י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

היכן להדליק נרות בבניין רב קומות

האם עדיף להדליק בתוך הבית, בחלון, בחדר מדרגות או בכניסה לבניין - כל השיטות וההכרעה ההלכתית

צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל - פלאש 90
צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל - פלאש 90

היכן יש להדליק נרות חנוכה בבניינים רבי קומות, שבוודאי הגובה שלהם יותר מעשרים אמה, גובה שהוא רב מדי, והיכן ידליקו בבתים נמוכים יותר?

בגמרא במסכת שבת כא ע"ב נאמר "ת"ר נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ אם היה דר בעלייה מניחה בחלון הסמוכה לרה"ר ובשעת הסכנה מניחה על שלחנו ודיו".

בהסבר גמרא זו נחלקו הראשונים: שיטת רש"י בסוגיא שיניח על פתח ביתו הפונה לחצר, ואילו לשיטת תוס' יניח בפתח החצר. אבל גם הגמרא מציינת את האפשרות של הדלקה בחלון שבעלייה ומוסיפה הגמרא שבשעת סכנה ידליק בתוך הבית.

עיקר הדלקת הנרות הוא משום פרסום הנס שאירע בימי החשמונאים, בבחינת 'בימים ההם בזמן הזה' וכיון שכך הרי שעיקר התשובה - הנידון נסוב על עיקרון זה.

לכן אף שבימינו נחלקו הפוסקים באשר להגדרת חדר המדרגות, האם הוא מהווה כניסה לבית ושם יש להדליק (שיטת הגר"נ קרליץ) או שיטה הסוברת שיש להדליק בפתח החצר של הבניין, והיא סבורה שהדברים אמורים גם לגבי הגרים בקומות עליונות (הגרי"ז מבריסק, הרב אלישיב והרש"ז אויערבך). מכאן המקור למנהג בירושלים שמדליקים בחצרות הבתים.

יחד עם זאת כיוון ש'פרסומי ניסא' הוא בבחינת העיקר והטעם להדלקת הנרות (שו"ת אגרות משה ח"ד קכה) הרי שגם ההדלקה בחלון מהווה פרסומי ניסא (משנה ברורה תרעא ס"ק לח) והרבה פעמים הרבה יותר גדול מאשר בחדר המדרגות. מה גם, שאפשר לדייק מרש"י במסכת שבת כא ע"ב שקודם לכל, הוא פרסום הנס שנעשה לבני הבית.

ומצינו שיטה שלישית הסוברת שגם בזמן הזה עיקר הדלקת הנרות הוא בתוך הבית לבני הבית על מנת להפנים ולהבין את מהות נס החנוכה ולהשריש זאת בלבם, תוך ישיבה משותפת סביב נרות החנוכה (שו"ת מנחת יצחק ח"ו מו).

מה גם שבניינים הגבוהים היום, יש מולם גם בניינים גבוהים כך שמתקיימת על ידם פרסום הנס כדבעי (שו"ת שבט הלוי ח"ד סה, ח"ז פד וכך מובא בספר מצות נר איש וביתו בשם שבט הלוי עמ' רו).

לאור כל זאת הרי בבית משותף הגבוה מאד יש להדליק נרות חנוכה בחלון הפונה לרה"ר בברכה, ואם יש דלת זכוכית בדירה והיא פונה לרה"ר הרי שזה עדיף. ולאלו החוששים לשיטת התוס' הרי אפשר גם להדליק בפתח הבניין ולהשתתף בפרוטה עם אותם שכנים שרוצים להדליק גם בכניסה לבניין (ביאור הלכה תרעז ד"ה עמו, וראה פניני חנוכה עמ' עא- עה בשם הרב אלישיב). לכן אלו המדליקים בחלון ביתם בברכה ידליקו בכניסה לבניין ללא ברכה.

מאידך, אלו הנוהגים כפי מנהג אבותיהם בירושלים שהדליקו בכניסה לחצר הבניין, ידליקו שם בברכה ואילו בחלון ביתם ידליקו ללא ברכה.

איש איש כמנהג אבותיו יעשה והעיקר יגדל ויתרבה כבוד שמים ונזכה לאותם ניסים שנעשו לאבותינו "בימים ההם בזמן הזה".
נרות חנוכה הדלקה הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד