של נשיא מועצת החכמים, ארי גלהר.


ואותו גלהר רשם בשבוע שעבר הצלחה כפולה עם הלקוח הכי קשה בישראל - 'מוהל האתיופים', ששם את הפרשה מאחוריו עם עונש מזערי. אלא שגלהר לא הסתפק רק בכך ובמקביל ניצל את הטיימינג וסגר לרב אחר מלקוחותיו, המוהל דוד צדוק, שער ב'ידיעות ירושלים' על פרשת המוהלים. השבוע, לייבל'ה פגש אותו עם העורך הראשי של 'בקהילה' שלמה קוק וראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן. לייבל'ה לא הצליח לגלות על מה הייתה השיחה, והוא יכול רק לנחש שאולי היא עסקה בגובה הארנונה שמשלם תושב העיר, קוק.


עוד בכנסת: לייבל'ה צפה בכתב הפוליטי של אתר הבית יעקב גרודקה יוצא ידי חובת מחאה על הדברים שאמר ח"כ אלעזר שטרן מ'יש עתיד' נגד הראשל"צ, רגע לפני הראיון שערך עמו ל'בחדרי חרדים'.


ובינתיים, במזנון החלבי התיישבו להם החזן דוב הלר וכותב הטורים דוב אייכלר. צמד הדובים לא הסתפקו בנשנוש בגטים וביצעו סלפי מיוחד.

הפינה המוניציפאלית
תשמעו סיפור: באחד האמשים נצפה סגן ומ"מ ראש עיריית ירושלים יצחק פינדרוס באסיפת הורים באחד מתלמודי התורה בעיר הקודש. אחד ההורים ניגש לשאול בסקרנות, באיזה כיתה לומד ילדו של פינדרוס, אלא שהאחרון השיב כי אין לו כלל ילד בתלמוד תורה המדובר, והסיבה שהוא הגיע, כדי ללוות זוג הורים מהרובע היהודי שאינם יודעים עברית ולתרגם להם את דברי המלמד. שאפו!

ואותו פינדרוס תועד בשני האחרון עם עמיתו לסיעה המכהן גם ככתב הפרלמנטרי של 'יתד נאמן', אליעזר ראוכברגר, בשיחה מעמיקה עם כתב הכנסת של וואלה! יקי אדמקר.


ואילו הסגן של ש"ס, צביקה כהן, טרוד בהכנות לנישואי בתו בעוד כשבועיים. לרגל המאורע נסע כהן בסוף השבוע לבתיהם של האדמו"רים רבי יקותיאל אבוחצירא באשדוד ורבי פנחס אבוחצירא בבאר שבע והזמינם לחתונה.


שבוע קודם לכן, בימי רביעי וחמישי, נערכו דיונים בתקציב העירוני במלון לאונרדו, מול בית הכנסת הגדול. במהלך הדיונים נצפה צביקה כהן בכובעו כמחזיק תיק חינוך מגיע לסיכומים והבנות שקטות עם בכירי וראשי העיריה, תוך שהוא שומר על האינטרסים של המגזר.


בהוראת מורו ורבו האדמו"ר מאמשינוב, נשאר בכיכר ספרא עוזרו לשעבר של ח"כ מיכאל מלכיאלי - דוד היימן, שבחר שלא להצטרף לבוס הקודם בכנסת ועבר לכהן כעוזר לענייני חרדים של יו"ר ועדת תכנון ובנייה בעיריית ירושלים מאיר תורג'מן. ברכות.

חבר הנהלת העיר מיכל הלברשטאם הבעלזאי, הגיע לניו יורק וביקר בביתו של נחום סנדרס מ'סנדרס כובעים'. למקום הגיע גם הערשל פרקש מנכ"ל מרכז מוסדות בעלזא ולייבל'ה הנציח.


ואפרופו בעלזא בניו יורק: הראיס המרזה של בית שמש, מוישה אבוטבול, הגיע לבקר בארה"ב ושם פעמיו לבית המדרש הגדול של חסידות בעלזא - שם ישב והתפלל ואף תרם לקופת בית הכנסת. בעזרתו של הצלם אהרל'ה גרבר פגש אבוטבול גם את הגבאי הרב ראובן חיים וינברגר והשניים העלו זיכרונות מהבן יקיר בארץ.


ומבעלזא ליאס: עובדי עיריית אלעד בראשותו של תומר כהן יצאו למסע ישועות בעיר הרומנית, כשאליהם מצטרף ראש העיר ישראל פרוש. רגע לפני סיום המסע נעמדו הבכירים - איזק לוי מנהל אגף שפע, יחיקם גמליאל מנהל אגף נוער, משה רבר מנהל לשכת המ"מ, אפי שטרן מנהל המוקד העירוני ועו"ד ניסים לוי היועץ המשפטי של העירייה לתמונה עם הראיס, שטיפל בהפסקת החשמל מרחוק ובהצלחה.


ובחזרה לכיכר ספרא, שם נצפו שני יועצים צעירים ומוכשרים עורכים התייעצות אגב צעידה מהירה. מדובר כמובן באבי יוספי ושמוליק יעבץ. בהזדמנות זו משגר לייבל'ה כוס תנחומים ליעבץ, על פטירת סבתו הרבנית הדגולה לבית רוזנגרטן השבוע.


אי אפשר בלי להתייחס למאבקי גור וערד, לפחות באמצעות מ"מים של המאייר המוכשר יוסי חיים, שנחשף לתיעוד הייחודי של ראש העיר בני ברק מביט מלמעלה על האלפים שהתכנסו ביום שלישי האחרון ברחוב חזון איש בעיר.


ואיך מציגים את ההיעדרות הליטאית בעיתון הבית החסידי? גם לזה מצא יוסי חיים תשובה משעשעת.




ולסיום הפינה, בחמישי לפני שבוע התכנסו פורום מורחב של ראשי וסגני ראשי ערים חרדים יחד ראשי וועדות תכנון ובניה בערים השונות במכון החרדי למחקרי מדיניות. על הפרק: דיון בסוגיות של נורמות תכנוניות לערים ולשכונות חרדיות, כחלק מהשלב השני של פרויקט הדיור החרדי אותו מוביל המכון בשיתוף פעולה עם משרד השיכון. במשתתפים: ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט, ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול, ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן, ראש מועצת רכסים יצחק רייך, סגני ראש עיריית ירושלים יצחק פינדרוס ויוסי דייטש, יו"ר וועדת תו"ב בבית שמש משה מונטג, יו"ר וועדת תו"ב באלעד אבי שטרן, מחזיק תיק תו"ב והנדסה בביתר עילית יוסף שטרית, חוקרי המכון ד"ר שלומית קסלר ויהודית מילצקי ויו"ר המכון אלי פלאי.

פינת התקשורת
עידן חדש בעיתונות החרדית: ביום שני השבוע התכנסו מנהלי משרדי הפרסום לארוחת ערב מפנקת בביתו של מנכ"ל עיתון 'המודיע' לוזר קנוף ברחוב יהודה המכבי בירושלים. יודעי דבר מספרים על אוכל מפנק ונוכחות של כל בכירי משרדי הפרסום החרדים.

רגע לפני, נצפה קנופף יחד עם בנו בתפילה נרגשת של מוצאי שבת בכותל המערבי. לייבל'ה הנרגש נשא גם הוא תפילה למען תצליח ארוחת הערב לפחות כמו הועידה המדוברת של העיתון.


ואילו סגן עורך משפחה, שמעון יאיר ברייטקופף, נצפה עם משפחתו בשבת שעברה במלון המלך שלמה. בו בזמן, חגג סגן העורך השני את הרחבת המשפחה, מדובר כמובן באריה ארליך, בעל הטור עם כפולת העמודים, שחגג את הולדת בתו וערך השבת קידוש מיוחד בביתר. לייבל'ה מברך שיהיה מזל טוב ואסאך נחת כל ימי חייו.

ושמחות גם מעבר לכביש: מי שהפך השבוע לסבא לראשונה הוא הרב אריה לייב פפר, מו"ל 'בקהילה', שקיבל נכד כמתנת יום הולדת. לייבל'ה משגר ברכת מזל טוב.

ועוד ב'בקהילה': עורך התוכן של העיתון אהרן קליגר חגג השבוע את שמחת הברית לבנו, בה השתתפו כל כתבי ועורכי 'בקהילה' ושאינם, וכן עשרות חסידי ברסלב מהארץ ומהעולם.

ומי שקליגר החל אצלו לעבוד לראשונה ולגלות איך אפשר באמת 'לראיין' כל רב בישראל, הלא הוא אשר (צוקי) צוקרמן עורך עיתון הבית של יחד – שעה טובה, השיא את נכדתו ולראשונה בחייו חבש שטריימל מהודר לראשו, כחסיד לעלוב שעד היום הסתפק בקנייטש.


ובחזרה למשפחה: הכתב החרוץ שלומי גיל נצפה בשבוע האחרון באוקראינה, יחד עם הלל כהן, האיש שכל יהדות קייב נזקפת לזכותו. לייבל'ה גילה כי חברים טובים מהארץ פינקו את הלל בדינר יוקרתי להצלה אוקראינה שנערך במוצאי שבת.

מן הגורן ומן היקב
בכיר איחוד הצלה (אחראי קשרי ממשל) שבי רפופורט נתפס ביום רביעי השבוע כשהוא יושב לבדו בבית הכנסת שבבית הנבחרים - ועוסק בתורה, וליתר פירוט, משלים דפים בדף היומי. לייבל'ה תיעד.


זה לעומת זה: איש החסד חיים יצחק כהן, שלא הצליח להתנתק מהארץ, נצפה קורא עיתון ברחובות בורו פארק. גם כאן - לייבל'ה תיעד.


גם העסקן רחמים חיון, מנכ"ל ארגון 'סעד ומרפא', נצפה בשבוע האחרון באירופה הקרה משתטח על קברי צדיקים.


ועוד ביוצאים חו"לה: המנצח האגדי משה מרדכי מונה רוזנבלום והבעל מנגן משה צבי וינטרוב יצאו להשתתף בסעודת יום ההצלה י"ט כסלו של חב"ד במוסדותיו של הגר"ב לאזאר במוסקבה. מי שנלווה לשניים הוא ישראל לייזר מבני ברק.


ומי שעשה את הדרך ההפוכה, הוא מנהלה של ישיבת לייקווד שרגא קוטלר, שהגיע לישראל ונצפה בשערי חסד עם העיתונאי ישעיהו ויין והמשב"ק יוסף פטרוף.


ובחזרה בתחום המוזיקה: ענק הזמר החסידי אברהם פריד שהה בשבת שעברה במלון הפאר העומד למכירה וולדורף אסטוריה. לשאלת לייבל'ה האם אין הדבר סותר את מה שהוא מספר תמיד בראיונות שאינו שוהה בשבתות מחוץ לביתו, השיב פריד "אני פה עם אשתי".

והענק השני של המוזיקה החסידית, מרדכי בן דוד, הגיע בשבוע האחרון לביקור בארץ הקודש וצפוי לשהות בה מספר ימים. לייבל'ה מצא אותו משתתף בשיעור אור החיים השבועי הנמסר בביתו של הנגיד ר' שמואל הלפרין בבני ברק, עם אנשי עסקים מהעשירון העליון וידוענים נוספים.


ואילו כוכב הזמר המזרחי-חסידי אליקם בוטה הגיע בשישי שעבר לאולפני זכיינית ערוץ 2 'רשת' שבתל-אביב. שם, התארח בתכנית 'טוקר' בהגשת איש הרדיו והטלוויזיה החרדי מנחם טוקר. במהלך הראיון הפתיע טוקר את בוטה, וביקש ממנו לבצע מאוול בספונטניות. בוטה נענה בשמחה, והנוכחים נהנינו ממאוול מסתלסל. לקינוח ביצע בוטה את להיטו 'הלילה', בביצוע שהרים את הנוכחים באולפן ואת הצוות שבחדר הקונטרול.


יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין קבעו ביום חמישי מזוזות בביתו של איש היח"צ המקושר יוסי רוזנבוים בביתר עילית.

פינת חצרות הקודש
שיח משב"קים מיוחד התרחש טרום הפגישה הנדירה בין הרבי מסקווירא לרבי מסאטמר. כאשר הגבאי הראשי בסאטמר משה פרידמן והגבאי הראשי בסקווירא שלום בער פישל סגרו דילים. לייבל'ה תיעד.


הרב שמואל טייטלבום, משב"ק ויד ימינו של האדמו"ר מסאטמר, חגג את שמחת נישואי בתו. לשמחה הגיעו כל המי ומי בעסקנים ולייבל'ה מאחל מזל טוב.

גם בבאיאן: הרב מרדכי דוד שנייד, משב"ק ויד ימינו‏ של האדמו"ר, הכניס את בנו בנועם עול תורה ומצוות. עוד בחסידות: המפכ"ל החרדי שרוליק ורטהיימר חגג ביום חמישי את שמחת נישואי בתו באולמי גוטניק.

ואילו בתולדות אהרן, המשב"ק הראשי רבי משה יוסף הלוי צימעט השיא השבוע את בתו, וכמיטב המסורת הגיעו לשמחה רבנים ועשרות משב"קים מכלל חצרות הקודש.

שמחה גדולה גם במאקאווא: הרב דוד מרגלי, יו"ר הוועד העולמי של מאקאווא ונאמן ביתם של גדולי ישראל, חגג בליל שישי את שמחת אירוסי בנו בכורו. לייבל'ה מאחל מזל טוב.

ובדינוב חגגו עם הרב פינחס (פינצע) פאמפ, מנכ"ל מוסדות דינוב בפולין, שאירס את בנו עם בתו של מרדכי קרויס.

ואחרון חביב: מנדי שוורץ, מנהל מוסדות צאנז בביתר וחבר מועצת העיר, חגג את שמחת נישואי בתו השבוע. מזל טוב.

פינת המזל טוב
שמחת דגל התורה: דוד וורצמן, יועצו של ח"כ אורי מקלב, התארס בשעה טובה והחגיגה נערכה במוצאי שבת שעברה בהשתתפות הצמרת הדגלאית. לייבל'ה משגר מזל טוב חמה ולבבית.


מזל טוב לאיש העסקים שלום פישר, שחגג את שמחת הולדת נכדתו, בת לחתנו הרב מאירוביץ.

תושבי העיר אלעד ומחוצה לה התלבטו בשבוע שעבר לאיזה קידוש ללכת בבוקר שבת: האם לזה שערך יום טוב ביכלר, מנכ"ל ביכלר יחסי ציבור ואסטרטגיה, בבית המדרש מאקאווא בעיר לרגל הולדת בתו, או לזה שערך אברמי פלדמן, מנכ"ל 'ביג בן טורס' בב"ב, באולם של ערלויץ ועל זה לייבל'ה אומר "ירא שמים יוצא ידי שניהם".

ועוד במשפחת ביכלר: בתחילת השבוע האחרון חגג גם האח הצעיר והדומיננטי, ששיקם לאחרונה את מערך הדוברות של אריה דרעי, את הולדת בתו השלישית. בשבת ערך קידושא רבא המוני במרכז הכינוסים במרכז העיר בני ברק. לייבל'ה לא מצא 'שבת גוי' שיתעד ובלית ברירה הסתפק בצילום ההזמנה שהתקבלה.


באחת החתונות השבוע, תועד היחצ"ן ועורך הדין לעתיד חיים חרלפ, עם מקורבה החרדי של בת הנשיא איוונקה טראמפ, משה לקס, ועם העיתונאי ישראל כהן. לייבל'ה יודע לספר כי חרלפ פוצח בהתמחות משפטית במשרדו של עורך הדין מוישה אוסדיטשר.


ברכת מזל טוב לראיס של בני ברק חנוך זייברט שחגג את שמחת הולדת הנכד, בן לחתנו יהודה גולדברג.

וברכת מזל טוב לסופר ואיש העט אהרן טייטלבוים לרגל שמחת נישואי בתו בשעה טובה ומוצלחת. השמחה נערכה באולמי פאהרנד בבית שמש בהשתתפות עשרות אדמו"רים.

ברכת מזל טוב לרכז המחלקה המשפטית, מפקד זק״א מחוז ת״א ומכריז ההלוויות מספר אחד מכל'ה גוטווין, לרגל הולדת הנכדה.

ושמחה בעולם הפרסום: מנכ"ל משרד ׳אפיקים׳ יגאל רווח חגג את אירוסי הבן עם בתו של מוטי פוגלמן מנהל בנק פאג"י, ועל זה נאמר בורא עולם בקנין השלם זה הבנין.

ואילו העורך התורני המוכשר הרב ישראל דנדרוביץ, ראש מכון נחלת אבות ועורך במכון עוז והדר, חגג את הולדת בנו בשעה טובה ומוצלחת.

וברכה מיוחדת שלוחה לצלם עולם התורה הספרדי ושאינו האמן יעקב כהן שחגג הולדת בת שלישית בשעה טובה.

אחרון אחרון חביב: מזל טוב לכתב הבית איציק מן, לרגל מעבר הטסט בהצלחה. מן החרוץ כבר הספיק להגיע עם רכבו לסקר את עמונה מקרוב ובמקצועיות, ולייבל'ה מקווה לזכות בטרמפים לרוב.
גפני ועדת הכספים ערד כיכר ספרא לייבל'ה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד