י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חשיפה • סערת החרשים והאילמים: בית הדין פסק נגד הרב עמאר

פסק דין שנתן בית הדין הרבני בי-ם הכריע נגד דעתו של הראשון לציון ורבה של ירושלים הגאון הרב שלמה משה עמאר, ופסל כתובה שנעשתה לפי הוראותיו המדויקות; בית הדין אף הורה לשגר אליו את הפסק המיוחד • כל הפרטים ב'בחדרי חרדים'

הרב עמאר, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
הרב עמאר, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

סערה בעולם הרבנות - בית הדין הרבני האזורי בירושלים קבע כי כתובה של בני זוג ששניהם חרשים ואילמים מלידה, שנערכה בהוראות הרב הראשי לירושלים הגרש"מ עמאר לא תקפה, ואין בכוחה לחייב את הגבר המתגרש לשלם את הממון שהוא התחייב באותה הכתובה.

מדובר במקרה מסובך של זוג שכאמור חרשים ואילמים מלידה, ושכתובתם נערכה על ידי הוראות מדוקדקות של הרב עמאר. אולם כעת בית הדין בראשות הרב אוריאל לביא – אב"ד, יחד עם הרב שלמה והרב דוד מלכא, פסקו נגד דעתו של הרב עמאר, בעיקר מהטענה כי רבה של ירושלים מינה עדים רגילים לדיינים, מבלי שהם עצמם ידעו על כך והבינו את כוחם.

על פי הפרטים שמופיעים בפסק הדין שהגיע ל"בחדרי חרדים", "הצדדים נישאו בחופה וקידושין כדת משה וישראל ביום י"ב אב תשע"ה (27.7.2015) ולא נולדו להם ילדים מנישואין אלו. לשניהם אין אלו נישואין ראשונים, ולאישה בן מנישואין קודמים. שני בני הזוג חרשים-אילמים מלידה, והדיונים התקיימו בסיוע מתורגמנית שתרגמה לצדדים בשפת הסימנים את הנאמר במהלך הדיונים, וכן תרגמה לבית הדין את דברי הצדדים".

האשה הגישה בפני בית הדין תביעה לגירושין ולתשלום הכתובה, אולם הבעל טען שהיא "מורדת". בית הדין החליט לבדוק האם בכלל הכתובה של השניים נעשתה כדין, ולאחר בדיקה מעמיקה נקבע כי למרות העובדה שרבה של ירושלים הרב עמאר הוא זה שהורה כיצד לבצע את הכתובה הנוכחית, הרי שלאחר בירור הפרטים מול החתומים על הכתובה החליט בית הדין שלא לאשר את כשרותה.

בנוגע למעורבותו של הרב עמאר בכתיבת הכתובה, כתבו הדיינים: "בית הדין קיבל לעיונו את תיק הנישואין של הצדדים, ומצאנו בתיק זה הנחיות של כבוד הרב הראשי לירושלים, הראשל"צ הגרש"מ עמאר שליט"א כיצד לנהוג בנישואי חרש, וכן הוצג בפנינו שטר הכתובה, המחולק לשני חלקים. בתחילה נוסח של כתובה רגילה ובסיומה אין חתימת העדים. מתחת לחתימת החתן נוסף נוסח מיוחד שבו נכתב כדלהלן: "בפנינו בית דין החתומים מטה התחייב החתן ... הנ"ל לכלתו הנ"ל בכל חיובי הכתובה ככתוב ומפורש לעיל. ופירשנו לו הכול בדרכים המועילות על פי חוק תורתנו הקדושה, והבין והתחייב בקניין כדת משה וישראל, וכדי להוציא כל חשש, אנו מחייבים אותו בכוח בית דין יפה ומכוח תקנת חז"ל שתיקנו נישואין לחרש בכל החיובים שמופרטים לעיל ובפרט שזה לטובתו וזכות גמורה היא לו. ולראיה מהימנא אנו חותמים היום יום י"ב מנחם אב התשע"ה"".

אולם לאחר חקירת שלושת החתומים על הכתובה קבע בית הדין כי "העולה מעדות זו, ששלושת החתומים על מעשה בית הדין אומנם כשרים לעדות, אך לא הובהר להם שהוטלה עליהם המשימה להתכנס כבית דין הדן מברר ופוסק כמה נכון לחייב את החתן לפי עניינו ולפי מצבו הכלכלי, ולפי הנדרש מצד הכלה. ואכן לא התקיים הליך כלשהוא של מותב תלתא כחדא שבו בית הדין שוקל ופוסק באותו נידון לפי עניינו.

"הרב המסדר את החופה והקידושין אף לא מצא לנכון להיות אחד משלושת הדיינים כפי שהיה מתבקש, מאחר ולא היה מודע לכך שמתקיים הליך של דין שמן הראוי שהגדול בחבורה יעמוד בראש ההליך. בנוסף, "עקב טעות סבר הרב המסדר חופה וקידושין שהם רק שלוחי בית דין ולא בית הדין בעצמו".

בפסק הדין נכתב כי "הלכה כדעת הרוב, על כן ברוב דעות בית הדין פוסק: לא ניתן לחייב את הבעל מכוח שטר הכתובה שבפנינו. הצדדים מוזמנים לדיון לצורך סידור הגט שיתקיים ביום ראשון ו' ניסן תשע"ז (2.4.2017) בשעה 11:00. יש להזמין לדיון את הרב ד. כדי לסייע לבית הדין לתרגם לצדדים את כל הכרוך בסידור הגט".

עוד נכתב כי "יש להעביר עותק מפסק הדין לכבוד הרב הראשי לירושלים הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר שליט"א, לעיונו ולשיקול דעתו, כיצד להורות על עריכת חופה וקידושין לחרש-אילם כדי שאם הכתובה תגיע לידי מימוש, לא יתעוררו שאלות הלכתיות אם ניתן להוציא ממון מהבעל".
הרב שלמה משה עמאר כתובה בית הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד