י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בג"צ הוציא צו על תנאי: המדינה תצטרך בתוך חודשיים להגיע להכרעה על מתווה הכותל

סערת מתווה הכותל: בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירות הרפורמים ונשות הכותל – זאת למרות התנגדות המדינה, והודיע כי על המדינה ושאר המשיבים להשיב על הצווים על תנאי עד לתאריך 4.6.2017.

בג"צ הוציא צו על תנאי:  המדינה תצטרך בתוך חודשיים להגיע להכרעה על מתווה הכותל
יונתן זינדל, פלאש 90

פרסום ראשון: סערת מתווה הכותל: בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירות הרפורמים ונשות הכותל – זאת למרות התנגדות המדינה, והודיע כי על המדינה ושאר המשיבים להשיב על הצווים על תנאי עד לתאריך 4.6.2017.

על פי קביעת בג"ץ, המדינה ושאר המשיבים, יאלצו להשיב מדוע מתווה הכותל שאושר בממשלה לא מיושם, מדוע נציגי הרפורמים ונשות הכותל לא ישולבו בקרן למורשת הכותל ומדוע לא יערכו תפילות ללא הפרדה ברחבת הכותל כמנהג הרפורמים ונשות הכותל.

כזכור, המפלגות החרדיות שיגרו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו שבו הם מבהירים את עמדתם, לביטול של מתווה הכותל, שלטענתם, מעניק הכרה בעייתית לרפורמים. בנוסף, ש"ס מנפנפת עם חוק הכותל שעשוי לעשות סוף לעתירות הפרובוקטיביות.

בהחלטת השופטים נכתב כי "כיוון שהמדינה הודיעה כי אין הסכמה שהדיון על-פה הבא בעתירות דנן יידון כאילו ניתן צו על תנאי, וכדי לייעל את הדיון לנוכח בקשת המדינה מיום 2017.3.2 לשלושה חודשי ארכה, ניתן בזאת צו על תנאי בעתירות בבג"ץ 13/145 ובבג"ץ 16/5199. זאת, מבלי שיש בכך הבעת עמדה לגוף העניין, לרבות טענות הסף. צווים על תנאי אלו ניתנים בנוסף לצו על תנאי שניתן זה מכבר בעתירה בבג"ץ 15/8124 ביום.11.1.2017".

עוד כתבו השופטים: "בהינתן מתן הצווים על תנאי, אנו נעתרים לבקשת הארכה מיום 2017.3.2. הגשת התשובות לצווים על תנאי תהיה עד למועד שנתבקש בבקשה הארכה, כלומר יום.4.6.2017".

כאמור, המדינה ושאר המשיבים יצטרכו להשיב על הצו על תנאי שניתן, "מדוע המדינה לא תפעל להקמת רחבת תפילה קבועה, בעלת אופי ממלכתי, מכבד ונגיש, המהווה באופן רשמי ומוסדר חלק מאתר הכותל המערבי, כהגדרתו בתקנות השמירה על המקומות הקדושים, התשמ"א-1981, אשר בה תתנהלנה כדבר שבשגרה תפילות ללא הפרדה מגדרית, כמנהג היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית, ותפילות נשים, כמנהג ארגון נשות הכותל".

בנוסף, "מדוע לא יפעלו לעיגון אופי התפילה ברחבה זו בתקנות הנזכרות, להבטחת תקציבים הולמים לבנייתה, אחזקתה השוטפת ופרסום דבר הפעלתה של הרחבה, ולהקמת גוף לניהולה בו יינתן ייצוג ליהדות הרפורמית והקונסרבטיבית ולנשות הכותל. כל זאת באמצעות יישום מלא של החלטת הממשלה 1075 מיום 2016.1.31 או באמצעות הקמת רחבת תפילה שלישית באזור המשמש כיום לתפילה באתר הכותל המערבי (בצד רחבת תפילה לגברים ורחבת תפילה לנשים)".

עוד תאלץ המדינה להשיב, מדוע לא תפעל הקרן למורשת הכותל כמתאפשר בתקנונה, למינוי נציגי ונציגות ציבור המייצגים את היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית ואת נשות הכותל, ואת ציבור הנשים בכלל, כחברים וכחברות בעמותה וכחברי ועד העמותה, וזאת לנוכח תפקידיה הרבים של הקרן המשתרעים מעבר לניהול רחבות התפילה באתר ולנוכח סמכויותיה הרבות בניהול אתר הכותל על כל חלקיו; ומדוע לא תפעל הקרן לתיקון תקנונה, כך שיבוטל הסעיף הקובע כי העמותה תפעל בכפיפות לרבנות הראשית (בצד כפיפות לראש הממשלה ולממונה על המקומות הקדושים), וזאת לנוכח היעדר כל הסמכה בחוק להכפפת אתר הכותל המערבי לרבנות הראשית.

בנוסף, קבעו השופטים כי המדינה תשיב, מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה מיום 2016.1.31 בדבר אימוץ החלטות הצוות המייעץ לסוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי.



מתווה הכותל בגץ המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד