כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מה היא הסיבה ומה היא המטרה

הגאון רבי מרדכי מלכא, רבה של אלעד, במאמר תורני שבועי על פרשת השבוע לגולשי 'בחדרי חרדים'

מה היא הסיבה ומה היא המטרה
הרב מרדכי מלכה

בראשית פרק מא (א) וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר:

הקשה בעל בית הלוי מה ענין החלום למקץ שנתיים, הרי ענין יוסף לחוד ועניין פרעה לחוד, והרי לכאורה לעיני כל אדם הרואה את המציאות נראה הכל הפוך שפרעה חלם חלו וזה היה בדיוק במקץ שנתיים הנוספים שישב יוסף בבית הסוהר וכיון שאין פותר הוזמן יוסף לפטור החלום, ואילו התורה הופכת הסדר ומדגישה תחילה את מקץ שנתיים לבית סוהר של יוסף ולאחר מכן החלום מדוע?

אמנם נקדים ונאמר כל בר דעת עליו להתבונן במהפכות המתחוללות בעולם ועלינו לדעת שכל העולם מונהג לצורכי עם ישראל כמאמר דברי הנביא בצפניה פרק ג פסוק ו הִכְרַתִּי גוֹיִם נָשַׁמּוּ פִּנּוֹתָם הֶחֱרַבְתִּי חוּצוֹתָם מִבְּלִי עוֹבֵר נִצְדּוּ עָרֵיהֶם מִבְּלִי אִישׁ מֵאֵין יוֹשֵׁב: (ז) אָמַ֜רְתִּי אַךְ־תִּירְאִ֤י אוֹתִי֙ תִּקְחִ֣י מוּסָ֔ר וגו'. ומבואר במסכת יבמות דף סג ע"א א"ר אלעזר בר אבינא אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל, שנאמר [צפניה ג'] הכרתי גוים נשמו פנותם החרבתי חוצותם, וכתיב [צפניה ג'] אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר. ופרש"י בשביל ישראל, ליראם כדי שיחזרו בתשובה.
ובזמן שאנו רואים כיצד אוייבנו חורשים עלינו רעה כי בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם ובזמן שהם חושבים ומתכננים כיצד לפגוע בעם ישראל הקב"ה מקלקל להם את כל התוכניות והורס את כל מה שחשבו ויזמו לעשות, כאשר אנחנו אומרים בהלל בתהלים פרק קיז (א) הַֽלְל֣וּ אֶת־יְ֭קֹוָק כָּל־גּוֹיִ֑ם שַׁ֝בְּח֗וּהוּ כָּל־הָאֻמִּֽים: (ב) כִּ֥י גָ֮בַ֤ר עָלֵ֨ינוּ׀ חַסְדּ֗וֹ וֶֽאֱמֶת־יְקֹוָ֥ק לְעוֹלָ֗ם הַֽלְלוּ־יָֽהּ: וביארו בו וכי הגויים צריכים להלל את השם על מה שעושה איתנו והלא זה חובתנו? אולם התשובה לכך היות ועם ישראל אינו יודע את כל התוכניות שזממו לעשות וכיצד הקב"ה מציל אותנו מידם ורק אוייבנו רואים את הנסים שעושה השם לעם ישראל יכולים להלל את השם כיצד הוא שומר את ישראל. כמובן דרכי ההשגחה היא מוטמעת בתוך הטבע כך שאדם מן השורה אינו רואה את הנסים והנפלאות שהקב"ה מחולל בעולם, ולכן מתוך המקום שהוא נמצא רואה את הסיבה למטרה הפך האמת שהמטרה היא שמסתתרת מאחורי הסיבה, ולכן כל אשר יתבונן וחפץ לראות דרכי השגחת השי"ת על עם ישראל יראה כי הולך ומתחולל מהפך פולטי בעולם למען להציל את עם ישראל מציפורני אוייבנו הצמאים לשתות את דמנו, והנה אין ספק שבדרך הטבע והשכל אף אחד לא חשב שיבחר לנשיא ארה"ב טראמפ, עד שאפילו הוא בעצמו אמר שזה נס אם ינצח, וביום הבחירות הייתי בארה"ב ועברתי ליד מטה קלינטון אשר כל אנשי התקשורת העולמית נפרשו לאורך במקום ואף המשטרה פרסה מאות כלי רכב לאורך הרחובות מאחר והיה בטוחים בניצחון קלינטון, אולם עלינו לדעת כי כל עוזריה וסגניה היו מוסלמים וחרשה ויזמה לחולל מהפך לרעת עם ישראל ועל סמך הבטחה זו אף קיבלה את התרומות הגדולות לתמיכתה מהמוסלמים, וסופו מוכיח על תחילתו אשר הנשיא אובמה לפני עזיבת תפקידו יזם הצבעת האו"ם נגד ישראל וחשף את כל תוכניתם הרעה אשר יזמו לעשות, ולצערנו עוד ידו נטויה, אולם ונהפוך אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם והקב"ה המליך את טראמפ שהוא אוהד את ישראל, ואף אמר לי גביר אחד מידידיו שכל יועציו וסגניו בניהול עסקיו רק יהודים, זאת ועוד שביתו התגיירה דבר שאינו מקרה, כל זאת בכדי להפך ולקלקל את כל תוכניות אוייבנו עד אשר מעלים חשד כי הוא יהודי מחופש, זאת ועוד הידידות והקשר בינו לנשיא רוסיה אינה דבר של מה בכך, והנה אם נתבונן בתפיסת העולם נראה שטראמפ הוא טרנד לחיכוי הצלחה עד שהפכו עסקים ופירסומות על שם ההצלחה, אולם טעות היא בידם כי אין צל של ספק שכל בר דעת יראה כיצד הקב"ה מנהיג את העולם והכל בהתחשב בעם ישראל, לבל נטעה כי הדבר תלוי בכוחי ועוצם ידי של בר אנוש או מפני חכמתו שיודע איך להצליח, אלא סיבת ההצלחה היא מטרת עם ישראל, כי הכל תלוי בחסדי הקב"ה ולפי מעשינו כך העולם יתנהג כלפינו, ובפרשתנו נלמד יסוד הדברים כיצד הקב"ה מנהיג את העולם ולדעת שיש עליות ומורדות והחובה לנצל את תקופת העליה לאורך זמן בכדי להיות נכון גם לעת ירידה ח"ו, והוא כל יסוד נס חנוכה כאשר נבאר.

ובזה נבא לבאר את פרשתנו, וכתב לתרץ בעל הבית הלוי עפ"י המד"ר בראשית פ"ט – א "ויהי מקץ שנתים ימים ופרעה חולם" הה"ד (איוב כח) קץ שם לחושך, קץ שם ליוסף כמה יהיה בבית האסורים, כיון שהגיע הקץ ופרעה חולם. וכן מפורש בתרגום יונתן בן עוזיאל כאשר התעורר זכרון יוסף לפני הקב"ה הביא חלום לפרעה. והוסיף לבאר בדומה לכך כגון אדם אשר השקיע כסף באיזה עסק והצליח. בדרך כלל אדם חושב שסיבת הרווח היא בגלל שהצליח בעסק הזה, אך ההפך הוא הנכון בגלל שהקב"ה רצה שירויח המציא לו עסק מוצלח. וביאור הדברים שמנהג העולם כל הרואה את אשר אירע ליוסף יאמר איזה מזל יש ליוסף בגלל שפרעה חלם יצא מבית הסוהר, אך התורה אומרת לנו ההיפך היות וקץ שם ליוסף הקב"ה סיבב שפרעה יחלום ועי"ז יצא יוסף. נמצא מה שבני אדם חושבים שהחלום הוא סיבת הגאולה של יוסף, הוא לא נכון, ואדרבא הפוך התוצאה היא הסיבה כיון שהקב"ה גזר ורצה להוציא את יוסף מבית הסוהר לכן המציא סיבה שהוא החלום, כך עליית הנשיא טראמפ לנשיאות אינו מפני מזלו וחוכמתו אלא המטרה זה עם ישראל שהקב"ה רוצה לשמור עליו מפני אויביו ולכן נותן לו הצלחה וממליך את טראמפ. וכך המתבונן כל המשך הפרשה שהקב"ה הביא שבע ורעב למצרים בשביל להוריד את יעקב ובניו למצרים וכל אשר התחולל עם השבטים במהלך אותה תקופה, אם נתבונן כיצד האדם מסתכל כאשר הוא נמצא באותו מצב ומה עולה במחשבתו עם הצרה או המצוקה שפוקדת אותו תמיד חושב כיצד להתמודד ולהינצל מאותה צרה או בעיה הפוקדת אותו וזאת מטרת כל מעשיו, אצל הקב"ה הכל הפוך הצרה או הבעיה שפוקדת את האדם היא רק סיבה שתביא את האדם לפעולות שהן המטרה וכל השבע והרעב הם סיבה להביא את יעקב ובניו למצרים. ולכן הקורא את כל הפרשה ורואה את תוכנית הקב"ה ברור שמבין שאין הדברים כפי מה שחושבים יעקב ובניו כי האדם אינו מסוגל לראות את מכלול התמונה, וכל זה בכדי ללמדנו איך העולם נראה במבט בני אנוש לעומת מראה ותוכנית הקב"ה בעולמו. וכך בעצם צריך להיות המבט על כל אירועי החיים שמזדמנים לבני אדם שהמטרה של הקב"ה שהאדם יתבונן ויחשוב מה הקב"ה רוצה ממנו ושהכל בהשגחה פרטית ואין מקרה, וכאשר רואה תאונה במקום לשאול מה הטעות שהנהג עשה יתבונן מה הקב"ה עשה ולמה, וכאשר שומע על פטירת אדם מיד שואל ממה היה חולה ומה עשו הרופאים בכדי להסביר את כל מה שקורא לפי השכל האנושי, אולם זה דרכם של אנשי התקשורת להחליש את האמונה ולתלות הכל בדבר טבעי ושכלי, אך דרכה של תורה חובת האדם להתבונן שהקב"ה עשה הדבר ולחזור בתשובה כי זה עיקר רצון הקב"ה.

ובספר לקח טוב תחילת פ' מקץ הביא משל החפץ חיים לכפרי שפעם ראשונה שנסע ברכבת והיה בתחנה עמד והתבונן, והנה רואה פקיד אשר שורק לרכבת שריקה ראשונה התחילו בני אדם לרוץ לרכבת, שוב שריקה שניה כבר עלו גם העצלנים, שריקה שלישית הרכבת מתחילה לזוז ואין ממתינים לאף אחד, הבין אותו כפרי שבעצם אדם זה הוא המנהל את הרכבת וקובע את מהלכה וזמנה, ניגש אליו בכבוד גדול אדוני המנהל רציתי לשאול איזה שאלות על הרכבת, הפקיד תמה מדוע מכבדו כבוד כזה שמימיו לא קיבל, וענה לו אדוני אתה טועה אינני מנהל אנכי רק פקיד, שאלו כיצד יתכן הרי אתה קובע הכל, השיבו אנכי מקבל את הפקודות מהמנהל ואנכי מבצע אותן אך אנכי פועל פשוט. כך הדבר אצל האדם אשר חושב שמנהל העבודה שלו נותן לו שכרו, וכן העסק שלו הוא מוצלח ומרויח כיון שהשקיע בו מאמצים מרובים, וכן שאר מאורעות החיים, אך שוכח שהכל בפקודת הקב"ה שמגיע לו וממילא מסובבים שזה יהיה ע"י מנהל זה או עסק זה או דבר אחר כי יש לזה מטרה ותכלית מהשמים.

ועפי"ז הביא החפץ חיים בשם הגרי"צ בן הגר"ח ואלוז'ין לבאר את הגמרא בסוטה דף מט ע"ב שבעקבתא דמשיחה פני הדור כפני הכלב, וצריך ביאור מה כוונת חז"ל? ומבאר שכוונת חז"ל כמו כלב כאשר זורקין עליו אבן הוא רץ אחרי האבן וחושב שהאבן הוא שהרביץ לו, ואינו יודע שיש אדם שזרק את האבן. כך בעקבתא דמשיחא כאשר מתרבים הצרות ואומות העולם נלחמים בנו וקמים מנהיגים רעים, המחשבה הפשוטה שהם רעים והם הרשעים או מדיניות הצבא או הממשלה מכשילה את המצב, כמו שאנחנו שומעים את כל היריבים של הממשלה שכל מגמתם להטיל דופי בהנהגה, אך שוכחים שאותה אבן ואותו מנהיג שהקב"ה הוא שזרק אותה או המליך אותו ועלינו להתבונן מדוע זרק או המליך אותו. וכאשר בוטח בקב"ה ויודע שהכל בהשגחתו והתוצאה היא הסיבה, הרי הקב"ה שומר עליו ועוזר לו, כאשר אנו רואים אצל יוסף שהיה בעל ביטחון גדול כמבואר במדרש על יוסף נאמר "אשרי האיש אשר יבטח בשם ושם בשם מבטחו" זה יוסף.

והנה עלינו להתבונן בנס חנוכה ומשמעות הפירסום ניסא, ידועה קושית מרן הב"י והמפרשים כיון שמצות הדלקת נרות חנוכה שמנה ימים היא בגלל הנס שמצאו פך שמן לדלוק יום אחד ודלק שמנה ימים, והקשה מרן הב"י והרי עכ"פ יום ראשון אינו נס כיון שהיה להם שמן ליום אחד, וא"כ כיון שהנס רק שבעה ימים צריך לתקן הדלקה שבעה ימים ולא שמנה?

וראיתי רעיון יפה בענג שבת בשם הרה"ג אהרון סימן טוב שליט"א עפ"י דברי הגר"ח שמולבי"ץ' בקובץ שיחות דחז"ל רוצים ללמדנו יסוד הרמב"ן שכל ניסי יצי"מ נועדו שמתוך הניסים הגלויים יכירו בניסים הנסתרים בהיות והאדם מתוך הרגלו ושגרתו אינו מכיר בנס שהקב"ה עושה עם האדם בכל רגע, וזה יסוד מצוות שמנה ימים שמאחר והאדם מבין יום אחד היה צריך לדלוק מצד הטבע כיון שיש שמן וכל הרגשת האדם בנס הוא על השבעה ימים שלא היה שמן, כיון שהאדם מבין את מה שהוא רואה בעיניו שהשמן דולק ושוכח שיש מאחרי כל צעד מטרה נסתרת כי אין טבע אלא הכל נס והשגחה פרטית, ולזאת חז"ל רוצים להחדיר בקרבנו כי גם הדלקה של יום ראשון שנראה לנו טבע הוא נס, כיון שמדוע השמן דולק ומי נתן בו כח הדליקה ודאי הוא נס, אלא שכיון שכך הורגלנו מיום שנולדנו לראות שמן דולק נהפך הדבר לפשוט ושאין בו שום נס. אך רבי חנינא בן דוסא כאשר ראה ביתו עצובה ושאלה מדוע, כמסופר במסכת תענית דף כה ע"א וסיפרה כי נתנה חומץ במקום שמן בפמוט, השיב לה רחב"ד כי מי שאמר לשמן וידלוק יאמר לחומץ וידלק וכך היה, פירושו של דבר שרחב"ד היה חי בתחושה ששמן שדולק הוא נס כי מה ההבדל בינו לחומץ מלבד הרגלנו ושגרתנו, וכיון שהיה חי בהרגשת נס בשמן אינו מתפלא שהחומץ ידלק כי הכל אותו נס. וזוהי השקפת חז"ל אשר רוצים להחדיר בלב כל אחד בנס חנוכה נגד עקירת האמונה שרצו היוונים וגזרו לכתוב על קרן השור אין חלק באלקי ישראל בכדי שהאדם יחיה כפי מראה עיניו והבנתו. אבל אדם שהולך בדרכי התורה כפי השקפת חכמי התורה חייב להגיע להכרה שכל הנעשה הוא מכוחו יתברך ואין מושג של טבע ומקרה אלא הכל בהשגחה פרטית, ולכל מעשה ופעולה שהאדם יעשה יש לה מטרה נסתרת כי הוא עילת העילות וסיבת הסיבות, וכך האדם צריך להסתכל על כל חיו שיש מנהיג לבירה והכל בהשגחה פרטית וממילא אין מושג של טבע אלא הכל נס. וכמו שאנו אומרים בתפילת לחש ועל נסיך שבכל יום עימנו ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת ערב ובקר וצהרים, אלא שהאדם אינו מרגיש הדבר רק כאשר ח"ו נעשה חולה ריאות במצב קשה שצריך הנשמה ורק אז מגיע האדם להכרה עד כמה צריך להודות ולהלל את הי"ת על כל נשימה ונשימה.

סיפר לי בעל המעשה שהוא היה חולה לב במחלה נדירה כאשר הגיע לבית חולים כמובן הציעו לו ניתוח דחוף בכדי להציל חייו ומחוסר ברירה הסכים ואכן נעשה הניתוח אך לצערנו לא הצליח, ולכן המליצו לו לעבור לפרופסור אחר מומחה יותר והוצע לו שוב לחזור על הניתוח ואכן עשה ושוב לא הצליח, מחוסר ברירה הציעו לו שהיות ומצבו נדיר כדאי ללכת לחו"ל לרופא ממוחה שהם יכתבו אליו הפניה, ואכן כך היה שנשלח לבית חולים בחו"ל עם כל התיק הרפואי להיכן ששלחו אותו כמובן התקבל ונעשו לו בדיקות חוזרות ושוב נצרך לעבור ניתוח חוזר אלא שצריך המתנה לתור עבור הניתוח ובכל בית חולים היו נותנים לו סוגי תרופות שונות, והנה בתקופת ההמתנה לתור החליט לנסוע לשבת באחת הערים לידידים, והנה באותו יום שישי שלא היה צפוי התחיל לרדת שלג כבד מאוד והדבר גרם לקשיים גדולים בנסיעה היו פקקים ועיכובים מעל המשוער ובהיות שבזמן החורף השבת נכנסת מוקדם שעון החול הולך ואוזל והוא רואה שאין לו סיכוי להגיע ליעודו לפני שבת מחוסר ברירה התחיל להתעניין באזור שהוא נמצא האם יש ישוב שיש בו יהודים ויוכל להתארח אצל איזו משפחה, כמובן שנמצאה המשפחה שתארח אותו וקיבל השבת והלך לבית הכנסת להתפלל בנתיים יצא לו לשוחח עם כמה אנשים על מצבו ועל בואו והקורות איתו, ואמר לו אחד המתפללים שיש כאן מנהל בית חולים פרטי מאוד מומחה גדול ללב כדאי שיתייעץ איתו על מצבו, ובאמת לאחר השבת ניגש אליו לאחר ההכרות הקצרה בשבת וסיפר לו את כל הקורות איתו ואף התיק הרפואי היה בידו שקיבל מהארץ ובו פירוט על כל מה שעבר עליו והתרופות שקיבל, אותו פרופסור תפס את ראשו והזדעזע אמר לו שיש לו נס שהגיע לכאן כי לפי כל מה שהוא קרה עליו בתיק מדובר על מסכת נסיונות ללמוד על גופו בניתוחים ותרופות ותדע לך שיש קשר בין אותו בית חולים ששלחו אותך אליו מהארץ לחו"ל והכל מתוכנן איך ללמוד על בשרך, והתרופות שנתנו לך מסוכנות אין סיכוי להישאר בחיים, אולם הקב"ה הציל לך את חייך כי עוד ניתוח שהיו אמורים לעשות לך ספק אם היית נשאר בחיים, וגם תיכף תפסיק את התרופות שנתנו לך, כמובן התעשת ולא המשיך בטיפול באותו בית חולים שנשלח אליו, אלא נכנס לבית חולים של הפרופסור הזה שפגש באקראי לאחר שנתקע בשבת ואמר לי והנני היום עומד לפניך ב"ה מרגיש טוב. כאשר נתבונן במעשה הזה הרי אין ספק שאותו חולה המספר כאשר נסע קצת לנוח אצל ידידים ונתקע הדבר היסב לו צער גדול ובפרט שלא ידע היכן להיות ובאיזו הרגשה ישבות את השבת בנוסף לכל מחלתו, אולם כל זה להבנתו כפי שנראה בעיני האדם שמטרת הנסיעה היית לנוח אצל ידידים והתקלקלה התוכנית, אך המטרה האמיתי של הקב"ה היית להביאו למקום הצלתו והמציא לו סיבה לנסוע לנוח ולהיתקע בשלג הכל בכדי להגיע לידיים הנכונות. וכל אדם מאמין ידע שכך הן כל החיים של האדם שכל מטרותיו שפועל בגללם הן רק סיבות בכדי להגיע למטרה של רצון השם יתברך המסתתרת מאחרי כל מעשה ופעולה של האדם.

העולה מדברנו מוסר השכל שכל הסופות ורעידות האדמה והצונמי שקוראים בעולם, וכן כל המתחולל בעולם בכל תחום הן רק סיבה למטרה לעורר את עם ישראל לאמונה ובשביל לחזק ולעורר אותנו להרהר בתשובה ולדעת שאין טבע בעולם וכל דבר מסתתר מאחריו רצון השם יתברך שהוא עילת העילות וסיבת הסיבות ומי שאמר לשמן וידלק יאמר לחומץ וידלק כי הכל מעשה ידיו של הקב"ה, ונסיים בתפילת החג הרחמן יעשה לנו נסים ונפלאות כמו שעשה להם בימים ההם בזמן הזה ויחיש את גאולתנו בחסד וברחמים "אמן".

כל המעוניין לקבל את דבר התורה באימיל וגם לשמוע השיעור שנמסר ברדיו קול חי ביום שישי בבוקר, יכול לשלוח את כתובת האימיל לטלפון 0506000318 או ישלח לכתובת [email protected] וב"ה ישלח לו.

החותם בברכת שבת שלום ומבורך
וחנוכה שמח
בידידות ואהבה
מרדכי מלכא
הרב מלכה פרשת השבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד