ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

מגש הפיצה המיותם שעורר ויכוח בין הרבנים

חנות ששלחה בטעות מגש פיצה ללקוח, עוררה ויכוח בין פוסקי ההלכה: מה עושים עם המגש?

מגש הפיצה המיותם שעורר ויכוח בין הרבנים
פלאש 90

שאלה מרתקת הופנתה השבוע לפוסקי ההלכה: אדם הזמין בחנות פיצה, 5 מגשים, הנוהגת לערוך משלוח חינם רק תמורת הזמנת חמישה מגשים.

לאחר שהתקבל המשלוח והשליח נסע לדרכו לשלום, נוכח הקונה לדעת שקיבל בטעות שישה מגשים במקום החמישה שהזמין. מה יעשה במגש הנותר? האם הוא חייב להחזירו לבעל החנות? ואם לא, האם מותר לו לאוכלו?

בעלון 'וישמע משה' מובאות דעות הפוסקים: הגאון רבי שמאי גרוס גורס: "פשוט שהקונה אינו מחוייב להחזיר את המגש לחנות, שאין האחריות עליו אלא על בעל החנות. ולא זו בלבד אלא שאם ברור לו שאין לבעל החנות מה לעשות במגש הנותר, ולא משתלם לו לשלוח שליח כדי להחזיר את המגש לחנות, הרי המגש בגדר הפקר, ואף אם יאכל הקונה את הפיצה לא יתחייב לשלם כדין נהנה, שהרי הוא נהנה מן ההפקר".

הגאון רבי מנדל שפרן הוסיף: "בעל החנות הפקיר את המנה במצב כזה ואינו טורח לחזר אחריה, ולכן יכול הקונה להתייחס אליה כאל הפקר ולהשתמש בה. וכן דעת הגר"ח קנייבסקי".

מצד שני הגאון רבי נפתלי צבי רוטנברג מבית שמש טוען כי: "הקונה לא רשאי לסמוך על הסברא שזה הפקר, רק צריך להודיע למוכר מדין מצות השבת אבידה שיש לו כאן מנה מיותרת השייכת למוכר, ואולי למוכר יש איזה קרוב או ידיד המתגורר שם וירצה לומר לפלוני שיבוא לקחת את המנה לעצמו, או שהמוכר עתיד להיות שם באיזור בימים הקרובים ויבקש מהקונה שישמור לו את המנה במקרר".

לדבריו, "אף שבאמת אין שווה למוכר לחזור בעצמו בשביל המנה זאת, אין זה גורם שיהא כאן הפקר דאולי עדיין יש לו תועלת מזה, ולכן הקונה חייב להודיע לו ולשאול אותו מה לעשות במנה זו". וכן דעת הגאון רבי נפתלי נוסבוים.
מגשי פיצה שליח פוסקי ההלכה הרב שפרן וישמע משה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד