י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פרסום ראשון: הדקות הקריטיות שיכלו להציל את בן ה-10 מבית שמש

'בחדרי חרדים' חוזר אל זירת האסון הקשה השבוע בבית שמש, בו נחנק הילד יחיאל על ידי חבל שנכרך סביב צווארו והוא לכוד במעלית, ובודק מדוע התבזבזו 15 דקות גורליות בדרך להצלתו - והאם ניתן היה למנוע זאת? כל הפרטים בפרסום ראשון

חנק במעלית, צילום: רויטרס
חנק במעלית, צילום: רויטרס

אסון אירע ביום שני השבוע בבית שמש - יחיאל, ילד בן 10 ששיחק עם חבל במעלית, נפצע אנושות לאחר שהחבל נכרך סביב צווארו. האם ניתן היה למנוע את האסון? קשה לדעת. מה שכן, מהעדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי רק כ-15 דקות לאחר התרחשות האסון, הוא דווח למוקדי החירום.

המקרה החמור התרחש שלשום (שני) בשעות אחר הצהרים. יחיאל בן ה-10 שיחק בחבל בבניין בו הוא מתגורר ונכנס למעלית על מנת לרדת לקומה מינוס 2, שם יש יציאה לגינת המשחקים, כאשר קצה החבל עדיין מחוץ למעלית וקצהו השני סביב ידו וצוארו. אלא שהילד ככל הנראה לא הבחין כי קצה החבל נמצא מחוץ למעלית.

המעלית החלה לרדת, והחבל שהיה כרוך על צווארו וידו של הילד, החל להתהדק. אחד הילדים המתגוררים בבניין, כך על פי העדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים', שראה את שכנו נכנס למעלית והבחין כי המעלית נתקעה, סיפר על כך לאדם מבוגר. זה ניסה לפתוח את המעלית ומשלא הצליח, התקשר לטלפון הפרטי של כונן מד"א-צוות הצלה עזריאל וייס המתגורר בסמיכות, כאשר במקביל דווח גם לחברת המעליות.

"צלצלו לטלפון הנייד שלי אך היות והייתי במקום בלי קליטה כלל לא ידעתי שחייגו אלי" מספר ל'בחדרי' עזריאל וייס, חברו של אב הילד עוד מהימים בהם ישבו יחד בישיבה. לדבריו, התקשרו לטלפון בביתו שם מסרו כי הוא אינו בבית. "כ-10 דקות לאחר מכן התקשרו שוב לבית ואמרו שצריך לחלץ מעלית. הבת שלי ירדה אלי וסיפרה לי על כך, כל זאת כאשר אף אחד אינו יודע שהילד שנמצא בתוך המעלית - במצוקה". כעבור דקות קריטיות נוספות, הגיע עזריאל לבניין.

בכל הזמן הזה, מאז התגלה כי הילד לכוד במעלית, איש לא ידע בוודאות שזמן ההמתנה הוא קריטי ויכול להכריע את חייו של יחיאל בן העשר. וייס, לו נסיון רב בפתיחת מעליות, הגיע לפתח המעלית בקומה הראשונה, שם הבחין בקצה חבל מבצבץ, פתח את הדלת. "החבל מיד ברח ושמעתי רעש של נפילה מתוך פיר המעלית. הצצתי פנימה וראיתי כי המעלית נמצאת במינוס 2, שלוש קומות מתחת". הרעש של הנפילה הטריד אותו והוא רץ מיד במדרגות לקומה התחתונה, שם גילה מחזה קשה מאוד.

"ראיתי את הילד כשהוא שוכב על קרקעית המעלית, כאשר החבל כרוך סביב צווארו והוא מחוסר הכרה". וייס החל מיד בפעולות החייאה תוך דיווח למוקד מד"א. כעבור דקות אחדות הגיע למקום גם צוות כיבוי אש וניידת טיפול נמרץ של מד"א, כאשר כל הזמן הזה מבצעים בילד פעולות החייאה מתקדמות תוך מתן שוקים חשמליים ותרופות.

יחיאל בן ה-10 פונה במצב קשה מאוד תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים הדסה עין כרם, שם אושפז במחלקת טיפול נמרץ ילדים, כאשר מצבו מוגדר אנוש ונשקפת סכנה ממשית לחייו. בני המשפחה מתחננים שיעתירו בתפילה עבורו - יחיאל בן גולדא לרפואה שלמה.

להערכתו של וייס, מאז הילד נלכד במעלית כאשר חבל כרוך סביב צווארו ועד שחולץ, חלפו לפחות 15 דקות יקרות. "כשמחייגים לטלפון הפרטי שלי, לא תמיד אני זמין, לא תמיד פנוי. בבקשה, תתקשרו למוקדי החירום, אלה יזניקו את כל מי שנמצא בסביבה - כולל אותי. מדובר לעיתים בדקות יקרות מאוד שיכולים להכריע בין חיים למוות".

אין מדובר במקרה ראשון בו אנשים משתהים בהזעקת עזרה ראשונה, משטרה, כיבוי, מד"א, איחוד הצלה או כל גוף חירום אחר. לעיתים השיהוי הוא מפני הבושה שחס ושלום אנשים ידעו שהם פונו לבית החולים, במקרים אחרים ישנו גם שיקול כלכלי, כאשר אנשים שאין הפרוטה מצוייה בידם. לעיתים, אנשים לא מבינים את גודל הסכנה ומחייגים לעסקנים ואנשי ציבור וחסד - במקום לחייג למוקד חירום. חשוב לדעת כי בהצלת חיים - כל שנייה קובעת.
מעלית בית שמש חנק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד