י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מרגי לבחדרי: חוק הסמינרים יקודם רק בתיאום עם יהדות התורה

חוק שיונח היום על שולחן ועדת השרים מבקש לשנות סדרי בראשית בכל הנוגע לרישום הסמינרים, ובכך למגר את תופעת האפליה • ח"כ מרגי מש"ס מסביר ל'בחדרי חרדים' מדוע החוק לא עומד בניגוד לעמדת מועצות גדולי התורה שנחשפה ב'בחדרי'

חבר הכנסת יעקב מרגי, (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
חבר הכנסת יעקב מרגי, (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

ועדת השרים לעניני חקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת חוק חינוך ממלכתי, שלילת תקצוב וקביעת אזורי רישום של יו"ר ועדת החינוך חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס שבאה לעשות סוף לאפליה הקשה במוסדות החרדים שחוזרת על עצמה כמידי שנה.

כזכור, וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" מועצות גדולי התורה של 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' ובראשם הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין פרסמו דעה נחרצת נגד הרישום האזורי ונגד הצעת החוק, ובשיחה עם מרגי הוא מבהיר ל"בחדרי חרדים" כי הצעת החוק תקודם רק לאחר אישורם של גדולי ישראל.

מרגי התחייב ואמר ל'בחדרי חרדים' כי "אני יכול לומר שאני מתחייב לקדם את החקיקה בתיאום ובהסכמה עם יהדות התורה המאוחדת ומשרד החינוך. אין בכוונתי להעביר הצעת חוק שתפגע במוסדות החינוך החרדי, אלא להסדיר את סוגיית הרישום בצורה כזו שתאפשר למוסדות חינוך החרדי להתנהל על פי השקפת עולמם, תוך שימת דגש על מתן איזונים למניעת אפליית תלמידים ותלמידות במוסדות החינוך החרדים". לדבריו, הוא הגיע להסכמה עם משרד החינוך שהצעת החוק תקודם רק בתיאום והסכמה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר. "לא נפעל בניגוד להשקפת עולמם של גדולי ישראל", הוא מתחייב עוד.

כאמור, החוק בא לשנות סדרי בראשית בכל הקשור לרישום למוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים. על פי החוק, במוסדות אלו כל רשות חינוך מקומית תקבע, באישור מנהל המחוז, אזורי רישום. בנוסף, הצעת החוק קובעת כי מוסד חינוך שעבר על הוראות איסור ההפליה, ישלח התראה בכתב לבעל מוסד החינוך בדרישה להפסיק את ההפליה, ובאם לא הפסיק מוסד החינוך את ההפליה בתוך המועד הנקוב בהתראה, תישלל ממנו השתתפות המדינה בתקציבו.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "מוצע כי רשויות החינוך המקומיות יקבעו אזורי רישום למוסדות חינוך מוכרים לא רשמיים על יסודיים, שנמצאים בשטחן של אותן רשויות מקומיות, בדומה לאזורי הרישום הנהוגים בבתי הספר היסודיים הרשמיים. זאת על מנת לפזר או לווסת את רישום התלמידים באותם מוסדות חינוך, על פי אזורי הרישום שייקבעו להם על ידי הרשות, ועל מנת למנוע מחסור במקומות לימוד לתלמידים מאותה רשות מקומית במוסדות חינוך מוכרים לא רשמיים על יסודיים באותה הרשות".

כפי שהיא עכשיו, הצעת החוק מנוגדת לדעתם של חברי מועצות גדולי התורה של "יהדות התורה", שפרסמו הבהרה חריפה בנושא. בעבר נחשף ב'בחדרי חרדים', כי בתאריך ג' באלול תשע"ה חתמו הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין על מכתב שנשלח לאיגוד מנהלי הסמינרים ובו הורו כי "הננו לגלות דעתנו שאין לשנות מצביון התיכונים והסמינרים מקדמת דנא, כאשר יסדו גדולי ומאורי הדור זצוקלל"ה, ואין לעשות תיכונים וסמינרים אזוריים או רצף חינוכי וכיוצא בזה בשום אופן ואופן".

בנוסף, בחודש אלול תשע"ה התכנסה מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' בירושלים ואף היא הודיעה נחרצות למנהלי הסמינרים כי הרישום האזורי אסור, ובכך הם הצטרפו למכתבם של גדולי ישראל בנושא, שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים'. במכתב שנשלח על ידי מזכיר מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' הרב מרדכי שטרן הוא חיזק את ההחלטה האמורה. כאמור, היום הבהיר מרגי ל"בחדרי חרדים" כי ההצעה תקודם רק לאחר אישורם של גדולי ישראל ותיאום עם כל הגורמים הרלוונטיים החרדים.

מכתבם של גדולי ישראל נגד הרישום האזורי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים'


רישום אזורי אפליה בסמינרים מרגי אפליית ספרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד