כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

פרסום ראשון: רב העיר נגד העירייה: "אין אפוטרופוס לעריות"

זהו מקרה נדיר וחריג שבו רב העיר ב"ב, מרבני הערים המוערכים והוותיקים, הידוע כמי שמצוי בקשר עם אנשי העירייה ושולט בענייני העיר ביד רמה, משגר מכתב חריג וחריף לראש העיר • הרב לנדא: "אין אפוטרופוס לעריות. חייבים במסירות נפש"

הגרמי"ל לנדא עם ראש עיריית בני ברק זייברט. צילום: יהודה פרקוביץ
הגרמי"ל לנדא עם ראש עיריית בני ברק זייברט. צילום: יהודה פרקוביץ

פרסום ראשון • סערת ההקצאות בעיריית בני ברק: רבה של בני ברק הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא, שיגר מכתב חריף לעיריית בני ברק, בו הוא מבקש שלא לאשר הקמת בתי כנסת בחצר סמינר.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מדובר בשכונת שיכון ה' בחצר הסמינר הכלל חסידי, שם הקצתה עיריית בני ברק למספר בתי כנסת ספרדים 'בית יוסף וחנה' ו'שבות יעקב ורחל'.

מכתבו של רב העיר הגרמי"ל לנדא לראש העיר חנוך זייברט, מגיע לפני אישור ההקצאות במועצת העיר בני ברק שתתכנס בחודש הקרוב לאשר את ההקצאה שעברה בוועדה.

במכתב שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', כותב הגרמי"ל לנדא: "אני מצרף מכתב שכתבתי לראש העיר הרב יעקב אשר בחודש טבת תשע"א בו התרעתי שאי אפשר להקים בית כנסת בחצר סמינר".

הרב לנדא מוסיף כי גם היה פסק מבית הדין של הגר"נ קרליץ בענין ברוח הדברים.

בהמשך כותב הרב לנדא: "הופתעתי שהראו לי בעיתון 'המודיע', הקצאה לשלושה בתי כנסת בחצר הסמינר וגם על גג בית הכנסת הזמני אשר הוא שייך לסמינר ועומד להריסה".

"אני משוכנע" כותב הרב לנדא "שהמכתב קיים בתיק בעירייה, גם היה בזמנו הסכם חתום בו מפורטת בעלות הסמינר על המקום, כולל מקום התפילה הזמני שניתן באותו הסכם.

"שמעתי שהרב מבית הכנסת טוען שהוא נאלץ לחתום שלא מרצונו ולכן החתימה אינה תופסת. הדבר נכון הוא שנאלץ לחתום כי בלי זאת לא היו מרשים להם כלל להתפלל שם. אם כוונתו היתה לטעון אנוס הייתי כי רציתי לקבל את המקום, נתברר שאי אפשר לסמוך על חתימתו ולא היה מקבל את המקום. טענתו מביאה את מקום תפילתם לחשש גזל".

את מכתבו מסיים הרב: "אני מקווה שהיתה כאן טעות ושגגה והיא תתוקן מיד וללא כל פשרות כי כידוע אין אפוטרופוס לעריות ועל כל לתא דעריות אנו חייבים במסירות נפש, והקמת בתי כנסת בחצר הסמינר היא כסגירת הסמינר בפועל ממש".

אחרי שנים של מתח, לפני כמה חודשים בוצעה חלוקת ההקצאות למבני ציבור בעיר. כשמונים דונם חולקו בין 'דגל' 'אגודה' ו'ש"ס' - שליש לכל אחת מהן. ההקצאות פורסמו וכנגד חלק מהן הוגשו התנגדויות. כאמור, בתקופה הקרובה, לאחר הדיון בהתנגדויות, צפויה מועצת העיר צפויה להתכנס ולאשר סופית את ההקצאות.

דובר עיריית בני ברק אברהם טננבוים מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "הלוואי וכל עם ישראל יצייתו לרבנים כמו שראש העיר הרב חנוך זייברט מציית".



הרב משה יהודה לייב לנדא הקצאות חנוך זייברט סמינר כלל חסידי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד