י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

השירים שהפכו לספר: 'יגיל במלכו' - שירת חייו של בן ציון שנקר

אחרי אלפי לחנים של המלחין ר' בן ציון שנקר, שחלק לא מבוטל מהם הפך לנכסי צאן ברזל, רואה אור הספר 'יגיל במלכו', מנגינת חייו של בעל המנגן מחצר הקודש מודז’יץ, מטביע החותם רב ההשפעה על המוזיקה החסידית בדורנו • מתנה מושלמת לחג

השירים שהפכו לספר: 'יגיל במלכו' - שירת חייו של בן ציון שנקר

אחרי אלפי לחנים של המלחין ר' בן ציון שנקר, שחלק לא מבוטל מהם הפך לנכסי צאן ברזל, רואה אור הספר 'יגיל במלכו', מנגינת חייו של בעל המנגן מחצר הקודש מודז’יץ, מטביע החותם רב ההשפעה על המוזיקה החסידית בדורנו.

לפני חמישה חודשים רעדה האדמה בקרב המוזיקה החסידית. בי"ט בחשוון הלך לבית עולמו המלחין האגדי ר' בן שנקר, שטבע את חותמו על עולם המוזיקה היהודית לדורותיה. ר' בן ציון, כפי שהוא נקרא בפי מקורביו, היה מלחין גדול - ולא פחות מכך אישיות נדירה. מושא הערצה.

אין בית יהודי שלא שרים בו בסעודות השבת 'אשת חיל' או 'מזמור לדוד'. חלק גדול מלחניו עוד נותר עלום, ואולי עוד יתגלה בהמשך השנים. רק לפני זמן קצר הושק הפרויקט 'אוצר', ניגונים עלומים שחשף הרב אריה בקנרוט, ובוצעו במחודש על ידי בעל המנגן צבי וייס.

מלבד היותו מלחין בחסד עליו, סיפור חייו של ר' בן ציון - לא פחות ממרתק. חייו שזורים להם בתולדות חצר הקודש של חסידות מודז'יץ. עם אדמו"ריה היה מיודד, ובמשך שנים היה למלחין הרשמי של החצר.

הספר יגיל במלכו



ביוזמתו של עו"ד דוד זעירא, שהיה בהיכרות מעמיקה בת 30 שנה עם שנקר, יצאה לדרך לפני מספר שנים היוזמה לאגד את תולדות חייו למקשה אחת ולהעלותם על הכתב. היוזמה התחילה עוד בחייו של שנקר, שבתחילה לא ממש אהב את הרעיון, אולם התרצה לבסוף, כשהבין את התועלת שבדבר. בביקורו האחרון בארה"ב חווה זעירא שבת מרוממת עם ר' בן ציון שנקר, ואף הספיק להראות לו את החומר כמעט בשלמותו.

מי שעמד מאחורי הרעיון היה ר' אריה בקנרוט, יד ימינו של האדמו"ר ממודז'יץ. על עבודת האיסוף, העריכה והניסוח הופקד הרב שלמה אברהאם, מחשובי האברכים בחצר, שהוציא תחת ידו סולת נקייה.

הספר, הבנוי בכ-13 פרקים, כולל סיקור מעמיק על חייו ר' בן ציון, האישיים והמוזיקליים, הקשר עם אדמו"רי בית מודז'יץ, חוויותיו וביקוריו בארץ ישראל, וכמובן סיקור מרתק על עולם הנגינה בעיניו של ר' בן ציון, בדגש על נגינת בית מודז'יץ.

הספר מרתק, שובה לב, ולוקח את הקורא למחוזות אחרים. לעולמות שהיו ואינם. ר' בן ציון שנקר, אבי הנגינה החסידית, שב ומדבר מבין הדפים. אוצר של ממש. רוצו לקנות.
יגיל במלכו בן ציון שנקר מודזיץ לחנים ספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד