ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

השבוע בוול סטריט: שני המנהיגים החשובים בעולם ייפגשו לראשונה

נשיא ארה"ב ונשיא סין ייפגשו השבוע בפעם הראשונה לפגישה עמוסה בנושאים המונחים על הפרק, ועשויים להכתיב את האופן שבו תתנהל הכלכלה העולמית בארבע השנים הקרובות

טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס



שלל נתוני מקרו שיפורסמו השבוע יתפסו את תשומת לב המשקיעים, ובראשם דו"ח התעסוקה שיפורסם ביום שישי בארה"ב. ואולם הפגישה בין נשיא סין, שי ג'ינגפינג, לבין נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עשויה להשפיע על השווקים באופן הדרמטי ביותר.

בורסות וול סטריט נסגרו ביום שישי בירידות, אך בסיכום רבעוני הן רשמו עליות חדות. מדד דאו ג'ונס נסוג ביום שישי ב-0.3%, ועלה בסיכום רבעוני ב-4.6% - רבעון חיובי שישי ברציפות ורצף העליות הרבעוני הארוך ביותר מאז סוף 2006. עם זאת, עליית מדד מניות הבלו צ'יפ ברבעון הראשון של השנה סימנה האטה לעומת זינוק של כמעט 8% שרשם ברבעון הרביעי של 2016. מדד נאסד"ק נסוג ביום שישי בפחות מ-0.1% ובסיכום רבעוני קפץ מדד מניות הטכנולוגיה ב-9.8%. מדד S&P 500 ירד ביום שישי ב-0.2%, אולם עלה ברבעון ב-5.5%. בורסות אירופה סגרו רבעון חיובי שלישי ברציפות, כשמדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ב-5.5% ברבעון הראשון של 2017.

טראמפ ושי ייפגשו ביום חמישי בפעם הראשונה, והמשקיעים ישאו את עיניהם אל אתר הנופש של טראמפ, מאר א-לאגו שבפלורידה, שם תיערך הפגישה. הרבה מונח על השולחן לפני הפגישה: המדיניות של סין בים סין הדרומי והמתיחות מול יפן, האיום שמציבה צפון קוריאה למדינות האזור, היחס החיובי של טראמפ לטאיוואן וגם קשרי הסחר בין סין לארה"ב, אחרי שטראמפ איים במהלך הקמפיין שלו לנשיאות להטיל מכסים גבוהים על סחורה סינית – ולפתוח למעשה במלחמת סחר בין המדינות.

לפי הודעת הבית הלבן, טראמפ ושי ידונו "נושאים עולמיים, אזוריים ובי-ליטראליים", הודעה מעורפלת שמסתירה את המתיחות מתחת לפני השטח בין המנהיגים. "שני הצדדים צריכים לעבוד בשיתוף פעולה כדי להגדיל האינטרס המשותף, ולא סתם לדאוג שהוא יתחלק באופן שווה יותר", נמסר בהודעה של משרד החוץ הסיני על הפגישה בין השניים.

בכל מקרה, לפני הפגישה בין נשיא סין למקבילו האמריקאי, יתפרסמו בעולם שלל נתוני מקרו. החשובים שבהם, מדד מנהלי הרכש, צפוי להצביע על המשך ההתאוששות באירופה, אחרי שנתונים ראשוניים שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו על שיא של 70 חודשים שהתרחבות הפעילות במגזר השירותים והייצור באירופה. נתונים דומים שיפורסמו בסין, צפויים להצביע על האטה בהתרחבות הפעילות בשוק הייצור. ואולם אם הנתונים יהיו מאכזבים, תיתכן פגיעה קשה באמון המשקיעים בפעילות השוק הסיני.

ביום שישי יפורסם בארה"ב דו"ח התעסוקה החודשי, שצפוי להצביע על תוספת של 178 אלף משרות לשוק האמריקאי, אחרי שבחודש שעבר הפתיעו הנתונים את הכלכלנים והצביעו על תוספת חדה מהצפוי של מקומות עבודה – מה שאיפשר לבנק הפדרלי בארה"ב להעלות את הריבית. אם גם נתוני מארס יהיו חזקים, עשוי הבנק הפדרלי להמשיך בתוכנית העלאת הריבית שלו כמתוכנן, כלומר, להעלות את הריבית לפחות פעמיים השנה.

ביום רביעי יפורסמו הפרוטוקולים של ישיבת ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הבנק הפדרלי שבה התקבלה ההחלטה להעלות את הריבית באמצע מארס. הפרוטוקולים יספקו הצצה להלך הרוח בוועדה, והאם תיתכן העלאת ריבית נוספת כבר בפגישה הבאה של FOMC שתיערך ב-2-3 במאי.
נשיא ארהב נשיא סין דונלד טראמפ שי ג'ינגפינג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד