י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

זעם חרדי על מנדלבליט: מסתיר מבג"ץ את עמדת החרדים בכותל

ליועהמ"ש מנדלבליט חשוב להעביר את מתווה הכותל שעל שמו • בדרך לשם, הוא מונע ייצוג משפטי של העמדה החרדית, ואף לא העביר את מסמך הרב הראשי בעניין, לבג"צ • ברביעי ידון בג"צ בעתיד הכותל - מבלי שקול היהדות החרדית ישמע

מנדלבליט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מנדלבליט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

זעם בנציגות החרדית וברבנות הראשית על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמנע ייצוג חרדי בדיון הדרמטי בבג"ץ על מתווה הכותל שיתקיים ביום רביעי השבוע.

לפני כשבוע, שיגר הרב הראשי הגר"ד לאו מכתב חריף ליועץ המשפטי של הרבנות עו"ד הראל גולדברג, בו הוא דורש לצרף את הרבנות הראשית כמשיבה לעתירת 'מרכז צדק לנשים' המבקשת לשנות את הנהוג בכותל המערבי ולאפשר הכנסת ספרי תורה לעזרת הנשים.

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי ביום חמישי האחרון התקיימה פגישה במשרד המשפטים בין נציגי הרב לאו לנציגי היועץ המשפטי, ובה נטען לנציגיו של הרב כי היות והפרקליטות מבקשת בכל מצב לדחות את הדיון – אזי אין צורך לצרף את הרבנות כמשיבה.

אולם, כפי שפורסם הבוקר ב"בחדרי חרדים", בג"ץ לא נעתר לבקשת הפרקליטות ודחה את הבקשה לדחות את הדיון - כך שהוא יתקיים ביום רביעי השבוע, ללא נציגות חרדית וללא נציג הרבנות הראשית.

ברבנות הראשית זועמים וטוענים כי "לא יתכן שדיון קריטי שכזה בנושא צביון הכותל המערבי – יתקיים ללא ייצוג של הרבנות הראשית, מנדלבליט פעל למנוע מאיתנו להיות שם ולייצג את העמדה החרדית", אמר גורם ברבנות ל"בחדרי חרדים", לדבריו, "היועץ המשפטי אפילו לא טרח להעביר לבג"ץ את המכתב ששוגר אליו על ידי עוזר הרב שבו הרבנות דורשת להצטרף כמשיבה לדיון".

כזכור, כבר לפני יותר מחדש פירסם הפרשן יעקב ריבלין כי השר דרעי פנה למנדלבליט, בבקשה למתן ייצוג לעמדה החרדית בבג"צ.

במכתב עצמו ליועץ המשפטי של הרבנות, כתב עוזרו של הרב הראשי כי הוא דורש "לדחות את העתירה על הסף, בין היתר מן הטעם שהפעם בניגוד לעבר לא צורפה הרבנות הראשית כמשיבה לעתירה, חסרון זה איננו פורמאלי, אלא חסרון מהותי ביותר".

עוד נכתב כי גם שופטי בג"ץ קבעו בעבר כי הרבנים הראשיים הם הסמכות ההלכתית העליונה במדינה, ועל פי חוק הם מעורבים בקביעת הנהלים ברחבת הכותל.

בנוסף, הרבנות הראשית טוענת כי על פי חוק, בג"ץ אינו מוסמך לדון בנושאים הקשורים לחופש פולחן, "הרבנים הראשיים יטענו בין היתר, כי בית המשפט העליון נעדר סמכות לדון בעתירה העוסקת בענייני חופש הפולחן ויודגש כי אין מחלוקת בפסיקה כי בית המשפט אינו מוסמך לדון בעתירות בענייני חופש הפולחן", נכתב במכתב.

לסיום, דרש הרב לאו מהיועץ המשפטי: "אבקשך לפעול בהקדם כדי להגיש לבית המשפט העליון בקשה לדחיית העתירה על הסף עקב אי צירופנו אליה מלכתחילה, לכל הפחות, יש לבקש מבית המשפט להורות לעותרות לתקן את עתירתן בדרך של צירוף הרבנות הראשית כמשיבה לה, לאפשר לרבנות פרק זמן סביר, ממועד הגשת העתירה המתוקנת, להגשת עמדה, ובנסיבות אלו לדחות את הדיון הקרוב בעתירה".

גורמים המעורבים בתהליך אומרים ל'בחדרי' כי מניעת הצגת העמדה החרדית, מתפרשנת כרצון של מנדלבליט לקדם בכל הכוח את המתווה עליו הוא חתום, מבלי לתת פתחון פה למתנגדיו.

פנחס טננבאום דוברו של הרב הראשי לישראל הרב לאו מסר בתגובה: הרב הראשי פועל בשיתוף פעולה הדוק עם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט ומעריך מאוד את פעולותיו.
מנדלבליט נשים עתירה רבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד