י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כך תזהו אם ילדיכם זקוקים למשקפיים / אבי איתן

כך תזהו אם ילדיכם זקוקים למשקפיים / אבי איתן

כך תזהו אם ילדיכם זקוקים למשקפיים / אבי איתן
צקפון

סוד גלוי בין העוסקים בתחום האופטיקה בישראל שרבים מאוד מן הילדים הגדלים במשפחות חרדיות זקוקים למשקפיים. בין אם מדובר בתופעה הנשענת על רקע משפחתי-גנטי ובין אם היא נשענת על ההצלחה בהנחלת אהבת הקריאה והספרים, מדובר בתופעה שאי אפשר ואסור להתעלם ממנה. אולם רבים אינם יודעים שיש שוני רב בין הצרכים האופטיים של ילדים לבין הצרכים האופטיים של מבוגרים, ועל כן עלולים לטעות ולקחת את הילדים שלהם לבדיקות ראיה אצל מי שאינו מוסמך לכך.

"בילדים קטנים עד גיל שמונה – בדיקות הראיה נעשות על ידי רופא עיניים לילדים ולא על ידי אופטומטריסט. זה החוק, משום שלצורך בדיקת העיניים של הילדים הקטנים חייבים לשים להם טיפות המשתקות את השריר האחראי על האקומודציה וגורמות להרחבת האישון ורק רופאי עיניים מורשים לשים את הטיפות הללו", מסבירה אורטל ורובל בסכס, אופטומטריסטית ואורטופטיסטית ב "ורובל אופטיק ג'וניור" חנות אופטיקה ייעודית לילדים. לדבריה, אחרי גיל שמונה ניתן לבצע את הבדיקה על ידי אופטומטריסט.

ורובל בסכס מסבירה שלילדים ישנן בעיות ייחודיות בכל הנוגע לראיה, כמו עין עצלה או פזילה, או בעיות של מיקוד ושל ראיה דו-עינית לקויה. מניסיונה, פעמים רבות שבהן חושדים שילדים הם בעלי הפרעת קשב וריכוז מתגלה בבדיקת ראיה שהם סובלים מקושי בראיה הדו-עינית, בחיבור בין שתי העיניים שמשפיע גם על הראיה התלת ממדית ועל ראיית עומק. אותה בדיקה גם יכולה לגלות מקרים שבהם נראה להורים שהילד שלהם רואה מצוין, אך למעשה – הוא מאמץ את העיניים בתהליך שנקרא אקומודציה, ומגשר על ליקוי שיש לו בראיה של עצמים קרובים.

"לילדים יש יכולת מטורפת לעשות אקומודציה, קימור של העדשה התוך עינית. זה סוג של פוקוס שהעין עושה ממצב של ראיה לרחוק למצב של ראיה לקרוב. אנחנו בדרך כלל עושים את זה כשאנחנו צריכים להתרכז בראיית משהו קרוב. היכולת הזאת נמצאת בשיא שלה בגיל 10 ולאחר מכן היא הולכת ויורדת. לכן אנשים מעל גיל 40 ויותר צריכים משקפי קריאה כי הם לא יכולים לעשות אקומודציה מספיקה. בגיל 60 עד 62 כבר אין להם יכולת לבצע אקומודציה בכלל. יכול להיות ילד שמסתובב עם מספר פלוס 5 בעיניים אבל הוא יראה שש שש לרחוק כשתשים אותו מול לוח הבדיקה. זה אומר שהוא עושה מאמץ מאוד גדול. המאמץ הזה יכול להוביל לפזילה, לעין עצלה, לכאבי ראש ולעייפות ולקושי בריכוז", הסבירה.

איך אפשר לטפל במקרים כאלה של ליקויי ראיה?

"יש לנו קליניקה לאורטופטיקה – לראייה ישרה. יש לנו בקליניקה תוכנה מיוחדת שהגיעה מארצות הברית, ועוד מכשירים ייחודיים נוספים, לתרגילי עיניים לשיפור ראייה דו-עינית. הילד יושב מול מסך גדול עם משקפי תלת ממד ויש לו שם כל מיני משחקים שבהם שתי העיניים עובדות ביחד. זה מטפל גם בבעיות של עין עצלה וגם בקושי בראיה דו-עינית כגון קושי בהתכנסות של שתי העיניים במהלך עבודה מקרוב. זו עבודה על שתי העיניים ביחד בצורה כיפית של משחקים. הילד מגיע לאבחון ולאחר מכן עושים לו תכנית שבמסגרתה הוא מגיע פעם או פעמיים בשבוע אל הקליניקה. אנחנו גם נותנים לילד שיעורי בית שכוללים שימוש בתוכנה ביתית", ציינה ורובל בסכס. עוד הוסיפה כי אותה תוכנה מאפשרת לה, כאורטופטיסטית, לפקח על ההתקדמות של הילד ולראות איך הוא מתקדם בתהליך שיפור הראיה הדו עינית.

תרגיל נוסף, ותיק מאוד, הוא ה'ברוק סטרינג'. "מדובר בחבל עם כמה כדורים עליו. הילד צריך להעביר את המבט מהכדור הקרוב ביותר, אל הכדור האמצעי ואל הכדור הרחוק. יש תרגילים שנותנים לעבור בין קריאת טקסט מקרוב לקריאה מרחוק. שני לוחות – לעבור ולא לקפוץ בין השורות", הסבירה.

מקרים של עין עצלה, שנגרמים מכך שבעין אחת יש מספר מאוד גבוה כשהעין השניה רואה טוב בהרבה, הם דוגמה נוספת למצב שבו עלולים ההורים שלא להבחין שיש בעיה בראיה של ילדם. "אם לא בודקים את זה לפעמים לא יכולים לעלות על זה כי לפעמים הילד מדכא את הדמויות שמגיעות לעין הפחות טובה ואז הוא רואה למעשה בעין אחת. המוח מחליט 'לוותר' על עין אחת והעין נותרת כמו עיוורת, הילד לא משתמש בה. כמו כן, גם במקרים של עין עצלה הנובעת מפזילה, המוח מתעלם מהדמות המגיעה מהעין הסוטה. לכן, בטיפול בעין עצלה, אחרי שדואגים לתיקון אופטי לעין הפחות טובה, סוגרים לכמה שעות בכל יום את העין התקינה כדי להכריח את המוח להשתמש בעין הלא תקינה. כך מכריחים את המוח לעבוד עם העין העצלה, כדי לשפר את החדות שלה. בדרך כלל, מה שממליצים גם זה לעשות הרבה עבודות 'לקרוב' בזמן הזה: לצייר, לכתוב, לקרוא".

איך בכלל מזהים שתינוק צריך משקפיים?

"יש בארץ חוסר מודעות לנושא בדיקות העיניים. חשוב לדעת שיש שלושה צמתים שבהם חייבים לקחת את הילדים לבדיקת עיניים אצל רופא עיניים מומחה לילדים בלי קשר אם אתה חושד במשהו או לא. הצמתים הם: בין גיל חצי שנה לשנה, בגיל 3.5 ולפני כיתה א'. חייבים לעשות את הבדיקות האלה ובהן ניתן להבחין בבעיות, אם ישנן. ישנה תקופה קריטית, בה המוח עדיין פלסטי, שניתן לטפל בעין עצלה. לרוב, לאחר גיל 8 יהיה קשה יותר לטפל ולהגיע לתוצאות מספקות".

יש הבדל בין משקפיים לילדים למשקפיים למבוגרים?

בהתאמה של משקפיים לילדים יש המון פרמטרים שצריך לשים לב אליהם. בייחוד אם מדובר בילדים קטנים או בתינוקות. יש לפעמים תינוקות בגיל שלושה חודשים או חצי שנה עם משקפיים. יש להם גשר אף מאוד רך וצריכות להיות מסגרות מיוחדות לזה בעלות 'אפון' אנטומי. צריך לשים לב שהמוטות יושבים להם טוב על האוזניים ושהמשקפיים לא גולשים להם מהאף, כדי שהילד לא "יציץ" מעבר למסגרת, ויסתכל רק דרך המרשם שנקבע לו", הסבירה ורובל בסכס. גם להתאמת העדשות למשקפיים ישנה חשיבות , לעדשות מחומר גלם עמיד לשבר, ציפוי אנטירפלקס איכותי וקל לניקוי, ועדשות דקות שיהיו קלות במקרים של מספר גבוה. עוד ציינה כי בדרך כלל המחירים למסגרות משקפיים לילדים נמוכים יותר ממשקפיים למבוגרים.

"זה ברור שאצל ילדים התחלופה היא מאוד גבוהה. יש לנו מגוון של סוגי משקפיים – משקפי בוטיק יקרים יותר בעלי עמידות מיוחדת וגם מסגרות אחרות מחומרי גלם שונים ובצבעים מגוונים המיוצרות במיוחד לילדים. יש לנו גם מעבדה צמודה לחנות ושירות זמין כי ברור שמשקפי ילדים מועדים יותר לפגיעות ולתיקונים".
לפרטים>>>
משקפיים תינוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד