י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

גם כ"ץ לא עזר: בית הדין התיר להשבית את הנמלים בעוד חודש

שר התחבורה התייצב בעצמו בלשכת נשיא בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן, אך השופט החליט להיענות לדרישת עובדי דור ב', ולהתיר עיצומים החל ב-5 במאי - שבועיים וחצי לפני הבחירות להסתדרות

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90



בית הדין הארצי לעבודה התיר לפני דקות אחדות לעובדי הנמלים ולהסתדרות להשבית את נמלי חיפה ואשדוד החל ב-5 במאי – במסגרת מאבקם של עובדי דור ב' בנמלים לחסינות מפני פיטורים. מועד ההשבתה שנקבע על ידי בית הדין מעורר תמיהה היות שהוא רחוק שבועיים וחצי ממועד הבחירות לראשות ההסתדרות.

החלטת בית הדין התקבלה למרות התערבותו האישית של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שהגיע לדיון בבית הדין – ואף נטל חלק בפגישת משא ומתן מצומצמת בלשכתו של נשיא בית הדין, השופט יגאל פליטמן.

לאחר שפגישת המשא ומתן נכשלה, ביטל בית הדין את צו המניעה שהוציא לפני שלוש שנים וחצי נגד נקיטה בעיצומים בנמלים. לפני שבועיים הפרו ועדי העובדים בנמלים את צו המניעה כשנקטו בשביתה פראית ונטשו את מקומות עבודתם – במחאה על האיסור שהוטל עליהם לשבות.

בית הדין הארצי נמנע אז מנקיטה בסנקציה כלשהי נגד העובדים שהפרו את הצו – וכעת נענה לדרישתם, והתיר להם לשבות.

הרכב הדיינים, בראשות השופט פליטמן, קבע כי העילה העיקרית להיתר היא מאבקם של עובדי דור ב' – ולכן קרא לנקיטה בעיצומים מידתיים. בית הדין קבע דיון נוסף בין הצדדים ערב מועד ההשבתה, ב-4 במאי, ועד אז קרא לממשלה ולעובדים לנהל משא ומתן אינטנסיבי בסוגיית עובדי דור ב'.

יש לציין כי בסוף 2015 הגיעו משרדי האוצר והתחבורה להסכם תחרות עם ועד עובדי נמל אשדוד ועם ההסתדרות. ההסדר מתח עבור עובדי הנמל רשת ביטחון כלכלית למקרה של פגיעת התחרות ברווחיות הנמל ובשכר הפרמיות שלהם. אלא שהסדר זה לא שיקף הגנה על עובדי דור ב' - מה שגרם לעובדים בנמל חיפה לסרב לאמצו.

מחאת עובדי דור ב' יצרה כדור שלג שמוטט את מבנה הוועדים בשני הנמלים, תוך הדחת הנציגות הבכירה מטעם דור א'. ראשי הוועדים החדשים התנערו מהסכם העקרונות בנמל אשדוד, ויו"ר ההסתדרות נאלץ לסגת ממנו.

לפי עמדת המדינה, הסכם העקרונות בנמל אשדוד שריר - והיא אינה מוכנה לדון בשינויו. באשר לנמל חיפה, הציעו משרדי הממשלה לעובדים מודל שמגן בצורה מסוימת גם על עובדי דור ב' - בתמורה להתייעלות עמוקה ולפרישת עובדי דור א'. אף שהמודל זכה לתמיכת ניסנקורן, גם הצעה זו נדחתה בידי העובדים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר היום בתום הדיון כי: "השביתה היא אמצעי ולא המטרה, וזוהי זכותם החוקית של העובדים לזעוק את זעקתם מתוך חרדה לעתידם".

יש לציין כי בדיון נטלה חלק גם ההסתדרות הלאומית, לאחר שדרשה להיות חלק בהליך – ברקע תביעתה להכיר בה כארגון היציג של עובדי נמל אשדוד – תביעה שעדיין לא הוכרעה.

את ההסתדרות הכללית ייצגו עוה"ד שי תקן ואיריס ורדי. ההסדרות הלאומית יוצגה בידי עו"ד פז מוזר. את המדינה ייצגה עו"ד מיכל לייסר. נמל חיפה יוצג בידי עוה"ד אוהד גלעדי ושירלי רזניק. נמל אשדוד יוצג בידי עו"ד חיה ארמן.
בית הדין לעבודה עובדי הנמלים הסתדרות העובדים נמל חיפה נמל אשדוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד