כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

המאבק על השבת בירושלים: שוב מבחן לנציגות החרדית במועצה

בפעם המי יודע כמה, תעמוד קדושת השבת למבחן במועצת העיר ירושלים, כשבידי הנציגות החרדית והדתית כוח לבלום את הביזיון • על הפרק: תקצוב אתר תיירות המעודד חילול שבת בעיר ומציג רשימה מסודרת של חילולי שבת לטובת הבליינים

ברקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
ברקת. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

ביום שלישי השבוע, יומיים לאחר פרסום מכתב האולטימטום החרדי שנחשף ב"בחדרי חרדים", אישרה וועדת הכספים בעיריית ירושלים, ברוב של 9 תומכים מול 6 מתנגדים, תקציב גדול של 150,000 שקל - למימון נוסף עבור אתר התרבות iTravelJerusalem המשמש כאתר התיירות הרשמי של ירושלים ואשר הוקם על ידי הרשות לפיתוח ירושלים. בין השאר, האתר מעודד וקורא לציבור לבוא לבלות בשבתות בירושלים ומפרט את כל מקומות הבילוי הפתוחים בשבת. בנוסף הועברו 450,000 נוספים לצורכי "ניהול".

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי חברי המועצה אריה קינג ויוחנן וייצמן, שהתנגדו להעברת התקציבים לאתר - ניסו להציע פשרה לפיה האתר יחדל לפחות מפרסומי חילולי השבת בשפה העברית ויסתפק בשפה האנגלית, אך ההצעה לא התקבלה.

אולם, רגע האמת יהיה היום: בשעה 2 בצהריים צפויה הבקשה לעבור לאישור מועצת העיר וקינג ווייצמן קוראים לחבריהם להתייצב ולא לאשר את ההעברה הבעייתית. לכאורה, לאחר פרסום האולטימטום ב"בחדרי חרדים" השבוע, סביר שכך יקרה.

בכדי להבין את מהותו של האתר שבאופן יזום דורס את השבת, הנה ציטוט מתוכו: "נו בסדר, יש כמה שעות בימים שישי ושבת שבהם תפגשו צעירים, רווקים או משפחות שלמות על טפן, עושים את דרכם לבית הכנסת – דתיים, חרדים ושומרי מסורת. קשה שלא להבחין בהם, גם אם ממש תתאמצו להעלים עין. אבל מכאן ועד להחליט באופן גורף שאין מה לעשות בירושלים בשבת? חברים, אנחנו כבר לא בשנות השמונים".

עוד נכתב באתר שצפוי לקבל מימון על חשבון תושבי העיר ירושלים: "על אף המיעוט החילוני בעיר, ולמרות כל כתבות ה”אכלו לי שתו לי” שצצות מדי פעם בתקשורת בהקשר זה, ניתן להעביר בכיף סופשבוע אחד או יותר בבירה, לא באופן מאולץ וגם בלי לפגוע בשכנים הדתיים. כדי שלא תצטרכו לעבוד קשה באיתור מקומות הפתוחים בשבת, ריכזנו עבורכם חלק ניכר מאפשרויות הבילוי בסוף השבוע בעיר וסביבתה".

יצוין, כי בעבר טענו נציגים חרדים בעיריה, כי חלוקת הכוחות בוועדת הכספים אינה משקפת את יחסי המפלגות כפי שהן מיוצגות במועצת העיר, כך שבעוד החרדים והדתיים מהווים רוב ברור במועצה, בוועדת הכספים הם נמצאים בעמדת מיעוט ואינם יכולים להשפיע על העברות הכספים. הפרדוקס הוא שהנציגות החרדית אינה יכולה להרשות לעצמה לעתור על כך לבג"ץ כיון שהיא מהווה חלק בלתי נפרד מאותה קואליציה - נגדה הם היו רוצים לעתור.

"כך נראית הקואליציה הכי מוזרה בעולם. לחרדים והדתיים יש רוב אך ראש העיר ויועציו משחקים בהם ב'הפרד ומשול' וממסמסים את כוחם הפוליטי", אומר ל"בחדרי חרדים" גורם חרדי בכיר בעירייה.

עוד טוען הבכיר כי "מערכת היחסים בין חלקים מהנציגות החרדית לוועדת הרבנים למען השבת, לא תורמת לקידום המאבק. ברקת אומר לנציגים שהוא עובד מול הוועדה ולוועדה הוא אומר שהנציגים אומרים אחרת, ובינתיים השבת מחוללת בראש חוצות".

מנגד, גורם בוועדת הרבנים למען השבת אומר ל"בחדרי חרדים" כי "חוסר האחדות בין הנציגים החרדים בעיריית ירושלים סביב מערכות השבת, מאפשר לראש העיר ניר ברקת לעשות 'הפרד ומשול' בין הכוחות החרדים והתוצאה היא: חוסר עשייה כמעט מוחלט. וועדת הרבנים קוראת לנציגים החרדים והדתיים בעיריית ירושלים להתאחד סביב שמירת הסטטוס קוו, ואז וועדת הרבנים תשוב לפעילות אקטיבית, בשיתוף פעולה עם כל הגורמים, כדי להרבות כבוד שמים".





חילול שבת תקציב עיריית ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד