י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בשורה אדירה למנהלי המוסדות; מהפכת העמותות של יגאל גואטה

מליאת הכנסת אישרה, פה אחד, בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יגאל גואטה מש"ס, שצפויה לחסוך מאות אלפי שקלים למוסדות חילוניים וחרדיים הרשומים כעמותות. הערכת עלות: עשרות מיליונים • כל הפרטים על מהפכת העמותות

יגאל גואטה (הדס פרוש, פלאש 90)
יגאל גואטה (הדס פרוש, פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) פה אחד - 53 תומכים מול אפס מתנגדים - בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יגאל גואטה מש"ס, שצפויה לחסוך מאות אלפי שקלים למוסדות חילוניים וחרדיים הרשומים כעמותות.

במידה והצעת החוק תעבור בקריאה שניה ושלישית היא צפויה לחסוך מאות אלפי שקלים למוסדות חרדיים, המוגדרים כמוסד ללא כוונת רווח – ולא רק לחרדים, גם להוסטלים לטיפול בחסויים ובפגועי נפש, ישיבות הסדר, האגודה למען החייל ועוד.

מדובר בהצעת חוק מס ערך מוסף, על-פיה הפטור ממע"מ להשכרה למגורים לתקופה שאינה עולה על 25 שנים, יחול גם על השכרה למגורים באמצעות מוסד ללא כוונת רווח. הצעת החוק של חבר הכנסת גואטה וקבוצת חברי הכנסת - הועברה לדיון בוועדת הכספים.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי ההצעה, שאושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה ועברה כעת בטרומית, צפויה לעלות עשרות מיליונים לקופת האוצר ועל פי ההערכות מדובר בעלות של כ-30-40 מיליון שקל. טרם ברור האם באוצר ידרשו לתקן חלקים מסויימים בהצעה.

על פי הצעת החוק, מוסדות ללא כוונת רווח לא ישלמו מעתה מס על השכרת מבנים למגורים ובכך הם יחסכו מאות אלפי שקלים. כך גם ישיבות ועמותות, כמו גם עמותות חילוניות, ייהנו מפטור מע"מ על השכרת מבנים.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "בחוק מס ערך מוסף נקבע, בין היתר, פטור ממס ערך מוסף להשכרה למגורים לתקופה שאינה עולה על 25 שנים, למעט השכרה לשם אירוח בבית מלון. לכאורה, מלשון הסעיף עולה כי הפטור ממס לצורכי מגורים חל גם לעניין עמותות ומוסדות ללא כוונת רווח לרבות מוסדות כדוגמת הוסטלים לטיפול בחסויים ובפגועי נפש, ישיבות הסדר, האגודה למען החייל ועוד".

"יחד עם זאת", נכתב בהסבר לחוק, "במספר פסקי דין, קבע בית המשפט, כי הפטור ממס אינו חל לעניין עמותות ככל שהם גורם ביניים אשר שוכר דירות מגורים, אף אם המגורים מהווים חלק אינטגראלי ממטרות ואופן פעילות העמותה. קרי, על מנת לזכות בפטור ממס, קבע בית המשפט, כי יש לחתום הסכם שכירות ישירות עם המשכיר ולא באמצעות העמותה".

"תוצאה זו מביאה לעיוות כוונת המחוקק שעה שהכוונה הייתה לפטור גם עמותות מתשלום המס ככל שמדובר בפעילות המגורים מטעם העמותה, שכן מבחינה מעשית הגורם המשכיר אינו יכול לכרות הסכם ישיר עם חסויים או תלמידים או החיילים אלא דרך ובאמצעות העמותה".

"לפיכך, בהצעת חוק זו מוצע לקבוע שגם השכרה למגורים באמצעות מוסד ללא כוונת רווח תהיה אף היא פטורה ממס ערך מוסף", נכתב בסיום.
יגאל גואטה עמותות מס ערך מוסף הצעת חוק מוסדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד