י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

יוצאים לגינה: על טעם ועל ריח התבלינים

למה שלא נגדל תבלינים בבית? • בגינה או על אדן החלון במטבח: משתלות יגור מציעות להתחיל לגדל עשבי תיבול, ומסבירים איפה לשתול ומה הם תנאי הגידול • ויש גם מתכון

צמחי תבלין, משתלות יגור
צמחי תבלין, משתלות יגור



טעמם וניחוחם של הצמחים השונים, מוכרים לאדם עוד משחר האנושות. ברבים מהם נעשה שימוש להכנת תרופות ושיקויים, כמו גם לתיבות והדגשת טעמם של מאכלים ומשקאות.

אולם גידול ערוגת תבלינים בגינה, כמו גם אדנית תבלינים על אדן חלון המטבח, הוא בראש ובראשונה עיסוק מרגיע ומהנה, המאפשר להעשיר את הגינה לא רק בשלל צבעים, אלא גם בניחוחות מרעננים.

כמעט לכל צמחי התבלין יש יותר משימוש אחד - ושימוש נכון, ללא הגזמה, יכול להיות בעל השפעה מרגיעה על מערכת העיכול. לחלק מן הזנים השפעות רפואיות מקלות על מערכת הנשימה והפחתת כאבי הראש וכאבים אחרים, אך צורת השימוש והכמויות מחייבות זהירות, כי לכל אדם תהיה תגובה אישית.

במסלעות, בערוגות וגם באדניות

לחן בין, מנכ"ל משתלות יגור, מציע הנחיות לגידול צמחי תבלין וגם מתכון קיצי ומרענן.

תנאי גידול:

למרביתם נדרשים לפחות 6 שעות שמש וכמויות מים לא רבות, בכדי לקבל צמיחה טובה וריכוז ארומטי אופטימלי. לאלה הגדלים במיכלי גידול, נדרשת השקייה סדירה נגד התייבשות, פרט למעטים (כמו ריחן, טרגון) עמידותם בתנאי החורף טובה.

איפה לשתול?

צמחי תבלין מתאימים במיוחד לשילוב במסלעות או ערוגות וגם באדניות ועציצים מוארים הניצבים על אדן החלון, במרפסת, בפאטיו ובשולי מדרכה. לשיחים גדולים נדרש מקום נרחב מספיק.
בגינה קטנה נשאף לצמצם התפשטותם של צמחי תבלין ובמיוחד אלה של בעלי השלוחות (כגון: נענע, ומליסה) ע"י גידולם בתוך מיכלי גידול, אפשר לטמון בתוך הערוגה את מכלי הגידול (ארגז, דלי, אדנית וכו') רצוי למנוע ערבוב של צמחיה בין אותם הצמחים המשמשים למשקאות, לבין אלה המשמשים לתיבול תבשילים ודברי מאפה ולבין אלה המשמשים לבישום, בכך נצמצם טשטוש של ארומה מיוחדת.

מחלות ומזיקים:

פגיעת מזיקים בעלים מהווה בעיה מכיוון שלא כניתן לרסס חלקי צמח המיועדים למאכל. בכדי להתמודד עם מזיקים, ניתן לפזר, על הקרקע בלבד, פתיונות ספסן נגד זחלי עשים ופרפרים, מתזון- נגד חלזונות, ודיזיקטול או פירינקס גרגירי נגד נמלים ומזיקי קרקע. השקיה בטפטוף, ללא הרטבת העלים, תסייע להפחית את מחלות העלים.

איך משתמשים בצמחי תבלין?

צמחי תבלין רב שנתיים, מגיבים יפים לקיטומים חוזרים (קטיף של קצות ענפים). הם מסתעפים ומלבלבים יפה יותר ולבלובם הצעיר טוב לשימוש. צמחי תבלין רב עונתיים יחיו בשמך מספר עונות, גם אם נחזור לקטוף מהם עלים וענפים. התבלינים החד- שנתיים, עלולים לסבול מקטיף חלקי. הם מתאימים לקטיף חד- פעמי ונעדיף לגדל אותם בקבוצות שנשתלו בהפרשי זמן, כך שכל זמן נתון יהיה לנו שתיל זמין לשימוש. תבלינים חד- שנתיים כמו ירקות, מתאימים גם לזריעה, מומלץ תחילה להנביט בתבנית, עציץ או אדנית קטנה ורק לאחר שהנבטים גדלו ויש להם עלים אמיתיים, מעתיקים אותם בזהירות (ובשעות הערב הקרירות) למכלים יותר גדולים או לגינה.

ויש גם מתכון...

ולקינוח, קחו גם מתכון מעשבי תיבול במטבח:

עגבניות ממולאות בעשבי תיבול וגבינת פרמזאן
(עבור 6-8 סועדים (

חומרים:
8 עגבניות אדומות קשות בגודל בינוני
1צרור נענע
1צרור אורגנו
1 צרור זעתר
2 שיני שום
1-2 כוסות פרורי לחם
250 גרם גבינת פרמזאן / קשקבל מגורדת
שמן זית

אופן ההכנה:
לחמם תנור ל- 200 מעלות.
לחצות את העגבניות ולרוקן את תוכנן . (ניתן להשתמש בתוכן העגבניות לרטבים ומתכונים אחרים)
לקצוץ במעבד מזון, בפולסים קצרים, את שיני השום ועשבי התיבול (עלים בלבד, ללא גבעולים).
להעביר את הירק לקערת ערבוב להוסיף בהדרגה את פרורי הלחם והגבינה ולתבל במלח ופלפל
לערבב היטב ולמלא את העגבניות בתערובת.
להניח בתבנית על ניר אפיה, לגלוף שמן זית ולאפות למשך 20 דקות.
בתאבון!

משתלות יגור, בקיבוץ יגור שלמרגלות הכרמל, המרכז הגדול בצפון לתרבות הגינון והנוי.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד