י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חדשות רעות לרכבת הקלה: עוד מפעילה שוקלת לסגת מהמכרז

אחרי עזיבת מטרו דה מדריד, גם דויטשה באן הגרמנית תכריע בימים הקרובים אם לעזוב את הפרויקט בגוש דן. הסיבה: טענות כלפי תנאי מכרז ההפעלה

חדשות רעות לרכבת הקלה: עוד מפעילה שוקלת לסגת מהמכרז
יחצ

שבועיים לפני סגירת המכרז להפעלת הרכבת הקלה בגוש דן, ונדמה שהצרות לא מרפות ממנו. ל-TheMarker נודע כי חברת הרכבות הגרמנית דויטשה באן, שאמורה היתה לגשת למכרז במסגרת אחת משלוש הקבוצות שמתמודדות על ההפעלה, שוקלת לפרוש מהמכרז. זאת, לפי הערכות, בעקבות חוסר שביעות רצון מתנאי המכרז.

ככל הידוע, בשבוע הבא אמורה להתכנס הנהלת דויטשה באן על מנת להכריע באשר להמשך דרכה בפרויקט – כאשר שותפותיה לקבוצה מפעילות על הגרמנים מכבש לחצים כדי להניאם מהמהלך.

דויטשה באן מחזיקה 34% בקבוצה שאותה מובילה חברת התחבורה הציבורית קווים (50.1%) ומפעילת הרכבת הקלה בירושלים, קונקט (15.9%). דויטשה באן אמורה לספק לקבוצה את הניסיון הבינלאומי המוכח בהפעלת קווי מטרו, ובנסיגתה היא עלולה להביא לפסילת הקבוצה כולה.

מפעילה אחרת שנסוגה באחרונה מהמכרז, וגררה עמה את שותפתה הישראלית, היא מטרו דה מדריד הספרדית, שאמורה היתה לגשת למכרז עם חברת מטרופולין.

במצב כזה שוב תישאר חברת נ.ת.ע הממשלתית עם מכרז בינלאומי מורכב שבו מתמודדות שתי קבוצות בלבד – מה עוד שאף הן לא חפות מבעיות. כך, את הקבוצה הראשונה מוביל קואופרטיב אגד הנמצא על סף קריסה פיננסית וקיים חוסר ודאות באשר לעתידו. אגד מתעתד לגשת למכרז בשיתוף מפעילות רכבות סיניות.

הקבוצה השנייה כוללת את דן ו-SNCF הצרפתית (49.9%) לצד בייג'יין סאבווי הסינית (50.1%).

המכרז לבחירת המפעיל של הקו האדום בפרויקט יצא לדרכו לפני יותר מחצי שנה, הוקפא כבר פעם אחת מחשש לחוסר התעניינות ולתנאי סף בעייתיים – ואז הופשר ושוב נדחה.

בפני נ.ת.ע הונח צבר גדול של טענות ובקשות הבהרה שהפנו המתמודדים במכרז הנוכחי, היות שגם הוא סובל מחלוקת סיכונים בעייתית. זאת, בין היתר, בעקבות החלטת נ.ת.ע לפרסם את המכרז לבחירת המפעיל עוד לפני שנבחר הקבלן שיתקין את המערכות האלקטרו-מכניות לאורך המסילות ובקרונות עצמם. כך, נדרש המפעיל לקחת על עצמו סיכוני אינטגרציה והפעלה גבוהים, בעוד שהוא סובל מפערי מידע משמעותיים.
רכבת הקלה נ.ת.ע גוש דן דויטשה באן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד