כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

דרעי, העמוד שחיפשת ב'מעריב' לא נמצא

סקרים המתפרסמים לאחרונה מבשרים על עליה משמעותית לש"ס באם יחזור אליה היו"ר הקודם - אריה דרעי • אז מדוע פועל דרעי לגניזת סקר מחמיא - שאמור להתפרסם ב'מוספשבת' של 'מעריב'?

שומרים על האתרוג. דרעי. צילום: יעקב כהן
שומרים על האתרוג. דרעי. צילום: יעקב כהן



רק שעות ספורות חלפו מאז העלה אתר 'nrgמעריב' פרומו לכתבת 'מוספשבת' שעתידה להתפרסם מחר, בגליון יום ו'. במרכזה של הכתבה, שנכתבה על-ידי העיתונאי שלום ירושלמי, מופיע סקר לפיו אם ירוץ דרעי לראשות ש"ס, תזכה המפלגה ב-8 מנדטים, לעומת אלי ישי שיביא עמו שלושה מנדטים בלבד.

וראה זה פלא, חיפוש הידיעה מעלה בדקות אלו את התוצאות הבאות: "העמוד שחיפשת לא נמצא".

יודעי דבר לוחשים, כי ידו של אריה דרעי בדבר.

בימים האחרונים מופיע מטר סקרים בתקשורת הכללית, היודעים לבשר על ההישגים של יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי, אם וכאשר היה עומד היום בראשות מפלגת ש"ס.

מה באמת עומד מאחורי גל הסקרים החדש שמומטר עלינו?

תחילה יש להבדיל בין סקר לסקר. לדוגמא: סקר 'הגל החדש', שבוצע עבור 'חדשות 2' עושה רושם של סקר אמין. מן הסקר עולה, כי אילו נערכו הבחירות כיום ויו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי, היה מתמודד בראש המפלגה - ש"ס מקבלת 15 מנדטים. לעומת זאת עם היו"ר הנוכחי, אלי ישי, כך לפי הסקר, ש"ס מקבלת 10 מנדטים בלבד.

מה חושבים על הסקר הזה בשני הצדדים היריבים? ובכן, במחנה של אריה דרעי שמחים מהנתונים עצמם. לפי הפרשן של ערוץ 10, אבישי בן חיים, במשרדו של דרעי מונח מסמך מפורט, ממנו עולה כי אילו עמד היום בראשות ש"ס, הייתה המפלגה קוצרת 150 אלף קולות נוספים.

אלא מה? עצם פרסום הסקרים והפרשנויות השונות המתלוות אליהם, לא טוב לדרעי, במצבו כיום. אילו יכול היה דרעי להצטייד במחק ענק, כזה שיאפשר לו למחוק במהלך השנה הקרובה כל אזכור עיתונאי בעדו ונגדו, היה עושה זאת - ובשמחה רבה.

בעולם הפרסום נהוג לומר: "כתבו עלי טוב, כתבו עלי רע, רק אל תטעו באיות שמי". אצל דרעי זה עובד הפוך: אל תכתבו עלי רע, אל תכתבו עלי גם טוב - אל תזכירו שמי כלל.

ומדוע? להערכת דרעי הבחירות הקרובות תתקיימנה בעוד כשנה ומחצה. יודעי דבר מספרים כי במשרדו ערוכים לבחירות הללו, אוספים במרץ מסמכים ונתונים, ולא נחים. אבל מה ההיגיון בעריכת קמפיין שנמרח על פני שנה ומחצה?! לכן, במהלך השנה הקרובה, ועד שיפתח בקמפיין בחירות מסודר, דרעי מתחנן שיתנו לו לעבוד בשקט.

אולי זו הסיבה לכך שהוא פעל על מנת שהכתבה אודותיו תוסר, תחילה מאתר האינטרנט של מעריב, ובהמשך, אולי גם מ'מוספשבת' עצמו, אם עדיין לא הודפס...

נראה את דרעי חכם עם פתק אחד. אלי ישיצילום: נראה את דרעי חכם עם פתק אחד. אלי ישי
נראה את דרעי חכם עם פתק אחד. אלי ישי


מה עומד מאחורי קמפיין הסקרים?

ומה אומרים על כך בצד השני של המתרס, במחנה של אלי ישי? ראשית, הם אינם מקבלים את נתוני הסקרים. "צריך לזכור שדרעי קצר את המנדטים הרבים שלו בתקופה בה הייתה הצבעה בשני פתקים", הם אומרים. ליכודניק מצוי יכול להשלים עם ההחלטה הבאה: ש"ס בפתק הראשון, בשביל הנשמה ובשביל המסורת ובשביל הרב עובדיה, ונתניהו לראשות הממשלה בפתק השני. "אבל נראה אותו חכם בהצבעה של פתק אחד".

אחד הסודות הגלויים הם כי אריה דרעי, מאז ומעולם, תמך בשיטת בחירות בשני פתקים. כל עוד הוא עמד בראשות ש"ס, לא היה מצב שהסכם קואליציוני ייחתם על ידו, מבלי שתוסף בתחתית ההערה: "שיטת הבחירות לא תשונה". עם היכנסו לתפקיד של יו"ר המפלגה הנוכחי, אלי ישי, הצליח אריאל שרון, מתחת לאפו של ישי, לשנות את השיטה ולהחזירה לאחור.

אהדתו של דרעי לשיטת שני הפתקים מובעת על ידו גם בנאומים רשמיים. לפני כשנה, בהופעה ב'מכון לנדר - המרכז האקדמי ירושלים', דיבר דרעי על מנהיגות פוליטית ועל הקושי של ראשי ממשלה בישראל להנהיג את המדינה על פי רצונם. "חייבים את המנהיג שלנו לבחור בבחירות ישירות", אמר. ודרעי, תאמינו לו, יודע למה הוא רוצה את השיטה הזו.

בצד של ישי משוכנעים, כי מאחורי פרסום הסקרים עומדים כלי התקשורת, ש'מחפשים' את שר הפנים זה תקופה ארוכה. סיימו עם פרשת אמסלם, עברו לפרשת השריפה הגדולה וכעת הגיעה השעה של 'פרשת הסקרים'.

יראה נתונים? הגר"ע יוסףצילום: יראה נתונים? הגר"ע יוסף
יראה נתונים? הגר"ע יוסף


ומה יעשה הגר"ע יוסף?

נעבור לעצם הרעיון המשווק בתקשורת: הקמת מפלגה חדשה על-ידי דרעי.

דווקא משום שראה את מה שקרה לחיים אמסלם, קשה להניח שדרעי יקים מפלגה, בניגוד לרצונו של הגר"ע יוסף. דרעי, שכל חייו לימד, הורה, התראיין ודיבר על ציות מלא לרב, לא יכול לעשות זאת. דרעי הוא איש של אמונת חכמים. הוא אולי לא תלמיד-חכם כמו חיים אמסלם, אבל הוא חרדי במלוא מובן המילה.

אז מה בכל זאת יעשה, ואיך יצא לדרך עם מפלגה שהרב אינו אוהב אותה, בלשון המעטה?

כאן צריך לשוב אל הפרשן אבישי בן חיים. לדרעי יש ביד נתונים לפיהם, בשנת 1999 הביא 17 מנדטים, כאשר הוא עמד בראשות ש"ס. לעומת זאת, 10 שנים אחרי, בשנת 2009, אנחנו מדברים על 286 אלף קולות בלבד לש"ס, בראשות אלי ישי.

הפרשנות היא (וצריך להיות הוגנים ולהודות כי אין לכך כל אישור רשמי מפי דרעי עצמו, גם לא מפי מקורביו), כי דרעי יביא את הנתונים בפני הרב ויבקש את ברכתו. הוא יאמר לו כי עוצמתו היא כזו שש"ס בראשותו תוכל להביא גם למעלה מ-20 מנדטים - גם בשיטת הבחירות הנוכחית, ולהוות לשון מאזניים אמיתית בכל קואליציה עתידית. להערכתו, הרב לא יוכל לעמוד מול הנתונים הללו בשוויון נפש ויעניק לו את ברכת הדרך.

האם יש להערכה זו על מה לסמוך? צריך להיות לפחות נביא כדי לענות על השאלה הקשה. מה שכבר ברור הוא שהעיתונות החילונית תעשה הכול כדי לעזור לו בדרכו החדשה.

כי בעיניהם הוא עדיף על אלי ישי.

מעיתון מעריב נמסר בתגובה: אין תגובה.



[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד