י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

בעקבות התנהגות אובמה - שפירו זומן לנזיפה

השגריר האמריקני בישראל זומן על ידי ראש הממשלה לנזיפה, לאחר שהנשיא היוצא אובמה לא הטיל וטו על החלטה אנטי ישראלית

שפירו. צילום: מרים אלסטר, פלאש90
שפירו. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

בעקבות התנגדותה של ארה"ב להטיל וטו על ההחלטה האנטי ישראל שהתקבלה בליל שבת במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות בישראל - ראש הממשלה בנימין נתניהו החריף את הצעדים נגד ארה"ב ובאופן חריג זימן אליו את השגריר האמריקאי בישראל דן שפירו לשיחת נזיפה.

על פי ההערכות - שיחת הנזיפה עם שפירו תתקיים בשבוע הקרוב והנוזף יהיה כאמור ראש הממשלה בעצמו המשמש גם בתפקיד שר החוץ.

כזכור, אמש תקף ראש הממשלה ואמר כי "ההחלטה שהתקבלה באו"ם היא מעוותת, היא מבישה, אבל אנחנו נתגבר עליה", לדברי נתניהו, "ההחלטה קובעת שהרובע היהודי הוא שטח כבוש. זה הזוי, ההחלטה קובעת שהכותל המערבי, הכותל, הוא שטח כבוש, גם זה הזוי".

בתחילת דבריו פנה נתניהו לאזרחי ישראל ואמר: "אזרחי ישראל, אני רוצה להרגיע אתכם. אין אבסורד גדול יותר, מאשר לקרוא לכותל המערבי ולרובע היהודי, שטח כבוש, יש פה גם ניסיון שלא יצלח, לכפות תנאים על ישראל להסדר קבע", הוא הוסיף כי "אתם אולי זוכרים שהאחרון שניסה לעשות זאת היה קרטר, נשיא עוין ביותר לישראל, שאמר רק לאחרונה שהחמאס אינו ארגון טרור. קרטר העביר החלטות גורפות נגדנו באו"ם, ברוח דומה, וגם זה לא צלח. התנגדנו לזה ולא קרה דבר".

נתניהו תקף את הנשיא היוצא אובמה ואמר כי הוא פעל בניגוד למה שסוכם: "כל הנשיאים האמריקנים אחרי קרטר, עמדו בהתחייבות האמריקנית לא לנסות להכתיב תנאים להסדר קבע במועצת הביטחון. אתמול, בניגוד גמור להתחייבות הזאת, כולל התחייבות מפורשת של הנשיא אובמה עצמו ב-2011. ביצע ממשל אובמה מחטף אנטי ישראלי מביש באו"ם. אני רוצה להגיד לכם שההחלטה שהתקבלה לא רק לא מקרבת את השלום, היא מרחיקה אותו. היא פוגעת גם בצדק, היא פוגעת באמת".

"תחשבו על האבסורד הזה, חצי מיליון בני אדם נטבחים בסוריה, רבבות נשחטים בסודן, המזרח התיכון כולו עולה בלהבות, וממשל אובמה ומועצת הביטחון בוחרים להיטפל דווקא לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון מדינת ישראל, איזו בושה", הוסיף.

"אני מבקש לומר לכם, בערב חנוכה, שזה לא יעזור להם, אנחנו דוחים את ההחלטה הזאת על הסף, כפי שדחינו את ההחלטה באו"ם שאמרה שהציונות היא גזענות, זה לקח זמן, אבל ההחלטה היא בוטלה, זה ייקח זמן וגם ההחלטה הזו תבוטל, לא על ידי נסיגות שלנו, אלא על ידי עמידה איתנה שלנו, שלנו ושל בעלי בריתנו. אני מזכיר לכם שאנחנו נסוגנו מעזה, עקרנו ישובים, הוצאנו אנשים מכפרים. נו, זה עזר לנו משהו באו"ם? שיפר לנו את היחס באו"ם? קיבלנו אלפי רקטות ובאו"ם קיבלנו את דו"ח גולדסטון. אני אומר לכם, מה שברור לרוב רובם של אזרחי ישראל, אנחנו למדנו את הלקח הזה, לשם אנחנו לא הולכים".

נתניהו ניסה לחזק את העם היושב בציון ואמר כי "אני רוצה להגיד לכם דבר נוסף - אנחנו לא לבד, שוחחתי אמש עם מנהיגים אמריקנים רבים, שמחתי לשמוע מחברי הקונגרס האמריקני, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, שהם ילחמו בהחלטה הזו בכל הכוח העומד לרשותם. שמעתי את אותם דברים בדיוק מידידינו בממשל הנכנס שאמרו שיילחמו בהחלטה הזו מלחמת חורמה. ואני שומע את זה מרוחב הגזרה של דעת הקהל והפוליטיקה האמריקנית".

לדבריו, "כששוחחתי עם מנהיגים אתמול בקונגרס ובממשל האמריקני הנכנס, הם אמרו לי בצורה הברורה - 'נמאס לנו, וזה לא יימשך, אנחנו נשנה את ההחלטה הזו, לא ניתן לאיש לפגוע במדינת ישראל'. הם מצהירים שבכוונתם להעביר חקיקה שתעניש מדינות או גופים שינסו לפגוע בישראל, הם אומרים שזה כולל גם את האו"ם עצמו. אני מזכיר שהאו"ם מקבל 25% מהתקציב שלו, רק מארה"ב".

"בנאום האחרון שנשאתי באו"ם, בנובמבר, אמרתי שצפויה עוד סערה באו"ם לפני שיהיה שם טוב יותר. ידענו שזה אפשרי, וצפינו שזה יבוא. ההחלטה שהתקבלה באו"ם אתמול, היא חלק משירת הברבור של העולם הישן המוטה נגד ישראל. אבל ידידיי, אנחנו נכנסים לעידן חדש, וכפי שאמר אתמול הנשיא הנבחר טראמפ, זה עומד לקרות הרבה יותר מהר ממה שחושבים. בעידן החדש הזה, יש מחיר גבוה, גבוה הרבה יותר, למי שמנסה לפגוע בישראל. והמחיר ייגבה לא רק על ידי ארה"ב, אלא גם על ידי ישראל".

"שתי מדינות שיש לנו יחסים דיפלומטיים איתן היו שותפות להגשת ההצעה נגדינו באו"ם, ולכן הוריתי אתמול להחזיר את השגרירים שלנו מסנגל וניו זילנד, להפסיק את הסיוע לסנגל, ועוד היד נטויה. לישראל יש הרבה מאוד מה לתת למדינות העולם, אלה שיעבדו נגדנו יפסידו, כי יהיה מחיר כלכלי ומדיני לפעולות שלהן נגד ישראל", איים.

עוד הוא הוסיף כי "בנוסף הנחתי את משרד החוץ להשלים תוך חודש הערכה מחדש של כל ההתקשרויות שלנו עם האו"ם, כולל המימון הישראלי לאו"ם, ונוכחות של מוסדות או"ם בארץ, אבל אני לא מחכה, כבר עכשיו הוריתי להפסיק מימון של כ-30 מיליון שקל לחמישה גופים של האו"ם שהם עוינים במיוחד נגד ישראל, והמשך יבוא. אנחנו במסע של שיפור מערכת היחסים שלנו מול מדינות העולם, ייקח עוד זמן, וגם את זה אמרתי, עד שהיחסים המשופרים שלנו עם מדינות בחמש יבשות ישתקפו גם בהחלטות שלהם באו"ם".

לסיום טען כי "בהפוך על הפוך, ייתכן מאוד שההחלטה השערורייתית אמש תאיץ את התהליך הזה, כי זהו הקש ששבר את גב הגמל. ההחלטה מאמש היא מהווה צו גיוס כללי לכל ידידינו הרבים בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם, ידידים שמאסו ביחס העוין של האו"ם לישראל, והם מתכוונים להביא לשינוי יסודי באו"ם. כלשון מקורותינו, מהעז הזה עוד יצא מתוק, והבא לקלל עוד יצא מברך. כאן בערב חנוכה, אני עומד ליד המכבים בני זמנינו, חיילי צה"ל ופצועי צהל הגיבורים, אני מצדיע לכם, ואני אומר באופן ברור, האור יגרש את החושך, רוח המכבים תגבר".
שגריר שפירו נזיפה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד