ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

נשים למען הכותל - במכתב למען הרב לאו

ארגון הנשים החרדיות שמגיבות לנשות הכותל, פנה ליועץ המשפטי בבקשה לצרף את הרבנות הראשית כמשיבה - כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים'

הכותל. צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90
הכותל. צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90

ברגע האחרון: מכתב ליועמ"ש מנדלבליט - אל תתקדם בעתירה להכנסת ספר תורה לעזרת הנשים, עד להצגת עמדת הרבנות בפני בית המשפט.

בעקבות חשיפת "בחדרי חרדים" על דרישתו של הרב הראשי הגר"ד לאו להצטרף למשיבים בעתירה שתדון במתווה הכותל ובדרישה להכניס ספרי תורה לעזרת הנשים, ארגון "נשים למען הכותל" החרדי שפנה אף הוא לבג"ץ להצטרף כמשיבה בעתירת קבוצות נשות הכותל – פנה היום (ג) ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לפעול לצירוף הרבנות הראשית כמשיבה לעתירה.

במכתב ששוגר למנדלבליט נכתב: "בעתירה שבכותרת מבקשות "נשות הכותל" לפגוע במסורת הנהוגה בכותל מדורי דורות, ובתוך כך בזכויותיו וברגשותיו של קהל מתפללים עצום המבקש לשמור על מסורת התפילה באתר הקדוש".

"הח"מ נמנית על מקימות ארגון "נשים למען הכותל". בארגון חברות נשים מהארץ ומארה"ב, והוא פועל למען שמירה על זכויותיהן ועל רגשותיהן של מאות אלפי הנשים המתפללות לאורך ימות השנה בכותל המערבי, אשר מבקשות לשמור על אורחות התפילה המסורתיים הנוהגים בו מדורי דורות. על רקע זה הגשנו - תשע חברות בארגון "נשים למען הכותל" - בקשה להצטרף לעתירה. בית המשפט קבע כי הבקשה (שאליה אין התנגדויות) תדון בדיון".

הארגון הוסיף למנדלבליט כי "נדהמנו לגלות, כי הרבנות הראשית כלל אינה צד לעתירה. ידוע לכול, כי הרבנות הראשית מתנגדת בתוקף לקיום טקסיהן של העותרות בכותל. לא יעלה על הדעת, שבעתירה בעניין זה עמדתה של הסמכות הדתית העליונה בישראל - הלא היא הרבנות הראשית - לא תישמע. כידוע, שר הדתות חייב להיוועץ ברבנים הראשיים בנוגע להתקנת תקנות מכוח חוק השמירה על המקומות הקדושים, והממונה על הכותל מתמנה על פי דברם (תקנות השמירה על המקומות הקדושים)".

"לא ייתכן כי עמדתם של הרבנים הראשיים בענייני הכותל תהא חיונית על פי דין, אך כאשר סוגיה עקרונית בנושא תובא לפתחו של בית המשפט העליון - הרבנות לא תאמר את דברה וכלל לא תהא צד לעתירה. למעשה, הופתענו עד מאוד מכך שעד היום לא ביקשה המדינה לתקן את המצב ולצרף את הרבנות הראשית לעתירה".

בנוסף כתבו כי "אנו סבורות כי נוכחותה של הרבנות הראשית כמשיבה לעתירה הכרחית. עמדתה של הרבנות הראשית חייבת להישמע בכל הנוגע לסדרי התפילה בכותל. זו זכותה של הרבנות הראשית וגם חובתה כלפי המוני בית ישראל, ובכללם קהל הנשים העצום ש"נשים למען הכותל" מייצג, המצפים ממנה להיאבק על שמירת קדושתו של הכותל. פנינו לרבנים הראשיים וביקשנו כי יפעלו להצטרף לעתירה. מעדכון המדינה שהוגש אתמול לבית המשפט עולה, כי יש התפתחויות בכיוון זה, אך מחר עתיד להתקיים דיון בעתירה ללא נוכחות הרבנות בתיק. מדובר במצב דברים חמור: אין לקדם את העתירה כלל עד שעמדתה של הרבנות הראשית תובא בפני בית המשפט".

לסיום כתבו כי "יש להדגיש, כי לפי עמדת המדינה בהליך, יש להמתין ליישום מתווה הכותל. לא הובעה עמדה לגוף העניין, ביחס לדרישות העותרות. אין, כמובן, כל ערובה שבית המשפט ימתין למימוש המתווה, במיוחד כאשר העותרות בעתירה דנן לא מקבלות אותו. העותרות אף הבהירו, כי עתירתם לא קשורה למתווה הכותל, וכי הן דורשות לקיים את טקסיהן דווקא ברחבת הכותל המוכרת: "שאלת יישום או אי יישום מתווה הכותל אינה כרוכה בשאלת זכותן להתפלל בעזרת הנשים שבכותל עם ספר תורה ... המתווה לא מגן על זכויותיהן של העותרות בכותל המערבי בעזרת הנשים שבכותל ההיסטורי ... " (תגובת העותרות לבקשת המדינה לדחיית דיון, 22.12.16). על רקע זה צירופה של הרבנות הראשית הוא הכרחי ודחוף אף ביתר שאת".

כזכור, בעקבות הפרסום אתמול ב"בחדרי חרדים", פרקליטות המדינה העבירה לבג"ץ את עמדת הרב הראשי הגר"ד לאו נגד הכנסת ספרי תורה לעזרת הנשים ודרישתו להצטרף למשיבים בעתירה על מתווה הכותל - שהדיון בה יתקיים ביום רביעי.

במכתב ששיגר עו"ד יובל רויטמן, הממונה על הבג"צים בפרקליטות המדינה, הוא מבקש לעדכן את בית המשפט כי "הועברה לפרקליטות המדינה פנייתו של הרב רפאל פראנק - עוזר בכיר לרב הראשי מיום 20. 12.16", כך נחשף ב"בחדרי חרדים".

בנוסף נכתב כי "לאחר עמדתו של היועץ המשפטי לרבנות הראשית בעניינה של הםנייה האמורה - ולאחר בחינתה על ידי גורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים - היא תובא בפני היועץ המשפטי".

יודגש, כי גם לאחר העברת טענותיו של הרב הראשי לבג"ץ - הרבנות לא תשמש כמשיבה בעתירה ביום רביעי ובאשר על כן - פנו הבוקר ארגון הנשים החרדיות לכלול את הרבנות כמשיב בעתירה.

קודם לכן אתמול - נחשף ב"בחדרי חרדים" כי בנציגות החרדית וברבנות הראשית זועמים על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמנע ייצוג חרדי בדיון הדרמטי בבג"ץ על מתווה הכותל שיתקיים ביום רביעי השבוע.

לפני כשבוע, שיגר הרב הראשי הגר"ד לאו מכתב חריף ליועץ המשפטי של הרבנות עו"ד הראל גולדברג, בו הוא דורש לצרף את הרבנות הראשית כמשיבה לעתירת 'מרכז צדק לנשים' המבקשת לשנות את הנהוג בכותל המערבי ולאפשר הכנסת ספרי תורה לעזרת הנשים.

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי ביום חמישי האחרון התקיימה פגישה במשרד המשפטים בין נציגי הרב לאו לנציגי היועץ המשפטי, ובה נטען לנציגיו של הרב כי היות והפרקליטות מבקשת בכל מצב לדחות את הדיון – אזי אין צורך לצרף את הרבנות כמשיבה. אולם, כפי שפורסם הבוקר ב"בחדרי חרדים", בג"ץ לא נעתר לבקשת הפרקליטות ודחה את הבקשה לדחות את הדיון - כך שהוא נועד להתקיים ביום רביעי השבוע, ללא נציגות חרדית וללא נציג הרבנות הראשית.

ברבנות הראשית זעמו וטענו כי "לא יתכן שדיון קריטי שכזה בנושא צביון הכותל המערבי – יתקיים ללא ייצוג של הרבנות הראשית, מנדלבליט פעל למנוע מאיתנו להיות שם ולייצג את העמדה החרדית", אמר גורם ברבנות ל"בחדרי חרדים", לדבריו, "היועץ המשפטי אפילו לא טרח להעביר לבג"ץ את המכתב ששוגר אליו על ידי עוזר הרב שבו הרבנות דורשת להצטרף כמשיבה לדיון". כאמור, בעקבות חשיפת "בחדרי חרדים" הפרקליטות העבירה את טענות הרב הראשי לבג"ץ.





נשים כותל מערבי יועת משפטי הרב לאו עתירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד