י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

נתניהו טוב ליהודים? על האגדות לבית ביבי

האגדה של 'נתניהו טוב ליהודים' נולדה בשנת תשנ"ו. היום גם אוהדיו המושבעים ביותר מתחילים להתפכח. טורו של יעקב ריבלין

נתניהו טוב ליהודים? על האגדות לבית ביבי
יעקב ריבלין צילום: באדיבות המצלם

מתוך עשרה קבין של עליבות שירדו לעולם, תשעה מהם נטל כחלון בטכס חתימת הסכמי גג שנערך לפני שבוע בעיר אחת ליד המושב זכריה.

הוא ישב לצדו של נתניהו כאבל בין חתנים. הטכס שהיה אמור להיות אחד הפסגות במאבק הנואש שלו נגד עלית מחירי הדיור נקבע חודש מראש. תזמון אומלל גרם לכך שהוא יתקיים פחות משבוע לאחר הכניעה המבזה בפרשת התאגיד. הדאגה שלי לזוגות הצעירים גרמה לי לוותר ולשלם מחיר פוליטי- אמר בנסיון להציל במשהו את כבודו הרמוס. פני נתניהו שישב לבדו התעוותו בחיוך של שמחה לאיד.

לנתניהו היתה סיבה לחייך. שבועיים לפני סיום המשבר, כאשר כחלון עוד השמיע קולות של התנגדות ונראה היה שכל הקלפים בידיו, שוחח נתניהו עם אחד השרים החרדים שהציע את שירותי התיווך הטובים שלו. נתניהו הסכים בחוסר רצון בולט. אתה עוד תראה, אמר לבן שיחו, שכמו תמיד גם הפעם אני אשיג את מה שאני רוצה. התאגיד הזה לא יצא לדרך. תאגיד אצל נתניהו זה חטיבת החדשות שאכן הלכה לעולמה.

זו לא היתה הפעם הראשונה שהשר החרדי שמע מנתניהו את אמרת הרהב הזאת. הוא שמע אותה בהיותו בספסלי האופוזיציה בזמן המשבר היזום מול לפיד וליבני. ההזדמנות השניה היתה במהלך המו"מ הקואליציוני להרכבת הממשלה הנוכחית. הפעם השלישית והאחרונה נתנה לו את התחושה שהאיש באמת מאמין שהוא כל יכול. בשפה פחות עדינה יש הקוראים לכך שגעון גדלות. לא שנתניהו ממש נמצא שם אבל עוד נצחון כזה הוא יתחיל באמת לחשוב שאין עוד מלבדו.

ברקורד של נתניהו יש ארבע כהונות בראשות הממשלה ועוד שנתיים הוא שובר גם את השיא של בן גוריון. אבל אם יום אחד הוא ישב על ספת הפסיכיאטר יהיה לאחרון כמה וכמה כלים להתמודד עם הבעיה. יש לך הרבה מאוד השיגים אדוני ראש הממשלה, יאמר הנ"ל, אבל בא נעבור ביחד גם על מפת הכישלונות שלך. אחר כך נוכל להתמודד ביתר קלות עם הנזקים המצטברים של חיים בתוך בועה של חנופה.

בשנת תשנ"ט, יקריא הפסיכיאטר מתוך הדף שהכין לו האסיסנט, נחלת את אם כל התבוסות מול אהוד ברק. "הסיעה שלך בכנסת ירדה משלושים ושניים לתשעה עשר מנדטים בלבד. שנה וחצי לאחר מכן אהוד ברק, שסובל אף הוא מהבעיה בה אנו מטפלים כעת, ריסק את הקואליציה שלו ועמדת לקבל את ראשות הממשלה על מגש של כסף. משום מה התעקשת שאתה רוצה גם בחירות כלליות לכנסת והורדת מועמדות. את מקומך תפס אריאל שרון שהקים ממשלה יציבה ומאוחר יותר גבר עליך בקרב על ראשות הליכוד. בממשלה השניה שהקים היתה שר אוצר. כתוב לי כאן שדווקא די מוצלח, אבל עם כמה כוכביות. למה הן מתייחסות? מיד נראה"

"הראשונה מאזכרת ששרון נתן לך להוציא לפועל את כל הגזירות החברתיות וגרם לך נזק תדמיתי כבד. השניה מציינת שבפרשת ההתנתקות שרון השפיל אותך עד עפר כשגרם לך לזגזג פעם אחר פעם. בפעם האחרונה הוא ישב במליאת הכנסת וחיכה שהעצבים יבגדו בך ותבוא להצביע בעד למרות שהצהרת שלא תעשה זאת. שנמשיך אדוני ראש הממשלה, או שנסתפק בזאת"

"אתה אומר שנמשיך? טוב מאוד. אני אוהב פציינטים שמכירים בחומרת מצבם. אז ככה. אחרי ששרון עבר לנבצרות קבועה התמודדת על השלטון מול אהוד אולמרט. זו היתה התנגשות בין משאית לקורקינט. אולמרט מרח אותך על הכביש עם שנים עשר מנדטים בלבד. הנה. עוד כוכבית כאן בצד. כתוב לי כאן שמאז ראשית שנות השישים לא ירדה גח"ל ולימים הליכוד לשפל כזה. כן אדוני. הטישיו בצד ימין שלך. זה מצרך מאוד שימושי בקליניקה שלי. אל תתבייש לקחת."

"ההמשך קצת מעודד יותר. בבחירות 96 ניצחת את ציפי ליבני לאחר שאולמרט הסתבך בפלילים ונאלץ לפרוש. זה נשמע טוב -אבל שוב יש לנו כאן כוכבית של פרשן פוליטי חרדי. הוא טוען שליבני הגישה לך את הממשלה במתנה לאחר שסירבה להבטיח לחרדים עוד מאה מליון שקל לקצבאות הילדים. כלומר: לא חוכמה כל כך גדולה שלך.

מה אתה אומר? שהפרשן הזה לא אובייקטיבי והוא תמיד כותב נגדך? יכול להיות. אני לא מכיר אותו. אבל יש כאן עוד הערה של פרשן ערוץ עשר שמאזכר שלבסוף לא קיימת את ההבטחות לחרדים בקצבאות הילדים והם בכל זאת הלכו איתך. האם זה מלמד על העוצמות שלך? אינני מבין בזה אבל אם יזדמן לי פעם לטפל באחד השותפים שלך אז אני חושב שהטיפול שלי איתו יעסוק בבעיה של פיצול האישיות. משהו הרבה יותר קשה ממה שאנחנו עושים כאן כעת"

"מה אני עוד רואה כאן. בבחירות 2013 קיבלת 31 מנדטים וניסית להקים ממשלה בלי נפתלי בנט. היה שווה פעם, אדוני ראש הממשלה שנקדיש טיפול מיוחד לאובססיה שלך כלפי האיש הזה. אני רואה שהיה התחילה עוד לפני שהוא הודיע שהוא רוצה להיות פעם ראש ממשלה. אתה אומרת שהגב' לא רוצה אותו? אני לא מטפל במי שלא נמצא אצלי בקליניקה. מה שאני רואה בהמשך זה שהוא השפיל אותך וסגר ברית עם לפיד שאילצה אותך לקבל את שניהם בעסקת חבילה. אתה עוד בטוח בזה שהנך משיג בסוף כל מה שאתה רוצה? לא סגור על זה עדיין? אז נמשיך.

אההמ. בשנתיים האחרונות היו לך באמת השגים יפים. שתית את המנדטים של כל המתחרים שלך. זרקת לפח את כל הסקרים. הקמת ממשלה יציבה עם החרדים. התעללת יפה בבוז'י הרצוג. צרפת את ליברמן במקום יעלון החצוף. עכשיו רמסת את כחלון ואני רואה שהפרשנים מציינים שספק אם בכלל יעבור את אחוז החסימה. אז למה אתה כל כך עצוב ומוטרד? למה בכלל באת אלי? בגלל שאתה מרגיש שאתה טובל בים של שנאה? בגלל שבימים קשים אתה מרגיש שאתה לבד? בגלל שאתה יודע שאחרי כל שיא באה נפילה?
אם כך זו באמת התחלה טובה. אני אוהב פציינטים שבתוך הלב חושבים קצת אחרת ממה שהם אומרים. זה בהחלט לא שגעון גדלות. זו בעיה הרבה פחות חריפה של אבדן הקשר עם המציאות והסביבה. יש בהחלט טיפולים טובים לבעיה. הם נמצאים גם בסל הבריאות החדש ולא יעלו לך פרוטה".

נאומיו של נתניהו בכנסת, ובעצם בכל מקום, לא מכניסים אותו לרשימת עשרת הנואמים הגדולים בתולדות ישראל. אם מישהו יתאמץ וירכיב רשימה מפורטת של חמישים גם שם לא יהיה לנתניהו קל להשתחל. אין בו שמץ של סאראקזם שהוא בן מפתח בנאום טוב. אין לו פתוס ותמיד הוא נשמע כמי שמדקלם מתוך טלפרומטר שמוצב מולו.

הנאומים שלו בשפה האנגלית, ובמיוחד כאשר הם נישאים מעבר לים, הם ליגה אחרת. הנאומים של נתניהו בעצרת האו"מ או בפני ועידת אייפק הם בית ספר לתורת הנאום. הסאונד בייטס שלו נפלא. הוא שומר על קצב נכון והוא תופס את המאזינים לו בגרון ולא מרפה עד הפאנץ האחרון. מאחר ושליטתו של נתניהו בשתי השפות היא מלאה סיבת ההבדל ממש לא ברורה. השערה: השנים הרבות שעמל על אימוץ השפה החדשה גרמו לו להתחבר אליה טוב יותר משפת האם. עיין ערך הסופר הערבי סייד קשוע שמגיע בעברית לרמות שהיו גורמות לבן יהודה להזיע- אבל בשפת אימו הוא לא טוב יותר מנהגי המשאיות בכפר הולדתו.

כך או כך. נתניהו הוא אמריקאי יותר מישראלי. אם רק היה נולד שם, כפי שמחייבת החוקה האמריקאית מכל מועמד לנשיאות, יתכן שהיינו נפטרים ממנו בדרך אלגנטית. הוא היה מתפקד למפלגה הרפובליקנית ולוקח שם את הפריימריס כמעט בהליכה. לא. זו לא בדיחה. סנטורים רפובליקנים בכירים אמרו לא פעם שנתניהו היה המועמד המושלם עבורם. בטח יותר מזה שמכהן שם כעת.

אבל להיות אמריקאי זה לא בהכרח להבין באמריקה. במיוחד לא כאשר אתה גר בארץ אחרת ומשם צריך למדוד את הולם דופק החיים הפוליטיים. הבטחון העצמי של נתניהו ביכולותיו לקרוא מכאן את הפנה הפוליטית שם היה והווה הרי אסון לישראל. הוא לא רק קרא הוא גם התערב בפזיזות שמוקדם עדיין להעריך כמה שילמנו עליהם. ההימור הכושל על מיט רומני, בניגוד למרבית הסקרים שהתפרסמו במהלך שנת הבחירות של 2002, היה בעצתו של מומחה ההימורים ופטרונו הפוליטי שלדון אלדסון. אלא שאדלסון יודע לקבוע יחסי הימורים במכונות המזל ושולחנות הבלק ג'ק שלו במקאו שהם בעצם מתמטיקה פשוטה. בהימור על זהות הנשיא הבא שיבחר התברר שאלדסון ונתניהו מבינים לא יותר מנהג משאית בארקנסו.

את מחיר ההימור שילמנו בארבע שנים של נשיא עויין שפרט להכרה רשמית במדינה פלשתינאית עשה הכל כדי לפגוע בישראל. מעבר להשקפותיו הליברליות וקוצר הראות האופייני של יפה נפש דמוקרטי היה בהתנהגותו מרכיב עמוק של נקמה. אלמלי ההערבות הגסה של נתניהו במערכת הבחירות בארה"ב, צעד שאף ראש ממשלה ישראל לא העז אפילו לחלום עליו בעבר, הוא לא היה זוכה לקבלת פנים משפילה עם רגליים על השולחן ואבו מאזן לא היה זוכה להתקבל שם בכבוד מלכים. ארבע שנים לא נבנתה דירה אחת בירושלים בגלל שנתניהו מבין באמריקה.

בבחירות האחרונות בארה"ב נתניהו נזהר כבר יותר. מה שמלמד שהוא לא גמבלר חסר תקנה. אבל בשקט בשקט הוא ופטרונו הפוליטי נתנו לטראמפ רוח גבית בקהילה היהודית מול הילרי קלינטון. הוא העניק לו הכשר מול הטענות על אנטישמיות כבושה של אנשי מפתח בצוות הסובב אותו. בפועל לא היתה לכך השפעה על התוצאות. במרבית הריכוזים היהודיים קיבלה קלינטון את מרבית הקולות. היהודים שגרים באמריקה מבינים כנראה באמריקה יותר ממי שמתגורר בישראל ומדבר בשמם.

נצחונו של טראמפ העלה את נתניהו אל גג העולם הוא היה בין המנהיגים הראשונים מהמזרח התיכון שנפגש עם הנשיא הנבחר בבית הלבן. בניגוד לפגישות הצוננות עד עויינות עם אובמה הפגישה היתה כמו כמשוש חתן על כלה. שני האישים, החולקים דעות שוות על דמוקרטיה, יחס לתקשורת ופארנויה מפני מתנגדים, נפלו זה בזרועות זה.

אז למה הפנים של האיש שמבין אמריקה שחורות כשולי הקדירה אחרי כל פגישה עם השליח האמריקאי החדש ג'ייסון גרינבלט? כי פתאום התברר לו שהיה עדיף לחיות עם דמוקרט עויין אבל שפוי מאשר עם רפוליקאי אוהד אבל ממשל לא יציב. אובמה דיבר על פתרון מדיני במזרח התיכון אבל כמעט לא נקף אצבע כדי ליישם אותו. לא מאהבת ישראל או חרדת נתניהו. רק כי היה לו סנט רפוליקאי לעומתי שעמד על רגליו האחוריות כל אימת שנשקפה סכנה להמשך מערכת היחסים המיוחדת בין שתי המדינות.

לאובמה היתה גם תחושת אחריות למדינה שמוקפת מיליארד אויבים ומתמודדת בכל יום עם איומים קיומיים. הסכם הסיוע לעשר שנים שחתם עם ישראל הוא הגדול ביותר שנחתם מאז שארצות הברית הכירה בישראל הצעירה מיד עם הקמתה.

לטראמפ אין מחוייבות לשום דבר חוץ מאשר לקפריזות שלו. לכן הוא שלח לכאן שליח מיוחד עם הוראה לכפות הסדר על הצדדים בתוך שנה אם ירצו או לא ירצו. בנתיים הכפיה היא חד צדדית. ישראל נדרשה להקפיא התנחלויות ( ושלא יספרו לכם שמדובר בצמצום בלבד כפי שהחליט הקבינט. מדובר בהקפאה. תשאלו את מאיר רובינשטיין ראש עירית ביתר עילית מה עלה בגורלם של שש מאות יחידות הדיור שהובטחו לו בקול תרועה רמה שבועיים לאחר בחירת של טראמפ) .נדרשת לביצוע מחוות מול הפלשתינאים, בעוד אלה לא נדרשים אפילו להפסיק את ההסתה בכלי התקשורת הרשמיים או את ההקצבות למשפחות המחבלים.

האיש שמבין אמריקה מתחיל כעת להתגעגע לממשל הקודם. מול אובמה עמדו בתי מחוקקים אוהדים לישראל שבלמו אותו. מול הקפריזות של טראמפ אין שום מעצור. לא הקונגרס ולא הסנט יבלמו תוכנית שלום שלו שמבוססת על חזרה לגבולות שישים ושבע עם כיסי התיישבות ישראלים בודדים. מה יקרה לישראל חודש לאחר הנסיגה הגדולה מהשטחים? אנחנו הישראלים הפשוטים יודעים. האיש שמבין אמריקה ידע רק כאשר זה יקרה.

האגדה של נתניהו טוב ליהודים נולדה בשנת תשנ"ו ובחוגים מסויימים שרירה ותקפה עד לעצם היום הזה. בפרט אצל עיתונאים ופובליציסטים מהכפר שליד נתב"ג שיוצאים בחמת זעם נגד כל מי שיוצא נגד נתניהו. אחד מהם אף טען לאחרונה שקיימת ברית חשאית של מספר עיתונאים חרדים שמאלניים שרוצים להפיל את ביבי שלנו, כדי למכור את ארץ ישראל לישמעאלים. לא בניסוח הזה בדיוק אבל זה המסר שעלה בין השורות.

מעבר ליוצרי ושותפי האגדה ההתפכחות מנתניהו חוצה גבולות של מחנות. אפילו הפוליטיקאים החרדים שמתפללים שלוש פעמים ביום למען ההשרדות שלו מודים שהם עושים זאת משנאת המן ולא מאהבת מרדכי. החשש מפני ממשלה חדשה שבמרכזה יעמוד יאיר לפיד גורמת להם לעשות הכל למען המשך קיומה של הממשלה שהעומד בראשה הוא בן אדם שהם לא היו קונים ממנו מכונית משומשת. גם אם היתה עוברת שבע עיניים של בוחני רכב מנוסים.

זו גם הגישה בחוגי הימין האותנטי. תשאלו את נפתלי בנט מה הוא חושב על נתניהו ותקבלו תשובה רק אם הוא יהיה בטוח שלא תדליפו אותה החוצה. בחדרים סגורים הוא אומר שמדובר בראש ממשלה שעשה הכי פחות למען ארץ ישראל ועם הכי פחות מחוייבות לאי החזרת שטחים. הבעיה שלו היא שלציבור הבוחרים הימני זה לא ידוע והוא טרם הצליח למצוא דרך להביא זאת לידיעתם קודם שביבי יחסל אותו פוליטית.

לצערו של בנט עוד אין לו קצה חוט איך לעשות זאת. הרטוריקה של נתניהו מיצבה אותו כראש מחנה הימין. וכל הקם נגדו כאילו הקים ממשלת שמאל בישראל. השבוע העיז בנט לרמוז שההסכמה של נתניהו להקפיא בניה בשטחים היא תחילתו של ישום החזון הערבי אמריקאי להקמת מדינה פלשתינאית בגבולות שישים ושבע. בתגובה הוא חטף מתקפת השמצות מלשכת ראש הממשלה שבמרכזה ההאשמה שהוא פועל בשליחות הקרן החדשה בישראל להקמת ממשלת שמאל. והראיה: הוא טרם ביער את כל החמץ שהותיר שם שי פירון. קרי: מספר תוכניות לימוד שנכתבו על ידי מפקחים שלא מהזרם הלאומי רח"ל.

מה שבנט ושותפיו יודעים אמור לדעת כל מי שבודק את ההסטוריה הלא רחוקה של נתניהו. בקדנציה הראשונה שלו הוא חתם על הסכם חברון לאחר שלא עמד בלחץ הנפשי שגרמו לו מהומות פתיחת מנהרות הכותל. בתשס"ט הוא הכריז על חזון שתי המדינות שהפך לנשק החזק ביותר של הפלשתינאים בוושינגטון. במשך שמונה שנים הוא הקפיא בניה יותר מכל קודמיו השמאלנים בשלטון. הוא לא העז למגר את שלטון החמאס בעזה ואין לו שום תשובה לטרור היחידים. אם בוז'י הרצוג היה הולך לקראתו עוד צעד קטן אחד היינו היום בעיצומו של מו"מ מדיני שהיה מחייב לתכנן את הנסיגות הראשות. זה ימין זה? זה דיבורים על ימין שרק גאונות רטורית מצליחה להחדיר אותם לראשם של שלושים מנדטים נבערים מדעת. מהאגדה הזאת נצליח להשתרר, אולי והלוואי, רק בבחירות הבאות.
בנימין נתניהו ימין נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד