י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הילד חולה • האם לתת אנטיביוטיקה?

החורף מביא בכנפיו גם מחלות רבות • ומה עם אנטיביוטיקה - לתת או לא לתת? • יצאנו לבדוק מה חושבים הרופאים על תרופת האנטיביוטיקה - וחזרנו מבולבלים

הילד חולה •  האם לתת אנטיביוטיקה?



אמהות רבות רצות בבהלה עם ילדם החולה אל הרופא, וכמעט מתחננות: 'דוקטור, תרשום לילד אנטיביוטיקה'. כשהרופא מתלבט, מציע לחכות עוד יום-יומיים, 'אולי יעבור מאליו, אולי זה רק ויראלי', אנחנו לא תמיד מוכנות לקחת את הסיכון.

יצאנו לבדוק מה חושבים הרופאים על תרופת האנטיביוטיקה, ואם לומר את האמת: יצאנו קצת יותר מבולבלים ממה שהיינו בתחילה.

תחילה פגשנו במאמר שפורסם באתר NEWS1, ואשר מצטט את הדוקטור אילן זמיר, רופא הומיאופטי שבהחלט אינו חסיד גדול של אנטיביוטיקה.

בניגוד לרפואה הקונבנציונלית, יוצאת הרפואה ההומיאופטית חוצץ נגד השימוש העקבי באנטיביוטיקה להדברתן של מחלות זיהומיות. התנגדותה זו מתבססת על עצם שמה, שמעיד עליה יותר מכל: "אנטי" - נגד; ו"ביוס" - חיים. כלומר: חומר שמנוגד לחיים".

הרופאים ההומיאופתים משוכנעים שלא החיידקים הרגילים הם גורמי המחלה האמיתיים. הגורמים האמיתיים טמונים לדעתם ברבדים עמוקים של המערכת החיסונית.

ד"ר זמיר, אחר ממנהיגי הרפואה ההומיאופטית בארץ, "אנו חיים ב'ים' של חיידקים, אבל לא נפגעים מהם. החיידקים מתרבים לא מרצונם החופשי ולא במקרה, אלא רק בגוף שנחלש מבחינה חיסונית. על כן, לא החיידקים הם שצריכים להיות מטרת הטיפול, אלא הגוף עצמו".

הראיה לכך, לדעתו, "היא שלא כל אחד שבא במגע עם חולה זיהומי אכן נדבק ממנו".

מכאן ברורה גם התוצאה, לטענתו. "לטיפול באנטיביוטיקה יש תפקיד מוגבל למדי, וזאת בניגוד לשימוש המופרז שבו זכתה בעשרות השנים האחרונות", ואשר הוא מתנגד לה, כמובן.

לצמצם את השימוש באנטיביוטיקה

לדברי ד"ר זמיר, מדובר פשוט ברעל, גם אם האנטיביוטיקה אכן הצילה את חייהם של חולים רבים. הוא 'לא אוהב', בלשון המעטה, את העובדה ש"שום מקור מדעי לא פרסם עד היום סטטיסטיקה של הנזקים, כולל מקרי-מוות, בעקבות טיפול אנטיביוטי מופרז או לא מוצדק".

לטענתו, "תופעות-לוואי חמורות לא מעטות מתגלות דווקא הרבה לאחר הטיפול, כשלעיתים קרובות הן מתפרשות כמחלה חדשה, שאין לה, לכאורה, שום קשר לטיפול התרופתי-האנטיביוטי".

"אצל ילדים, למשל, זוהי האסטמה או הברונכיטיס הספסטית. ידוע שתינוקות מפתחים תגובות חולניות שונות, בעיקר בזמן צמיחת שיניים, כמו נזלת, שיעול ליחתי, חום ואי-שקט. או אז פונה האם המודאגת לרופא וזה רושם לה, בנדיבות רבה, אנטיביוטיקה וסירופ נגד שיעול וליחה. לאחר ימים אחדים נרגע, אומנם, המצב, אבל לאחר שבועות אחדים חוזרת התמונה על עצמה, ושוב מולעט התינוק באנטיביוטיקה עד להיווצרותו של מצב ספסטי, ואז הילד משתעל שיעול נבחני, מתחיל לצפצף ומפתח אסטמה, לאחר מחלה קצרה וקלה יחסית. או אז מתחיל הרופא בסדרה של תרופות מרחיבות-סימפונות ואפילו סטרואידים - הורמונים המסוכנים לא פחות מאנטיביוטיקה. כל זאת מבלי לתת את הדעת שקוצר הנשימה לא היה קורה, בשום אופן, מעצמו, כשהאנטיביוטיקה היא זו שגרמה להידרדרות המצב".

מסקנה? לדעת ד"ר זמיר, חובה "לצמצם באורח דרסטי את השימוש באנטיביוטיקה, ובראש ובראשונה ברפואת הילדים. רצוי להשתמש בה רק במקרים קיצוניים של חדירת חיידקים מבחוץ, כמו במקרים של ניתוחים בתנאים לא-סטריליים, תאונות או פציעות-מלחמה. במקרים שכאלה חיוני בהחלט הטיפול האנטיביוטי, באשר הגוף אינו ערוך לריפוי עצמי, בניגוד למקרים של דלקות רגילות".

אילו נתנו טיפול אנטיביוטי מקדים...

עד כאן הבאתי את דבריו המשכנעים של ד"ר זמיר.

אלא שאז הגיע אל תיבת המייל שלי הסיפור הבא, ולימד אותי כי לפעמים, הזהירות מפני התרופה עלולה להפוך לאסון של ממש.

ובכן, מתברר כי תביעה מעניינת נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בת"א. לדברי התביעה, פעוט בן פחות משנה הובהל אל בית החולים 'מאיר' כשהוא סובל מחום גבוה ומתסמינים נוספים העשויים ללמד על דלקת קרום המוח.

לטענת התביעה, הרופאים לא אבחנו את מחלתו, והסתפקו באשפוזו תוך מתן נוזלים ומשככי כאבים, ותוך התעלמות, לכאורה, מהמלצת עמיתם למתן אנטיביוטיקה.

במהלך כיממה, נטען בכתב התביעה, שכב הפעוט במחלקה, כשמצבו הגופני הולך ומתדרדר. לפנות בוקר אובחן לכאורה כחולה בדלקת קרום המוח, אך גם אז, לדברי התביעה, לא טופל כראוי אלא במשככי כאבים. "למרות האבחון המאוחר, במידה והיה מטופל כראוי, רוב הסיכויים שהפעוט היה נותר בחיים" אומר עו"ד אמיר לוינשטיין, המתמחה ברשלנות רפואית, אשר מייצג את הורי הפעוט בתביעתם.

לדברי התביעה, לקראת הצהריים, כיממה לאחר שהגיע לבי"ח 'מאיר', הוחלט להעביר את הפעוט אל בית חולים שניידר, וזאת, לכאורה, מבלי לייצב את מצבו – דברי התביעה. עם הגיעו לשניידר, נקבע מותו.

הוריו הגישו את תביעתם על סך 2.5 מיליון ₪ נגד בית החולים 'מאיר' ורופאיו, לטענתם בשל רשלנות באבחון ובטיפול, אשר על פי התביעה, גרמה למות הפעוט.

סיפור מותו הטרגי של תינוק מדלקת קרום המוח, היה יכול להסתיים אחרת, כך טוענת משפחתו, אילו רופאי בית החולים 'מאיר' בכפר סבא היו ממלאים את המלצתו של עמיתם למתן טיפול אנטיביוטי מקדים.

מבולבלות? – אז זהו, שגם אני. מתברר כי צריך הרבה שיקול דעת רציני כדי לדעת מתי להעניק לחולה שלך את התרופה, ומתי בהחלט לא!

כן לאנטיביוטיקה או לא? צריך להתפלל שהקב"ה יתן לרופא הנכון את הדעה הנכונה ברגע הנכון. ושיהיה לבריאות!



ד"ר אילן זמיר הוא רופא הומיאופטי.

עו"ד אמיר לוינשטיין, מתמחה בתביעות רשלנות רפואית כנגד חברות ביטוח וקופות החולים. פרטים נוספים על פועלו ניתן למצוא באתר האינטרנט:


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד