ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

הצלם אמיר אשל מציג: 'קפואירה עם ציצית' - תערוכה רב תרבותית

הצלם אמיר אשל יצא למסע מרתק עם האחים הקפואריסטים החרדים, מיקי ויהודה חייט, ברחובות בני ברק ומאה שערים • את התוצאות אפשר לראות בתערוכה שנפתחה בימים אלו ומשלבת בצורה מרגשת את החיבור בין התרבויות והעולמות השונים

שחור לבן - עולמות שונים? צילום: אמיר אשל
שחור לבן - עולמות שונים? צילום: אמיר אשל

ביום ראשון האחרון, נר שני של חנוכה, נפתחה תערוכת אמנות תרבותית מיוחדת במינה של חרדים לובשי שחור לבן, הם כיכבו פתאום על הקירות בתמונות מיוחדות של הצלם האמן, אמיר אשל.

הפרויקט המיוחד והחדשני, פרי יוזמתה של אשת יחסי הציבור, מירי רחימי, מציג בתערוכת צילומים חיבור מיוחד בין אמני הגוף, הריקוד והלחימה, אלופי הקפוארה החרדים, האחים מיקי ויהודה חייט, לבין הצלם האמן הבינלאומי, אמיר אשל.

להסתכל דרך העיניים והלב – לא דרך החיצוניות
"'חשיפה כפולה - קפוארה עם ציצית' הוא אחד מפרויקטים רבים שאני עובדת עליהם בתחום החיבור בין תרבויות ועולמות", אומרת רחימי בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "גדלתי בבית שחינך בצורה מובהקת לשיח בין תרבויות, להכלה, להבנה, לכבוד, לרצון אמיתי להביא למצבים שהם לא מובנים מאליהם בחברה שלנו, ולאחדות שמביאה את האור. כשאני רואה את מה שקרה בפתיחת התערוכה, בה עומדים אמנים צעירים מהעולם החרדי, לצד אנשי אמנות ורוח מהעולם החילוני, ומדברים ויוצרים יחד והשיח הוא על האמנות עצמה, ולא על דת, דעות, וכו', אני מבינה שזה הדבר הנכון לאחדות ישראלית אמיתית. בכוחה של אמנות לחבר בין תרבויות ולהוכיח שאפשר להסתכל על בן אדם דרך העיניים והלב, ולא דרך החיצוניות".


מתוך התערוכה. צילום: אמיר אשל

כשהכירה את מיקי חייט (27), וראתה את הפרויקטים שעשה בכל הנוגע לקידום תרבות הספורט וההגנה העצמית במגזר החרדי, חיפשה רחימי משהו שהוא מעבר ל'סתם יח"צ', "כי את זה כל אחד יכול וזו לא חכמה גדולה", היא אומרת ומוסיפה: "כשיש כישרון צריך לדעת להוציא ממנו את המיטב, וזה התקשר לי במדויק לפרויקטים שלי בנושאי תרבות, שיח, חיבור בין עולמות בדרכים יצירתיות ועוד".

החיבור של האחים חייט עם אמיר אשל, איש עסקים בחיי היום יום, וצלם אמן בחיי התחביב, הוליד מיזם כמותו לא נראה, ופה הקרדיט לדורון פולק, אוצר התערוכה, אוצר בינלאומי שהאמין וחיבר ודחף מהיבטים מקצועיים ברמה בינלאומית.

אשל הוא אמן. אמנם הצילום אצלו נחשב לתחביב, אולם ההגדרה תחביב חוטאת למציאות. מדובר באמנות – שבה כל תמונה שיוצאת, היא המדויקת ביותר. מכיוון שהוא מגיע גם מעולם הקראטה, הוא משלב את תורת הלחימה בתורת הצילום. "אם עכשיו הוא מחליט שהוא לא מצלם, גם אם תקפצו ותרקדו, זה לא יעזור. התמונה תגיע מבלי ששמתם לב בכלל..." מספרת רחימי.


מתוך התערוכה. צילום: אמיר אשל

רחימי בחרה לוקיישנים מיוחדים וייחודיים, אך כירושלמית במקור, לא יכלה לוותר על צילומים במאה שערים – שם נתקלו בקבלת פנים בלתי מלבבת. "אני אישית לא הייתי בהלם כשאישה יצאה מביתה ואיימה לשסות בנו שקית חלב אם לא נלך", משחזרת רחימי. את הצלם זה אתגר, ועד שיצאו מהמקום, בתנועות להטוט מדהימות הוא צילם את אחת התמונות המושלמות בדקות ספורות.

אצל אמיר התקבלה החוויה במאה שערים בתחושה של עצב, בעיקר. "הייתי בערנות אחרת. הרגשתי שם כמו בקרב", הוא מתאר. "אתה צריך לשמור על עצמך כל הזמן". הוא מסביר ומוסיף כי "האנרגיות שם די קשות, אבל 'מיקי וחבורתו' (כפי שאשל מתאר אותם. ש.ח) הביאו לשם אנרגיה אחרת, אנרגיה של טוב".

"אני מתחבר לאהבה שבי ותמיד מוצא את האהבה אצל מישהו אחר"
אין זה המפגש הראשון של אשל עם המגזר החרדי, אולם בהחלט מדובר בשינוי תפיסתי לגבי השינוי שמתרחש במגזר. "הכרתי חרדים עוד לפני שפגשתי את 'מיקי וחבורתו'. מנהל המשרד שלי בניו יורק הוא חרדי, עבדתי עם חרדים בעולם וגם בארץ, אחד המורים שלי לקראטה הוא פישל ג'ייקוב מכפר חב"ד, שתמורת הלימוד הייתי צריך לקרוא כתבי קודש למיניהם", הוא משחזר בפתיחות וזרימה נעימה.


הצלם האמן אמיר אשל. צילום באדיבות המצלם

"אבל מיקי שונה לגמרי", הוא אומר ללא היסוס. "מספיק להסתכל עליו ולהרגיש את האינטואיציה. אני מתחבר אצלו לא רק לצד של הקפוארה – רואים עליו שהוא לוחם אמיתי".

על אף החוויה העצובה במאה שערים, וההבנה כי יש אנשים שחיים מבלי שתהיה להם היכולת להביא את עצמם, אשל יוצא משם בתחושה שמדובר בהקצנה לכל מה שחווה בבני ברק, לצורך הדוגמה.
"אם נראה שאין נושא של התפתחות במגזר החרדי, מגיעים 'מיקי וחבורתו', שואלים שאלות בדרך שלהם ולא הולכים בתלם", מסביר אשל את נקודת מבטו. "תמיד עומדת לנגד עיני השאלה, האם אתה בוחר ללכת בתלם או להתפתח. אני תמיד בחרתי במסלול של להתפתח ולהתקדם ולא ללכת לפי סולם חברתי קבוע מראש. את ההקצנה של ללכת בתלם ראיתי ברחוב החרדי. ביטול אינדווידואליזם, ביטול הסקרנות".

"פרויקט הצילום הזה הביא אותי למקום של נקודת אור. לדעתי המגזר החרדי יתפתח יותר אם יאפשר את המקום השונה מהמוסכמות החברתיות. הפחד מהתפתחות פועל כבומרנג. לדעתי ככל שייפתחו יותר, כך יגיעו למחוזות גבוהים יותר במקומות שלהם – לא חלילה מחוץ לחברה החרדית. אפשר למזג יפה בין העולם החרדי לבין מה שמיקי מראה פה. גם לעשות דברים מחוץ לתלם, וגם להישאר יראי שמים".


מתוך התערוכה. צילום: אמיר אשל

אשל ורחימי, שניהם, מסכימים כי המטרה המשותפת בפרויקט המיוחד הזה היא ההצלחה לגרום לישראלים רבים להיחשף למשהו חדש ומקרב - דרך אמנות היצירה.

כאשר מדברים על צילום ואמנות, אשל כלל אינו מזכיר חיצוניות, דעות, או כל דבר שיכול להפריד בין בני אדם. "אני אף פעם לא הולך אחרי קונספציות. נוגע באנשים מבלי לגעת בהם", אומר אשל ומסיים במשפט שאחריו אין צורך לומר עוד מילה: "אני מתחבר לאהבה שבי ותמיד מוצא את האהבה אצל מישהו אחר".

"חשיפה כפולה – קפוארה עם ציצית"
בתאריכים 27/12/16-6/1/17 בימים ג', ד', ו'
בין השעות 12:00-14:00


תערוכה אמנות קפוארה אמיר אשל מיקי חייט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד