י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

לאן אתה נוסע? פרצה בענן תגלה

מחקר מצא כי ניתן לשחזר את נתיב הנהיגה של נהג רכב מבלי לדעת את יעדו, באמצעות ניתוח של נתוני מערכת כבישים המרכזת מידע של מערכת שירותי ניווט ועוד

לאן אתה נוסע? פרצה בענן תגלה
pixabay

כידוע, מכוניות חדשות מאובזרות היום במערכות אלקטרוניות מתקדמות אשר מיועדות להקל על נסיעתו של הנהג. רשת רכבים מחוברים כדוגמת מערכת ניווט לרכב, נועדה לספק לנהגים שיטה מאובטחת ופרטית לשימוש בצורה היעילה ביותר במערכת כבישים באזור מסוים.

בהינתן קישוריות של מכוניות לנקודות גישה שונות כדוגמת Wi-Fi, 3G, LTE, הרכבים מחוברים באמצעות סמכות מרכזית-הענן (cloud). לכן, רכבים יכולים להיות מנוטרים והמידע שזורם מהם ומנותח בענן, כדוגמת שירותי בידור וניווט, מהווה בסיס נתונים משמעותי ממנו ניתן להסיק מסקנות רבות על התנהגות הנהג.

מצד אחד, המידע שנמצא על הענן יכול לעשות לנהג שירות, בכך שהוא מעביר את נתוני הרכב לחברות ביטוח, ואלה יעניקו ביטוח המבוסס על אופן והיקף השימוש במערכת כבישים (UBI). כלומר, חברות הביטוח אותן בעיקר מעניין כל הקשור למהירויות הנסיעה של הנהג והתנהגות הנהג בפניות, יכולות להסיק על התנהגות הנהג על הכביש, ונהג זהיר יקבל פרמיה נמוכה יותר, שכן הוא מהווה פחות סיכון מבחינתן. תכניות ביטוח כאלה קיימות כבר היום ברמה המסחרית.

במחקר שנערך במחלקה להנדסת מערכות תקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב התגלו, עם זאת, פרצות בפרטיות המידע שמועבר לענן. המחקר, שנערך על-ידי פרופ' מיכאל סגל והמסטרנט מר ולדי קפלון, מראה כי ניתן לגלות את מסלול הנהיגה של הרכב על-ידי ניתוח המידע שמועבר לחברות ביטוח. החוקרים הראו כי ניתן לשחזר את מסלול הנהג בוודאות גבוהה במסלולי נהיגה עירוניים, כלומר שחזור מידע פרטי שניתן להסיק ממנו מסקנות מרחיקות לכת לגבי מיקום הנהג ומסלול הנהיגה שלו.

החוקרים גילו כי במקרים רבים ניתן לשחזר את מסלול הנהיגה מתוך מאפיינים שונים של הנהיגה כגון מהירות ממוצעת, פניות, זמן נהיגה ועוד אפילו במקרים כאשר המיקומים של הנהגים לא ידועים מראש. המחקר נערך בתמיכה ושיתוף פעולה עם מרכז המצוינות של IBM שנמצא בקמפוס האוניברסיטה, כאשר ל-IBM עניין במידת האבטחה הנדרשת בתשתיות הענן אותם היא מעמידה לרשות צרכני שירותים מהסוג בו עוסק המחקר.
ענן דיגיטלי רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד