י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

קרי 'חיסל חשבון' עם ביבי; התגובה הגיעה מיד

חיסול החשבונות של ממשל אובאמה נגד ישראל לנתניהו, נמשך ומתעצם. מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי נשא נאום תוכחה קשה ותוקפני נגד ישראל, בו הציע את ירושלים כבירה משותפת עם הפלסטינים והחזרת פליטים כפתרון לסיום הסכסוך • התגובות בישראל לא איחרו לבוא. נתניהו: "קרי תקף את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון"

ג'ון קרי (פלאש 90)
ג'ון קרי (פלאש 90)

חיסול החשבונות של ממשל אובאמה נגד ישראל לנתניהו, נמשך ומתעצם. רגע לפני שהוא עוזב את תפקידו, מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי נשא הערב (רביעי) נאום תוכחה קשה ותוקפני נגד ישראל, בו הציע את ירושלים כבירה משותפת עם הפלסטינים והחזרת פליטים כפתרון לסיום הסכסוך.

מזכיר המדינה מתח ביקורת קשה על נתניהו, אך "על הדרך" העניק לו תואר חשוב בפוליטיקה הישראלית, כשכינה אותו כראש הממשלה "הימנית ביותר אי פעם", תואר שעשוי דווקא לשרת את רה"מ לטובה בדעת הקהל בישראל.

קרי הציג את ראייתו וחזונו לפתרון הסכסוך עם הפלסטינים - ללא חידושים מיוחדים אלא עם חזרה על עמדת הממשל האמריקני עוד מימי קלינטון.

בפתח דבריו איחל קרי חג חנוכה שמח, ומיד החל לירות. "ארה"ב עושה הכל להגן על ישראל. פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להבטיח את עתיד ישראל, השלום עם הפלסטינים וביטחונם".

קרי התייחס להימנעות ארה"ב בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות: "העתיד הזה נמצא בסכנה ולכן לא יכולנו להטיל וטו על החלטת האו"ם. יש עדיין דרך לשלום אם הצדדים יסכימו לפעול. ההצבעה באו"ם הייתה כדי לשמור על פתרון שתי המדינות".

קרי הוסיף, "אנחנו הידידים הכי גדולים של ישראל. אני רוצה להיות ברור: אין אף ממשל אמריקני שדאג לביטחון ישראל יותר ממשל אובמה. ראש הממשלה נתניהו אמר את זה בעצמו. תמכנו באופן קבוע בזכות של ישראל להגן על עצמה, בעצמה, ונלחמנו במשך השנים לצידה של ישראל באו"ם".

כאמור, כאן עבר קרי והציג את תכניתו לשלום. העיקרון הראשון שהציג הוא, כמובן, חזרת ישראל לגבולות '67 לצד חילופי שטחים המוסכמים על שני הצדדים, כמו גם הכרה בשתי מדינות לשני עמים – יהודית וערבית. בנוסף, פתרון מציאותי לפליטים הפלסטיניים, הכולל פיצוי וצעדים נוספים. החלטה מוסכמת על ירושלים כבירת שתי המדינות כולל גישה חופשית למקומות הקדושים, סיפוק צרכי הביטחון של ישראל וסיום הסכסוך.

שר החוץ הוסיף כי "על חברים לומר את האמת גם כשהיא קשה". בוואלה! דווח כי את הדברים אמר כתגובה לדבריו של ראש הממשלה, "שחברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון".

בהמשך דבריו, התגלתה דעתו של מזכיר המדינה על מדינת ישראל כמדינת היהודים: "אם הבחירה היא מדינה אחת – ישראל יכולה להיות יהודית או דמוקרטית, היא לא יכולה להיות שתיהן", כך התבטא כשנגע בנקודה המרכזית שלדעתו מחייבת הקמת שתי מדינות, כפתרון לסכסוך.

לצד זאת, קרי התייחס גם לפלסטינים בחומרה על חלקם בהסתה ובטרור. "אין הצדקה לטרור, ולעולם לא תהיה", הדגיש. "האלימות הפלסטינית כללה מאות מתקפות. למרות הצהרות אבו מאזן הם שולחים מסר אחר בכך שהם קוראים לכיכרות על שם טרוריסטים. אובמה ואני הבהרנו להנהגה הפלסטינית כי ההסתה חייבת להסתיים".

נתניהו, הערב במסיבת העיתונאים (יונתן זינדל, פלאש 90)צילום: נתניהו, הערב במסיבת העיתונאים (יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו, הערב במסיבת העיתונאים (יונתן זינדל, פלאש 90)

נתניהו: "הנאום של קרי - אכזבה גדולה. אובססיבי"
התגובות בישראל כמובן לא איחרו לבוא. ראש המגנים הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתקף בחריפות את קרי. נתניהו אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי "נאום קרי היה אכזבה גדולה. הוא עוסק באובססיביות בנושא ההתנחלויות במקום לעסוק בשורש הסכסוך - הסירוב הפלסטיני העיקש להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם".

נתניהו הוסיף, "אני מוכרח להגיד לכם שהופתעתי. זה מה שיש לשר החוץ של ארצות הברית - המעצמה הגדולה ביותר בתבל - זה מה שיש למזכיר המדינה להתמקד בו כאחד מהנאומים המסכמים במשך שעה שלמה? המזרח התיכון עולה בלהבות, מדינות שלמות קורסות, הטרור משתולל ובמשך שעה שלמה מזכיר המדינה תוקף את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ששומרת על היציבות במזרח התיכון".

"מזכיר המדינה יוצר משוואה מוסרית מזוייפת בין בניית בית בירושלים או בשכונותיה לבין טרור שמכה בחפים מפשע. ואחרי שיצר את המשוואה הזאת, הוא מדבר כמעט אך ורק על הבית בירושלים ומשלם מס שפתיים בלבד לגינוי הטרור. אגב, בהחלטה של האו"ם שיזם וקידם שם בכלל מדברים על הסתה אנונימית, לא יודעים של מי. ההתנחלויות זה ישראל. הסתה - בשטח, לא יודעים של מי".

עוד אמר נתניהו כי "אני יכול רק להביע צער כי לו היה הממשל משקיע במאבק בטרור הפלסטיני את אותן אנרגיות שהשקיע בגינוי בנייה בירושלים אולי היה סיכוי טוב יותר לקדם את השלום".

שר החינוך נפתלי בנט הגיב באופן קצר ופשוט: "קרי אמר שירושלים צריכה להיות בירת ישראל ופלסטין. תגובת עם ישראל: שכח מזה".

השר שטייניץ אמר בתגובה לנאום קרי: "לא מוסרי, ולא מציאותי. קרי מאשים את הפלשתינאים והישראלים בכישלון תהליך השלום, ומקדם צעדים שפוגעים בצד הישראלי בלבד. אין ספק שההחלטה שעברה במועצת הביטחון, תגביר את מאמצי ה bds והדה-לגיטימציה נגד ישראל, ולא נגד הפלשתינים.

"לא מציאותי, כי ההתעלמות מהתבערה המתרחשת ברחבי המזרח התיכון בולטת לעין. הטענה, שישראל יכולה לסגת לגבולות 67' מאחר שמדינות ערב כמו מצרים סוריה, עירק וסעודיה תסייענה להגן על עצמה בפני הטרור שיאיים על תל אביב ומישור החוף, אינה אלא פנטזיה".

שרת התרבות מירי רגב הגיבה לנאום: "מזכיר המדינה היוצא, ג'ון קרי, אתה מוזמן להציע לחלק את וושינגטון. ירושלים היתה לפני 3,000 שנה בירת המדינה היהודית והיא תישאר כזו גם ב-3,000 השנים הבאות ולנצח. התקווה היחידה בדבריך, היא התקווה שאתה נותן לארגוני הטרור לחיסול בשלבים של ישראל. זה לא יקרה. ישראל תישאר חזקה ויציבה עם שורשים תנכיים והיסטוריים עמוקים מאוד ביהודה שומרון ובירושלים".
ג'ון קרי בנימין נתניהו התנחלויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד