י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ג'ף בזוס בתפקיד לקס לותר: איזה מנכ"ל היי-טק עלול להפוך ל"נבל-על"?

מייסד אמזון מתהדר בקרחת ובונה צבא של רובוטים מעופפים • צוקרברג מבטיח שפייסבוק תצבור יותר כוח מכל מדינה בעולם • מאסק מתכנן להשתיל שבבים במוח של בני אדם אבל מזהיר שהרובוטים של מנכ"ל גוגל יביאו את סוף העולם

  • י"א ניסן התשע"ז
ג'ף בזוס בתפקיד לקס לותר: איזה מנכ"ל היי-טק עלול להפוך ל"נבל-על"?

"כוח נוטה להשחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט", אמר פעם ההיסטוריון והפוליטיקאי הבריטי לורד אקטון. בעידן של טכנולוגיה חובקת-כל נדמה כי בכירי עולם ההיי-טק הם מהמועמדים הבולטים לצבור כוח רב מדי, שעלול בסופו של דבר להשחית אותם.

על בסיס הנחה זו ביקש אתר החדשות האמריקאי "דה רינגר" (The Ringer) להעריך מי מבכירי מגזר ההיי-טק הוא בעל הפוטנציאל הגדול ביותר להפוך בסופו של דבר לסוג של נבל-על טכנולוגי, מהסוג המוכר מעולם הקומיקס.

"איזו סיבה יש להניח שהפלוטוקרטים של ימינו בעמק הסיליקון יהיו שונים מקודמיהם?", שאל האתר, ומיהר להביא דוגמאות לסימנים החושפים את מזימותיהם של בכירי ההיי-טק להשתלט על העולם.

"מארק צוקרברג פירסם בחודש שעבר מניפסט בו טען כי פייסבוק תוכל לצבור יותר כוח מכל מדינת לאום. אילון מאסק חושב שמנכ"ל אלפבית, לארי פייג', עלול לבשר על אפוקליפסה רובוטית - אולם מאסק עצמו רוצה להשתיל שבבים במוח שלנו כדי להפוך אותנו למחשבי-על מהלכים, ויתכן שהוא רק משתמש בגוגל כפעולת הסחה כדי להסתיר את מזימתו המרושעת. בה בעת, ג'ק בזוס מסתובב בתוך רובוט ענק וקרוב לוודאי גואה בתוכו בצחוק מטורף", ציין האתר.

הרעיון כי מנכ"לים ויזמי היי-טק יכולים להפוך לנבלי-על אינו זר לעולם הקומיקס, ציין דה רינגר. כך למשל, לקס לותר, האויב הנצחי של סופרמן, שהיה תחילה מדען מטורף הפך בגירסאות מאוחרות יותר למנכ"ל תאגידי תאוו-כוח. בסרט "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" שעלה לאקרנים בשנה שעברה, הוא כבר הפך ליזם טכנולוגיה מיליארדר.

"איש לא נולד נבל-על. הארווי דנט היה תובע מחוזי של העיר גותאם סיטי לפני שהפך ל'דו פרצוף', וד"ר אוטו אוקטוויוס היה מומחה בפיסיקה גרעינית שרצה לפתור את בעיות האנרגיה של העולם בטרם הפך ל"דוקטור אוקטופוס", הסביר האתר.

ברוח עולם הקומיקס ועם לא מעט הומור, ערך האתר רשימה של בכירי מגזר ההיי-טק שלדעתו הם בעלי הסיכוי הגדול ביותר להפוך לנבל-על, וכן מהו נשק יום הדין שיאפשר להם להשתלט על העולם, אך גם כיצד אפשר לעצור אותו.

אחד המועמדים הבולטים ברשימה של דה רינגר הוא מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס. "הוא מתהדר בקרחת ובונה צבא של רובוטים מעופפים", ציין האתר. מה גם שהספר הראשון שנמכר באמזון היה "הנסיך" מאת ניקולו מקיאוולי.

ומה יהיה נשק יום הדין של בזוס כאשר יהפוך לנבל-על? "ביום מבצעי ההנחות פריים בשנה הבאה, הוא יציע את כל המוצרים באמזון בהנחה של 50%. לאחר שהצרכנים, באופן בלתי רציונלי, ירוקנו את חשבונות הבנק שלהם כדי לחטוף את כל 'המציאות', הוא לא ימלא אף הזמנה וייברח כשבאמתחתו כל התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב", הסביר האתר.

לפי דה רינגר, הדרך היחידה לעצור את בזוס היא להתגבר על הצורך הבלתי נשלט לנסות להימנע מכל אינטראקציה עם בני אדם בחנויות פיסיות.

מועמד נוסף לתואר נבל-על הוא מייסד פייסבוק, צוקרברג, שנשק יום הדין שלו הוא הניוז פיד של הרשת החברתית הגדולה בעולם, שמאפשר לו להשפיע על מצב רוחם (ובחירותיהם) של המשתמשים, ושאותו עלול צוקרברג להפוך לכלי נשק רב עוצמה. הדרך לעצור אותו: להתקין חוסם פרסומות.

דה רינגר מציין עוד כי הרגע שמתמצת יותר מכל רשעותו של צוקרברג התרחש בימים שהיה סטודנט בהרווארד, והתרברב על כך שאלפי משתמשי פייסבוק נתנו בו אמונם, "ברוב טיפשותם" כדבריו, והעניקו לו גישה לצילומים, אי-מיילים וכתובות שלהם.

אילון מאסק, מנכ"ל יצרנית המכוניות החשמליות טסלה וחברת החלל ספייס אקס, נכלל אף הוא ברשימת נבלי-על של דה רינגר. "הוא קצת יותר מדי נלהב לברוח מכדור הארץ ומתכנן בסופו של דבר להשתלט על רשת החשמל", ציין האתר.

הרגע שעשוי לרמוז על עתידו המרושע של מאסק היה כאשר היזם המיליארדר הכתיר את מותו של נהג טסלה כתוצאה מתאונה שאירעה בזמן שהרכב היה במצב אוטונומי, בתור "אירוע בלתי נמנע מבחינה סטטיסטית".

נשק יום הדין של מאסק הוא הסטארט-אפ ניורלינק (Neuralink), שמתכוון להשתיל אלקטרודות במוחם של בני אדם כדי לטפל בהפרעות מנטליות, להוריד מחשבות, ולהגביר את המודעות האנושית בעזרת בינה מלאכותית.

לפי אתר דה רינגר הדרך היחידה לעצור את מאסק היא לשלוח לו בטוויטר חידה שיש בה סתירה פנימית שתעסיק אותו עד סוף ימיו.

אושיית היי-טק נוספת שעלול להתברר בסופו של דבר כנבל-על הוא לארי פייג', מנכ"ל אלפבית - החברה האם של גוגל. "הוא מסוגל לראות כל עמוד רשת שאי פעם גלשת בו", מציין האתר. "הוא אומר שהוא לעולם לא יעשה זאת, אבל אתם יודעים שהוא מסוגל לכך, וזה מה שמעניק לו את כוחו המחריד".

לפי דה רינגר, הרגע שככל הנראה משקף יותר מכל את מזימתו הזדונית של המייסד שותף של גוגל, היה רכישת חברת בוסטון דיינמיקס שעוסקת בעיקר בבניית רובוטים מפלצתיים. לפי דה רינגר, נשק יום הדין של פייג' הוא כפתור "אל תהיו רשעים" ("Don't be evil", המוטו של גוגל), שאותו הוא נושא עמו כל הזמן.

עוד ברשימת בכירי היי-טק שנכללו ברשימת נבלי-העל הפוטנציאלים של אתר דה רינגר:

מנכ"ל אובר, טראוויס קלניק, שנשק יום הדין שיאפשר לו להשתלט על העולם ייווצר ביום שבו אובר תתחיל לזכות בחוזים צבאיים לבניית טנקים אוטונומיים. הדרך היחידה לעצור אותו: ליפט.

מייסד והמנכ"ל לשעבר של מיקרוסופט, ביל גייטס, שנשק יום הדין שלו הוא האפשרות להחזיק את הרוב המכריע של מחשבי העולם כבני ערובה באמצעות עדכון אבטחה של וינדוס שלעולם לא נגמר.

פיטר תייל, המייסד השותף של שירות התשלומים המקוון פיי-פאל (PayPal), שאפילו לא צריך להסביר מהו נשק יום הדין שלו.
אמזון רובוטים פייסבוק מאסק גוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד