ה' סיון התשפ"ד
11.06.2024

העדות במשטרה - והאיש שליברמן חפץ ביקרו

שר הביטחון פועל בשבועות האחרונים בעקשנות כדי למנות את יאיר שמיר לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית • במקביל, עשוי שמיר להעיד נגד מקורבו של ליברמן, אלכס ויז'ניצר, בפרשת השחיתות במעצ • ליברמן: "המשטרה לא מיידעת אותי בחקירות"

שר הביטחון אביגדור ליברמן (יונתן זינדל, פלאש 90)
שר הביטחון אביגדור ליברמן (יונתן זינדל, פלאש 90)



בשבועות האחרונים עושה שר הביטחון, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), מאמצים גדולים על מנת למנות את מקורבו, יאיר שמיר, לתפקיד יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית.

העובדה כי שמיר מכהן כבר כיו"ר דירקטוריון חברת נ.ת.ע הממשלתית, שאמונה על פרויקט הרכבת הקלה המקרטע, לא הפריעה לליברמן להטיל באחרונה את מלוא כובד משקלו כדי למנות את שמיר לתפקיד יו"ר נוסף - שאותו הוא אמור למלא במקביל.

הוועדה לאישור מינויי בכירים במגזר הציבורי, בראשות השופטת בלהה גילאור, אמנם החליטה לפסול את שמיר בטענה כי לא יוכל לשאת בשני כובעים משמעותיים כאלה בעת ובעונה אחת. זאת, עוד לפני שדנה בכלל בזיקה האישית והפוליטית של ליברמן לשמיר - לשעבר מספר 2 בישראל ביתנו.

אלא שגם החלטת הפסילה של הוועדה לא מנעה מליברמן לדרוש לקיים בממשלה דיון בעקיפה תקדימית ומסוכנת של ועדת המינויים - במטרה לאשר את המינוי חרף התנגדותה. כך, בתום דיון ממושך שניהלו השרים בשבוע שעבר, נבלם המינוי רק ברגע האחרון בעקבות התערבות משרד המשפטים, שביקש לבחון את תקינות המהלך.

זיקתו האישית והפוליטית של שמיר לליברמן ידועה ואינה מוסתרת. ב-2012 גויס שמיר על ידי ליברמן למפלגת ישראל ביתנו, והוצב ברשימה כסגנו. לאחר הבחירות מונה שמיר לשר החקלאות מטעם הרשימה המשותפת הליכוד־ביתנו.

לאחר התפוצצות פרשת השחיתות לכאורה בישראל ביתנו, הודיע שמיר ב-2015 כי הוא פורש משורות הסיעה - ואולם מיד כשמונה ליברמן לשר ביטחון במאי האחרון, הודיע השר הטרי כי בכוונתו למנות את שמיר ליו"ר באחת מהחברות הממשלתיות שכפופות לו.

לטענת ליברמן, הכישורים והניסיון של שמיר גוברים על הזיקה הפוליטית בין השר הממנה לבין המועמד הממונה, ומשכך מצדיקים את המינוי שעליו הוא מתעקש. אלא שכעת מסתבר כי הזיקה הגלויה בין השניים אינה חזות הכל. זאת, נוכח פן נוסף במערכת היחסים שבין השניים, שעשוי להתברר כבעייתי.

"מפריעים לי לעבוד"

שמיר, כך מתברר, עשוי לשמש עד מרכזי בפרשת השחיתות לכאורה הנחקרת בחברת מעצ הממשלתית (נתיבי ישראל). זאת, לאחר שבמשרדי החקירות של להב 433 התקבלה לפני שנה עדות שלפיה בעת שכיהן כיו"ר דירקטוריון מעצ, היה מודע לכאורה לחלק מהמעשים הפליליים שמתרחשים בחברה.

שמיר מונה בינואר 2012 ליו"ר דירקטוריון מעצ, והספיק לכהן בתפקיד במשך פחות משנה לפני שעבר לפוליטיקה, והצטרף לשורות ישראל ביתנו. בעדות שנמסרה במשטרה נטען כי שמיר עודכן בזמן אמת בכך שהאחראי לאותם מעשים מפוקפקים לכאורה בחברה הממשלתית הוא מקורבו של ליברמן, אלכס ויז'ניצר.

את העדות נגד ויז'ניצר מסר לחוקרים לא אחר מאשר מנכ"ל מעצ דאז, שי ברס, שהעיד כי פנה בעצמו אל שמיר וביקש את סיועו בהתמודדות עם הלחצים שמופעלים עליו מצד ויז'ניצר. שמיר, יש להבהיר, אינו חשוד בדבר.

ויז'ניצר - לשעבר מנכ"ל מעצ ויו"ר נ.ת.ע (שהוחלף על ידי שמיר) - נחשב לידידו של ליברמן, והשניים צועדים יחדיו בשירות הציבורי מזה שנים. ויז'ניצר נעצר בחשד לעבירות שוחד לא רק בפרשת מעצ, אלא גם בפרשת ישראל ביתנו. שם כבר המליצה המשטרה על הגשת כתב אישום נגדו, בחשד כי לקח חלק במנגנון העברת כספי התקציב לבכירי המפלגה.

במסגרת פרשת מעצ, בדקו בלהב 433 חשד שלפיו המכרז שבסופו נבחר ברס לתפקיד מנכ"ל מעצ ב-2010 הוטה על ידי גורמים בעלי עניין - וכי מינויו "נתפר" למעשה משיקולים עסקיים זרים. מי שעמד מאחורי המלאכה, לפי החשד, היה ויז'ניצר עצמו, שפעל לכאורה לטובת ברס בתמורה לסיוע שיעניק לו ברס לאחר מינויו בכל הנוגע להתקשרויות עם ספקים וקבלנים מקורבים.

בנובמבר אשתקד חשף TheMarker כי לאחר שנעצר, טען ברס להגנתו כי ויז'ניצר הוא שהפעיל עליו לחצים להטות מכרזים והתקשרויות, ולפעול למינוי מקורבים לוויז'ניצר בחברה. לטענת ברס, הוא פנה לשורת בכירים בשירות הציבורי, בהם גם לשמיר עצמו, עידכן אותם במעשיו של ויז'ניצר והלין על כך שזה מתערב בניהול החברה ו"מפריע לו לעבוד".

זמן קצר לאחר שברס שטח לכאורה את טענותיו בפני שמיר, עזב שמיר את מעצ באמצע הכהונה לטובת ישראל ביתנו ומונה לשר. ככל הידוע, הדברים לא הועברו אז לידיעת המשטרה.

ממתינים בדריכות להכרעת הפרקליטות

בלהב 433 טענו כי בין שני המנכ"לים לשעבר של מעצ נוהל ערוץ שיתוף פעולה חשאי ומושחת לכאורה. במשטרה חשדו, למשל, כי גם ברס היה פעיל בחגיגת השחיתות בחברה, ולקח לכיסו ולכיסי מקורביו תשלומי שוחד בשווי של כ–10 מיליון שקל.

ואולם פרט להכחשה גורפת של כל החשדות האישיים כלפי מרשיהם, באי כוחם של ויז'ניצר וברס שללו גם כל טענה לשיתוף פעולה בין השניים - ואף טענו בעת הדיונים בבית המשפט כי השניים היו מסוכסכים. כאן נכנס לתמונה שמיר, שאמור לאשר או להזים את עדותו של ברס, שלפיה התלונן על ויז'ניצר בפניו.

במלים אחרות, שמיר אמור לסייע לברס באשרור עדות מפלילה לכאורה כלפי ויז'ניצר - או לחלופין, להכחיש פנייה כזאת, ולקעקע את עדותו של ברס.

בינתיים, ממתינים בימים אלה כל המעורבים בפרשה להחלטת הפרקליטות על המשך ההליכים בתיק החקירה. זאת, לאחר שכבר בספטמבר הודיעו המשטרה ורשות המסים כי גיבשו ראיות לכאורה נגד יותר מ–40 חשודים בפרשה ונגד 11 חברות עסקיות, בין היתר בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אונים, סחיטה באיומים, רישום כוזב והלבנת הון.

שמיר: "זוכר את הדברים במעורפל"

יש לסייג כי הרצון לראות את שמיר ממונה ליו"ר התעשייה האווירית אינו בלעדי לליברמן, וייתכן אף כי המהלכים לקדם את המהלך החלו לפני מינויו לתפקיד שר הביטחון.

לפי פרסומים אחרונים ב–TheMarker, גם שר הרווחה - חיים כץ, לשעבר יו"ר עובדי תע"א - דוחף למינוי. לכץ קשרים טובים עם שמיר מהתקופה שזה כיהן כיו"ר תע"א.

עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שברקע ימים רגישים ומתוחים אלה, פועל ליברמן - בידיעה או שלא - למינוי תקדימי וחריג של עד מפתח פוטנציאלי בפרשת מעצ, אף שזה עשוי עוד להיקרא בעתיד לעדות בפני בית משפט, ושם לאשר או להזים טענות לשחיתות שמופנות כלפי מקורבו של השר.

בשיחה עם TheMarker טען אתמול שמיר כי הוא זוכר את הדברים במעורפל. שמיר ביטל בתוקף אמירה לגבי הפיכתו לעד בפרשה, וטען כי אין כל קשר בין ההליכים החקירתיים לבין הכוונה למנותו ליו"ר תע"א.

בתגובה לשאלה אם אין טעם לפגם בדחיפה למינוי שמיר למשרת היו"ר, לאור האפשרות כי יעיד נגד מקורב לשר ולסיעת ישראל ביתנו, נמסר מלשכתו של ליברמן: "שמיר - טייס בחיל האוויר ומי שכבר כיהן בהצלחה מרובה בתפקיד יו״ר תע״א - הוא המינוי הראוי לתפקיד, ואין חולק על כך. המשטרה אינה מיידעת את השר בחקירות שהיא מנהלת, או בזהות העדים והנחקרים, ולכן הדבר כלל אינו רלוונטי לעניין".
אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד